Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja här viftas det varke med händer eller skänklar.
Det är sånt här som folk håller på med i stallet jag står, och är väldigt skcikliga på det också, därav att hästarna är så välridan och roliga (dock inte jag måste jag påpeka haha)
Vad jag ser är dressyr, med fokus på att kunna använda i bruks. Det är ju vad det är liksom plus själva garotchan då men den går ju öva både med och utan. (vilket jag tycker är intressant att se IRL, krävs coola snabba lydiga hästar, och riktigt bra ridning för att det ska funka.)
Dock så är den hastighet man rör sig framåt i.. tempot inte ekvivalent med energin. En häst kan gå nog så långsamt med vara full av energi.
Det är dock det jag inte sett hos en del AR-ekipage. Hästen går av på mitten. De är fint avspända, vilket är ett jättebra första steg. Men för att gå vidare måste man lägga in lagom mycket energi för att hästen ska kunna koppla ihop fram och bakdel genom ryggen och börja lyfta fram.
Nu pratar jag inte om att rida fortare, högre tempo.. eller takt för den delen. utan bara mer energiskt.
http://www.youtube.com/watch?v=Qhuip8kyBTU&feature=related
Min obildade ögon ser en avslappnad häst med mycket spänst och enerig och i balans både i den långsamma delen (i början) och den mer fartfyllda delan (slutet). Vad ser ni?
Linköping
Barock är väl inget jag har nån avsikt att hålla på med men jag råkade hamna i en väländ barock tränares stall med min arab så får ju tillgång till intressanta saker och hästar då, vilket är intressant.
*kl*
Smyger in en film som jag tycker det skulle vara intressant att höra era synpunkter på/om. Appropå diskussionen om "tempo, rythm och energi".
http://www.youtube.com/watch?v=Qhuip8kyBTU&feature=related
Min obildade ögon ser en avslappnad häst med mycket spänst och enerig och i balans både i den långsamma delen (i början) och den mer fartfyllda delan (slutet). Vad ser ni?
Även hans sits är ju intressant att notera, som jag ser det sitter han ganska neturalt hela tiden, utom då han lutar sig inåt/neråt förstås, men hästen är trots detta fortfarande i balans, så som jag ser det i alla fall men jag är ju ingen expert.
Detta är väl så nära en "kofösare" kan komma den "klassiska dressyren"
Nej han använder inte ens händerna för att påverka hästen och knappt ben/skänkel heller. Detta är kommunikation på hög nivå, i samförstånd och balans både mentalt och fysiskt.
Självklart ligger det otroligt mycket mer träning bakom det där än att bara korta tyglarna!
Men jag tror inte tygellängden bara råkat bli ngt för kort för att hästen ska kunna röra sig fritt. Hur lång den är är nog lika väl avvägt som övrigt i träningen. Jag tror inte mkt i sådan ridning bara är en slump.
Rasen är ju även sådan att den gärna kortar sig fram bort från bettet om det är ngt galet, om än nog så lite. Och en så skarp betsling som blank stång bidrar väl till hög och kort form på en sådan häst.
Dock behöver man ju också inverka mindre på en så känslig häst med så mkt egen energi.
Tyglarna sitter fast i hans bälte eller likn annordning. Så han använder tyglarna då han rör sin sits/sitt bäcken. Svårare än att bara röra händerna, skulle jag vilja säga. Men dock fortf inverkan.
Jag som har sjukligt kontrollbehov och är pedant kan verkligen instämma i att det är svårt att inte inverka för mycket. Men man får ju betydligt bättre resultat om man vågar låta bli ibland.
Fast jag tror att det är en stor missuppfattning detta att det skarpa bettet skulle vara skälet till denna form. Nja det är ju inte bettet ensamt utan hur det inverkar och ffa bristen på eftergift vid rätt tillfälle som tillåter näsan att komma ut som skapar denna form. och då är vi inna på det jag höll med dig om - att det svåra är att låta bli att inverka fel, dvs hålla för länge
Själv rider jag inte ens enligt dessa "fysiska" kriterier, dvs en ihopdragen form, ändå så antar min häst en liknande form (alldeles av sig själv och jag rider inte ens med bett) då jag tränar specifika övningar med mycket variation mellan olika övningar/rörelser av lite svårare karaktär.
Det är ju också ett sätt att "försvara sig" en avart på samling
Detta händer oftast när min häst samtidigt är "mentalt samlad" och "på hugget", dvs han arbetar med lite "jäklar anamma, nu ska du få se vad jag kan" mentalitet, det händer inte varje ridpass, inte ens särskilt ofta, men det händer när han känner sig säker på sig själv, på mig och på övningarna och det finns inga spänningar eller stelheter i i hans kropp. Då kommer denna typ av form av sig själv
Ovanstående är ju din tolkning som något possitivt - jag ser en häst som börjar stå emot - också samma orsak för mycket oönskad inverkan, du släpper itne igenom rörelsen - resultatet = hästen börjar "hålla i sig"
I den här filmen t ex, som visades tidigare i tråden, är ryttare och häst INTE samspelta enligt mitt sätt och se det.
http://www.youtube.com/watch?v=wIYvug5QNs4
Dom första sekunderna ser något sånär ut, men vid 13-14 sekunder börjar hästen surna till, "sluta hacka med sporrarna, jag har förstått nu" tycks den mig säga.
jag håller med om reaktionen på sporrren
Och vid c:a 30 sekunder är "tygelanvändadet" avslöjat, då hon för någon sekund släpper tygeln och hästen far iväg. Det må vara en tekniskt väl genomförd passage och ökning, vad vet jag, men ändamålen helgar inte medlen i min värld. .......bör redan på det grundläggande stadiet förstå att en ökning/avsaktning INTE hänger ihop med tyglarna och sporrarna.
För det första så gör du en miss här - denna markerade takt beror på att hästen får ha halsen tillräckligt långt ut för att kunna röra sig genom ryggen, den är mindre låst fysiskt än den som du la in- Tillåts halsen att vara så lång så kommer alla missar att synas mycket mer tydligt
På tal om energi - så om man rider på detta sätt med upplagrad energi i bakfjäderns så kommer en längning av formen resultera i att bärkraften övergår till skjutkraft. Till skillnad mot spanjorens häst så ökar inte denna av sporren eller att hon slutar att dra i tygeln - utan att halsen får bli ännu längre. Hon har den här hästen i magen (påsätet - den skjuter fram när' hon tippar sig framåt - det är ingen ökning det är en eftergift och hon släpper bara loss den energi som nyss gått uppåt och låter den få fritt spelrum framåt)
Sen måste jag tilläga att även jag gör ovanstående misstag (utan sporrar och skarpa bett då), dvs använder för mycket hjälper och ibland på fel sätt, men jag är medveten om det, ber hästen om ursäkt och går tillbaks till grunderna dirket för att visa vad jag egentligen menade.