TR beskriver de olika rörelserna samt helheten, ja, utifrån den 10-mässigt utförda rörelsen.
Jag förstår inte riktigt hur du menar här:
"Det perfekta för respektive klass är inte det samma som det perfekta slutmålet eller hur?" [/QUOTE
Hade bråttom så jag skrev nog för snabbt,. Det jag menar är att tex en 10 mässig galoppfattning i L:C inte är det samma som en 10 mässig galoppfattning i Svår klass. Varje klass har ju sina krav.
]För jag hoppas att du inte tolkade mig som att jag anser att en häst i LC ska visas upp på samma sätt som en häst i GP? Däremot kan man undra hur många gånger man får se en 10-mässigt utförd volt, halt eller galoppfattning i LC.
Nej jag missuppfattade inte. Jag hade lite för bråttom när jag skrev bara. (fast jag har sett kanske inte 10 mässiga volter osv i L:C, men väl många 9
mässiga.)
Jag har hittills aldrig sett någon, även om det ibland blir riktigt bra. Har heller inte hört någon på domarutbildning som sett någon perfekt.
Inte jag heller. 10
r är sällsynta.
Att det brister i grunderna håller jag helt med dig om. Och jag tror att det som brister från början kommer att visa sig alltmer ju högre upp i svårighetsgrad man försöker komma. Som t.ex. BBs försök till passage som visats här i tråden.
Har inte tittat på filmen så den kan jag inte kommentera. Är det ett försök så ska det framgå tycker jag. Är det en film av en korrekt utförd passage så ska det också framgå. Det är ju rätt stor skillnad.
Det krävs att man vågar ta steget till den "obekväma" fasen o inte fastnar i något halvhjärtat oengagerat men "prydligt" läge.
Detta tycker jag är superviktigt. Bekvämlighetsläget är livsfarligt att fastna i. Utan min tränare skulle jag bli sittande där alldeles för mycket. Det är jag övertygad om. Det fina att träna vidare är ju att man flyttar fram bekvämlighetsläget hela tiden så länge utveckling sker.
Och jag tror (och blir förmodligen hängd i gryningen) att många inom AR aldrig tar sig ur "bekvämlighetsfasen",
Så kan det säkert vara, men jag tror det beror mera på brist på tränare eller brist på kunskap och erfarenhet hos ryttaren. Det har den fördel att även om ingen utveckling sker så skadar det ändå inte hästen. Det lilla den gör gör den rätt sas. (använder kroppen rätt)