Nedsittning i trav...

Sv: Nedsittning i trav...

Jag spänner alltid mina magsmuskler jättemycket när jag sitter ned i trav. Och då får jag mjölksyra jättesnabbt. Men jag måste liksom driva med höfterna och magen, annars skumpar det jättemkt och då får jag ont i ryggen.

Ja saktar ner hästen men det gör ändå ont om ja inte kniper me magen...

Susan,

Du verkar vara haj på det där med att sitta i traven. Nu har jag en själv en häst som är jättebekväm att rida i traven.

Men jag har suttit på stora halvblod som enligt "dressyr" normen var välutbildade och arbetade med ryggen och tog stora steg. Jag klarar det inte! Jag kan inte sitta på en sån svingande rygg! Ska det vara möjligt om man är en bra ryttare eller?

Jag hörde en gång (på barbacka på TV) att Kyra Kyrklund sa att Malin Baryard var för lätt för att bli dressyrryttarinna. Kan det stämma?

Jag tror inte att det var för att hon var för lätt, utan snarare att hon var för svag.

Det blir lite på samma sätt som om du hoppar jämfota på en sådan där tjock matta i gymastiken - kommer du ihåg?

Det är ganska jobbigt att stabilisera sig, inget som man kan göra utan spänst :smirk:

Att sitta ned i trav handlar om tre saker.
Hitta balansen i ryggraden
Hitta den naturliga fjädringen
Och klara av att stabilisera kroppen i rätt ögonblick.

Om du gjort någon gymnastik med hopp så tänk dig.

dunk dunk dunk dunk - det är du som lubbar fram till trampetten:p

Landa - fjädra i knäna- skjut i från....
Och nu när du är upp i luften så stabiliserar du din ryggrad på olika sätt under hela volten

Något liknande gör man när man rider hästen med stor gång:D

Mary Wanless kallar det bear down.

Kyra liknar det vid att gå på toa :angel:
Du måste stabilsera din mellandel så att den inte vinglar runt och stör hästen:D

Det är asaspännande:o att rida mellantrav på Nordis som ser ut som Ardenner:rofl:
man lär sig mycket:angel:

För att inte tala om när vi samlar traven....

Senast ändrad:

Men det är så himla mycket man måste fjädra på ett sånt halvblod. Och så högt om du förstår hur jag menar. Men det kan stämma att det är som man är svag! Det är ju j:devil:ligt svårt att hålla poserna i Yoga för mig också.

Jag tycker annars jag sitter med god balans och fjädring på min egen häst.

Hm.. Bear down säger du. Jag ska kolla in Mary Wanless har hört att hon är bra.

Angående rida Nordis. Har själv en travarnordis som är skön att sitta på, men en gång red jag en Cobhingst som var vacker som en dröm och rörde sig jättebra i longen. Piece of cake tänkte jag när jag hoppade upp på denna skönhet. Men vilken trav att sitta på den var så stor och stötig så att jag kunde knappt rida lätt.:o (hingsten var inte riden särskilt mycket så det var säkert därför, så det blev en hel del lättridning där):angel: :angel:

men hur rider man lätt utan stigbyglar?

Jag vet att man INTE ska resa med hjälp av stigbyglarna men likt förbannat så gör jag det.. :crazy:

hej. Overtyr du har inte svårt att sitta ner. Försök inte jag har allt sätt dig. tänk då på hur jag har det som skumpar som en apa.

pallas_athena skrev:
andvänd låren,jag rider lätt utan sadel med det gäller bara att komma på hur man gör

Men då spänner du dig ju i benen o därmed i bäckenet o antagligen i resten av kroppen, vilket inte alls är önskvärt. :crazy:

Är emot att rida utan stigbyglar öht.

mvh Jessica

LinnK skrev:
men hur rider man lätt utan stigbyglar?

Jag vet att man INTE ska resa med hjälp av stigbyglarna men likt förbannat så gör jag det.. :crazy:

Jag tar alltid upp en stor del av min vikt i stigbyglarna, så mycket som hästen kräver att jag tar upp för att kunna använda sin rygg.

När jag rider en ny häst så står jag i princip i stigbyglarna o sätter mig inte mer än hästen tillåter, vilket ibland är ingenting o då får man vackert stå kvar. :p

Jag använder alltså stigbyglarna när jag rider lätt, lika mycket som vid nedsittning, men jag reser mig väldigt lite i varje steg.

mvh Jessica

Ja min Nordis är ju av brukstyp så det blir JÄTTECOm

jag säger ju det :D
jag är jästen i en degbunke med skovel.

Det är helt enorma diagonal rörölser.

rid på lina om du har möjlighet. Det borde alla ryttare göra emellanåt tycker jag. Du kan koncentrera dig på din kropp, din balans och följsamhet medan linföraren styr och håller tempo.

Precis Artur, f´låt Sus :o , man kan aldrig tjata för mycket om ryttarens ryggrad och balans. En häst i balans med en ryttare i balans. Hur ofta ser man detta? Alltför sällan, tyvärr :(

Just det! jag är ju bara "Arthur Wannabe"

och du har rätt - det är sällsynt.
Det som gör att jag är; Arthur Wannabee är att han har sådan balans så han krusar inte ens ett hårstrå på sin häst när han rider.
Milsvitt från de olyckliga stressade hästar man vanligen ser.

.......Men Arthur själv sa. Försök inte bli som din idol.
Försök bli bättre.....

kan sitta ner utan stigbyglar, men så fort det är med guppar jag typ ett par dm (känns det iaf som) från sadeln, enda sättet är att luta mig fram, men då ser det ju inte klokt ut :eek:

nedsittningitrav.GIF

tänk i huvet att du repeterar bilden hela tiden.

man sjunker liksom in i sadeln om man gör så :p

Vill bara förstärka det Pallas athena skrev -
för att kunna sitta ned i trav och vara följsam så måste ryttaren följa hästens bakbensrörelser med sina sittben! Vissa övningar som har beskrivits gör bara att du låser samman dina sittben och "juckar" dig fram och tillbaka i sadeln - det ger låsningar och spänningar och du kryper upp i sadeln.
Följ cirkelrörelsen från bakbenen - höger sittben följer höger bakben vänster följer vänster - känn in i skritt, ta med upp i traven, gärna barbacka om du kan för det ger en tydligare känsla. sedan måste höften vara rak. Oftast rider ryttare med höften vinklad bakåt. Stretcha lårens framsida och dra fram din höft. Överdelen av din kropp placeras i balans över din höft.
Detta kan du torröva. Böj knäna, placera dig i balans på tramdynorna, räta upp bäckenet och höften, kota för kota upp till din nacke skall vara rak, huvudet rakt över nackkotorna - ingen haka framåt, gunga på knäna - känn balansen och föreställ dig att du droppar sittbenen rakt ner i marken, höger och sedan vänster, utan att föra din höft åt sidan.

Och sist som sagts tidigare - en bärig häst är mjukare att sitta på en en obärig, den sistnämnda skall trännas först till bärighet i lätt sits.
lycka till
//gloin (CR instruktör)

vad jag är ute efter med mitt Juck är att ryttaren måste låta hästens bakbensrörelser ÖPPNA höftleden.
Inte skyffla på något vis.

För att det öht skall hända måste man slappna av i muskelrna runt höftleden - vilket få ryttare gör.

Eftersom bakbenen inte skuttar fram som på en kanin så måste hästen få öppna en höftled i taget..presajsly

Ja en häst som bär sig är mjukare än en som låst sin rygg.

men en större gång är de fakto svårare attt sitta på eftersom alla röresler i höften och ryggen blir större.

En bra ryttare kan ju rida fram en stor gång bara genom att kontrollera sitt bäckens aktiviteter

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 207
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 844
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 887
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka