Sv: Longera??

mackan skrev:
Jag tror knappast att det är det LIA menar... dock är just longering inte en skonsam metod som direkt tillför hästen ngt, snarare slitage och spänningar.

Jag kan inte låta bli att fundera på hur man longerar om man ser på longering som du gör? :confused:

För mig är longeringen uppmjukande och lösgörande. jag longerar gärna innan jag sitter upp om hästen av någon anledning känns lite stel :)

Det går alldeles utmärkt att longera längs spåret, och longering är ett väldigt bra sätt att jobba med övergångar på. Jag longerar aldrig med inspänningar, möjligen i enstaka fall med chambon, men i regel nästan alltid utan hjälptyglar.
Jag tömkör massor också, men longeringen har många fördelar också.

Jag förederar att longera i repgrimma, den ger ett naturligt lätt tryck på nacken, tvingar inte hästen att lägga sig på innerbogen och hjälper hästen att söka framåt, nedåt...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Longera??

Jag vill ju börja longera min häst nu för hon har tappat så mycket muskler ime fölningen och det var krångel nere vid betet och usch... men nu är hon hemma igen och hon får tillskott osv, men nu vill man ju ha muskler på henne så man kan börja rida till kanske...hösten.
Många här på ln påstår att longering är så bra och det ger hästen motion, men jag har longerat en häst EN gång så jag kan inte särskilt mycket om man säger så. Har ju ingen korall eller inhägnad heller förutom hagen. Dock tror jag min häst skulle vara väldigt duktig på att longeras, när jag skickar iväg henne i hagen brukar han springa i en volt runt mig och sänka huvudet tills jag bjuder in henne igen.
Men så länge hästen går i en mjuk och avslappnad form kan det väl inte slita så mycket..? Jag skall longera i grimma och longerlina bara isånafall men jag vill ju inte göra mer skada än nytta!? Har flera folk runt mkring som tror sig kunna det där men det enda jag sett i deras hästar när dom longerar är spänningar. Vad finns det annars man kan göra med ett digivande sto..? Ut och gå..? tömköra..? (har dock ingen tömkörningssele i den storleken..)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 085
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 702
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 411
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 961
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp