Sv: Longera??

Jag missuppfattade dig, om du ifrågasatte fenomenet longering helt och hållet tycker jag det hade vägt lika tungt...:smirk:
 
Sv: Longera??

Många har gett sådanna svar som jag absolut inte ville ha men eftersom några inte kunde hejda sig tydligen så vad gör man?? Suck.... :(

Jag longerar för att jag inte har en liten paddock att lösarbeta hästen i utan bara stora hagar. Jag använder inga inspänningar eller kapson eller ens träns utan bara grimma och lina. Jag longerar ofta bara för att träna hästen på röstkommandon. Jag gör det inte som ett motionsmoment eller för att träna hästen kroppsligen.

Därför longerar jag!

Resten av era underliga frågor tänker jag inte svara på eftersom dom inte hade något med mina fudneringar att göra vilket var hela meningen med detta inlägg! Och jag blir verkligen förbannad på er som säger "jamen lär dig NH" på olika sätt. Det var ju verkligen sådanna svar jag INTE ville ha!! varför respekterar ni inte det??? :confused:
 
Sv: Longera??

OCh jag tackar er verkligen som kom med konkreta tips och råd och svar!! Ni är ÄNGLAR!!! :bow:
 
Sv: Longera??

Och jag blir verkligen förbannad på er som säger "jamen lär dig NH" på olika sätt. Det var ju verkligen sådanna svar jag INTE ville ha!! varför respekterar ni inte det???
Svaret är enkelt. Du ställer fråga på NH-forumet och får därmed räkna med NH-svar! Ta det! Fr a som du redan från början var medveten om inställningen.

DU! ställer inga villkor på vad som ska svaras lika lite som vi andra. Hur stor procent av trådarna drar inte iväg bortom den ursprungliga frågan?
Dessutom tog du en månad på dig att förklara varför du longerar. Något du kunde gjort redan från början, så kunde vi alla kommit med relevanta svar på det.

LIA
 
Sv: Longera??

LIA skrev:
Här kommer kanske ett svar du inte vill ha. :devil:

Om du vill använda dig av det hästen är van vid, varför lär du dig inte NH?? Det är en förutsättning för att förstå hur man kommunicerar och läser häst på det sätt den är van.

Som jag ser det, har du två vägar att gå. Antingen gör du det jag frågar om, eller så "omvänder" du hästen till det vanliga sättet att hantera hästar. :cry:

Longeringen... Varför?

LIA


Det finns många sätt man kan longera på. Löslongering vanlig longering där hästen går runt runt i en volt i olika gångarter. Sen nh longering där du för hästen runt dig och arbetar så du har en uppärksam häst som stannar på små signaler. travar galopperar skrittar vänder upp mot dig byter håll genom att bara vifta på repet tex. och även på andra sätta att föra igenom din häst i en bana tex. longering innebär ju inte bara att hästen ska gå runt på en cirkel i 20 minuter för att bli av med energi eller bara som träning. Eller som vissa tycker att det är slitage på bena. vad är inte då ridning på volt.. ;)
 
Sv: Longera??

Det finns många sätt man kan longera på.
Jag vet det. Det var därför jag frågade!

Sen nh longering där du för hästen runt dig och arbetar så du har en uppärksam häst som stannar på små signaler.
Jag är mycket tveksam till om det hamnar under "longering".

Eller som vissa tycker att det är slitage på bena. vad är inte då ridning på volt..
2 fel blir inte 1 rätt!?

Min uppfattning ang tråden är fortfarande, att det är en utmärkt väg att lära sig NH för att komma tillrätta med problemet.

LIA
 
Sv: Longera??

ja självklart! eftersom hästen inte verkar förstå hennes signaler måste hon kanske tänka om och fundera på och testa sig fram hur hästen fungerar och förstår i sin longering.
 
Sv: Longera??

LIA skrev:
Min uppfattning ang tråden är fortfarande, att det är en utmärkt väg att lära sig NH för att komma tillrätta med problemet.

LIA


Hon kanske inte vill lära sig NH. Hon kanske bara vill longera sin häst. :smirk:
 
Sv: Longera??

Den frågan besvarade jag i mitt första inlägg!

Jag besvarade även ditt första inlägg! Såg du inte det? :smirk:

LIA
 
Sv: Longera??

Jag gjorde bara en kommentar :smirk:

Ang ditt svar på mitt första inlägg, så är det tydligt att vi har olika åsikter om longering och jag har ingen önskan om att omvandla denna tråd till en diskussion om longeringens vara eller icke vara dig och mig emellan, så jag avstår det.
 
Senast ändrad:
Sv: Longera??

Tappsveden skrev:
longering innebär ju inte bara att hästen ska gå runt på en cirkel i 20 minuter för att bli av med energi eller bara som träning. Eller som vissa tycker att det är slitage på bena. vad är inte då ridning på volt.. ;)

Det är ganska stor skillnad på ridning på volt och longering på volt.

om du inte har någon sorts inspänning som stöd och longerar hästen i en lina på liten volt, så jobbar den inte liksidig och ej för ytter sidan, vilket är det som balanserar och stärker upp den. Istället ligger den lutad inåt (linan bidrar till obalans inåt i sig själv), och DET sliter.

TS: konstig inställning att skapa en tråd och sen svära över svar man inte vill ha. kan du inte skriva rakt av då vilka svar du vill ha och hoppas på att folk sen skriver dessa? :angel:
 
Sv: Longera??

mackan skrev:
TS: konstig inställning att skapa en tråd och sen svära över svar man inte vill ha. kan du inte skriva rakt av då vilka svar du vill ha och hoppas på att folk sen skriver dessa? :angel:

Ligger något i det :smirk:
AL
 
Sv: Longera??

wrangler skrev:
Beror ju på vad syftet med longeringen är...

Longering på rätt sätt kan vara ett utmärkt sätt att jobba "psykiskt" med hästen, få den att sänka sig etc...

Även bra om man ska vänja hästen vid något som tex sadel, och vill få den att röra sig framåt, fri i formen och utan ryttare/tygel osv.

Det kan också vara bra för vissa hästar med tex sadeltvång, eller som är mkt laddade innan ridning. Samma anledning där, svårt att tömköra utan att påverka hästens huvud/mun från båda sidor...

Min åsikt :smirk:

Håller med. Jag använder inte alltid bett utan kapson vid longering. Verkar annorlunda än vid tömkörning. Jag tömkör dock oftast, men det kan inte alltid ersätta longering. Då med inspänning , i något speciellt syfte. Men som sagt, tömkör mest om jag inte rider.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Longera??

Krockodil skrev:
Jag är mycket MYCKET tveksam att lägga in ett inlägg här överhuvudtaget eftersom det känns som om att jag kommer att bli totalt överkörd av alla som tycker att man inte ska hålla på med saker när man inte vet vad man gör men jag ska göra ett försök endå. Så till alla er som inte har SVAR eller välmenade ord att säga behöver inte svara alls!!! ....


Min kompis förra häst gjorde så, hon hade lärt sig att när hon satt fast i grimskaft skulle hon följa efter ledaren. Hon var ju alltid lös när hon longerades hos de folket hon vart hos innan.
 
Sv: Longera??

Krockodil skrev:
Jag är mycket MYCKET tveksam att lägga in ett inlägg här överhuvudtaget eftersom det känns som om att jag kommer att bli totalt överkörd av alla som tycker att man inte ska hålla på med saker när man inte vet vad man gör men jag ska göra ett försök endå. Så till alla er som inte har SVAR eller välmenade ord att säga behöver inte svara alls!!!

Så, vidare till mina funderingar. jag håller på med en 15 årig Quarter valack som jag rider Western på. Han är hanterad med NH prinsiper sedan fölsben. Och då kommer jag som inte är då lika hemma på den delen som han är. Och därför stöter vi på lite komunikationsproblem ibland och nu vill jag bara ha lite svar och råd.

Jag brukar longera honom då och då, (jag har hört att "NH-människor" är väldigt emot longera, jag vet inte om det är sant eller inte men strunt samma. Mörda mig inte för det!!) och då verkar han inte rikttigt förstå vad jag är ute efter. Eller så är det jag som inte förstår vad han försöker göra. För när jag tänker skicka ut honom på volten så snurrar han runt på frambenen och ställer sig med huvudet emot mig igen. Om jag försöker gå tillbaka till den drivande punkten så snurrar han bara efter mig lika som. Den enda gången som det går okej är om jag säger åt honom att stå stilla, ställer mig näst intill bakom honom och sen ber honom gå framåt. Men så fort som jag ber honom göra halt så snurrar han emot mig igen.

Så nu undrar jag ju om han ska göra så? Är det någon reaktion efter att blivit jobbad med i en round pen? Jag håller mycket på med en 6 årig paint också som är precis lika western och nh tränad och han gör inte alls så. Där är det inga problem alls att longera. Så... är det jag som inte förstå honom eller är det han som inte förstår mig??

Om jag har förstått dig rätt longerar du din häst när problemet uppstår. Du har du en lina av något slag fäst i en grimma/träns. När du ber hästen stanna och har en lina fäst i huvudlaget på din häst uppmuntrar du den att vända sig mot dig. De flesta hästar blir invanda att när man drar/har tryck i ett grimskaft eller lina så ska den gå åt det hållet. Även om du inte upplever att du har något tryck på linan är hästen av vana uppmärksam på att den ska åt linans håll, vilket är mot dig.
Det kan vara en förklaring, eller så har någon annan i dessa övningar låtit hästen vända sig mot personen i fråga och då är det ett invant beteendemönster. Var otroligt noga med ditt kroppsspråk.

Jag kan även svara på dina funderingar om varför NH-folket är emot longering. Hästen ska på en volt vara ställd i rörelseriktingen, så rör den sig i fritt tillstånd. Men när man har en lina förändrar det hästens naturliga sätt att bära sig huvud genom att den böjer ryggraden något inåt i förhållande till voltens cikelbåge. Longering påverkar även bäckengördeln och baknenen. När en lina fästs vid hästens huvud och den ska galoppera runt gör centrifugalkraften att den måste röra sig utåtställd. Linföraren håller hästens huvud på ett visst avstånd från cirkelns mitt, vilket får bakbenen att röra sig något utanför cirkelbågen.
Jag kortfattade mitt svar en aning men vill du veta mer om varför longering inte är gynnsamt så är det bara att fråga.
LYCKA TILL!!
Mvh


Bella
 
Sv: Longera??

Krockodil skrev:
Många har gett sådanna svar som jag absolut inte ville ha men eftersom några inte kunde hejda sig tydligen så vad gör man?? Suck.... :(

Jag longerar för att jag inte har en liten paddock att lösarbeta hästen i utan bara stora hagar. Jag använder inga inspänningar eller kapson eller ens träns utan bara grimma och lina. Jag longerar ofta bara för att träna hästen på röstkommandon. Jag gör det inte som ett motionsmoment eller för att träna hästen kroppsligen.
Därför longerar jag!

Resten av era underliga frågor tänker jag inte svara på eftersom dom inte hade något med mina fudneringar att göra vilket var hela meningen med detta inlägg! Och jag blir verkligen förbannad på er som säger "jamen lär dig NH" på olika sätt. Det var ju verkligen sådanna svar jag INTE ville ha!! varför respekterar ni inte det??? :confused:

Kapson är bra om man använder den på rätt sätt så som med mycket annat.
Longering på löst hängade lina är oxå ok dock inte i motionssyfte bra sätt att träna kommunikation på.
Var bara tvungen att svara :angel:
 
Sv: Longera??

Tjabba!
Nu vill jag inte heller "köra över dig" med mina svar, men att lära sig hästens språk är verkligen en fördel, med tanke på att de inte kan lära sig vårt (människors språk)...
Det finns en nackdel med att longera utan inspänning, de blir lätt felställda, vilket kan bli farligt i längden, de arbetar fel...
Ett tips som jag har är att prova att tömköra, det underlättar så otroligt mycke! Och det är så mycket lättare att få de i form!
Jag har ofta samma problem med min unghäst, hon vill bara gå nära mig hela tiden, men då kan man prova att kolla dem i ögonen och "vifta" bort dem..
Men lycka till i alla fall!
Kram kram
 
Sv: Longera??

Nej, jag känner mig inte överkörd av ditt inlägg.
Tvärtom. Din inställning stämmer bra med min egen.

LIA
 
Sv: Longera??

HeJ!
Jag vet inte heller om jag gör rätt men när jag köpte min häst så kunde hon inte bli longerad, hon förstod inte vad jag menade. Det började med att jag gick ut i paddocken, gick runt med henne i en cirkel sedan gick jag längre och längre in medan hon fortsatte att gå där ute men nästan direkt vände hon och gick inåt. Det funkade inte att driva hon kom ändå in och jag vill inte vara aggresiv mot hennes framdel bara för att hon ville gå in(hon var trotsallt bara 4år och varför bli arg när hon inte förstod) så jag gjorde en mkt mindre cirkel så ja kunde ha longerpiskan precis vid hennes bakdel(glöm inte att stå med armarna som ett v. går hästen i vänster varv så funkar vänster armen som vägvisande o höger handen(longerpiskan) som fartreglerare. Så fort hon ville stanna så petade ja lite med piskan på henne o då fortsatte hon,när hon då hade gått några steg som ja bad henne om så stannade ja henne(innan hon gjorde det själv) och gav henne en morot o MASSOR av beröm!(Detta är Väldigt viktigt)
Om du stannar henne innan hon själv gör det så har hon gjort det på din begäran. Det kanske inte kommer att funka ett helt varv men succesivt så kan du öka avståndet mellan det duber henne/honom att gå tills hon/han ska stanna och BERöM. Sedan kommer din häst att förstå att den ska göra detta när du ber den, det har funkat för mej. det tog bara en vecka tills hon kunde flera varv i båda hållen utan att hon stannade. :D Det viktigaste är att du har tålamod.:smirk:
Så Ja säger bara LYCKA TILL! :banana:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 085
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 702
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 411
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 961
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp