Minelli

Trådstartare
Åker till London imorgon tillsammans med en kompis för en liten helg semester och har några frågor som ni säkert kan svara på.

Hur tar man sig lättast från Stansted in till London? Har bara åkt till Heathrow tidigare.

Tips på bra restauranger, caféer och pubar? Vi bor i baywather om jag förstår det hela rätt.

Vad får man inte missa?

Tack!

Jag har aldrig flugit till Stanstead, men var i London över nyår och åt nyårsmiddag på Hakkasan vid Hanway place och tyckte att de hade fantastisk mat! Lite skum nedgång till restaurangen, som ligger i en källare, men fin miljö och superb service. Har för mig att Hakkasan var den första restaurangen med kinesisk (crossover) mat som fick en stjärna i Guide Michelin.

Wagamama (asiatisk) var den nu låg och Cicchetti (it) alldeles vid Piccadilly Circus är mina två topptips! :)

Har inte åkt via Stansted själv men vet att det går både tåg och bussar regelbundet.

Det går "expresståg" mellan Stansted och Liverpool Street Station och därifrån når man hela tunnelbanenätet, exempelvis Hammersmith och sedan Circle Line som tar dig till Bayswater.

Reseplanerare för London (inkluderar Stansted): https://www.tfl.gov.uk/plan-a-journey/

(Jag rekommenderar dock inte som reseplaneraren utan tycker det är enklare att följa med tåget ända in till Liverpool Street.)

Bra pub med live musik flera dagar i veckan är The Swan som ligger vid Lancaster Gate på norra sidan av Hyde Park. God, enkel pubmat till hyfsade priser och trevlig miljö. Förutom de kvällar det sitter ryska damer och önskar höra "Sweet home Alabama" och "Hotel California" av bandet/trubaduren om och om igen.

Om det gäller shopping kan jag rekomendera Primark, lyxullared :D Och passar inte det är det bara att fortsätta längs oxford street :)

En annan sak är väl buckingham palace, man kan även se hästar där :love: Och kollar man upp tror jag kungliga ryttar något har något ryttar byte á la uppvisning också.

Maten kommer jag inte ihåg särskilt mycket av:angel: Men vad jag kommer ihåg är det mesta gott där;)

Och just det, ska ni ta er runt i London "själva" är ett några dagars tunnelbane kort jättebra och smidigt.

Sedan finns där jättemånga böcker i alla bokaffärer eftersom att de bara är på engelska.. Och om du vill kolla lyx allt-i-allo butik är Harrods rekomenderat. Det är svindyrt (enligt mig), men en trevlig upplevelse. De ha allt ifrån 3 rum med exlusiva väskor á la 20 000 kr, till hundskålar och ost :o

Dom har tyvärr tatt bort djuravdelningen på Harrods, blev jättebesviken när jag var där förra veckan :(

TS
Det går en mängd bussar till stan, egentligen kan man bara hoppa på vilken som helst (busshållplatsen för alla ligger på samma ställe), men jag som är en planerare skulle kolla upp vad de olika bolagen (t ex easybus, terravision, national express) har för drops, eller alltså, stationer i stan. Ofta finns det nån som stannar nära där man bor. Annars ere bara å ta tuben!

När jag var där i veckan bodde jag i Europas största köpcentrum Westfield som ligger 15 min med tub från centrala London. Dom har många av de affärer som ligger längs Oxford street (typ VS, Top shop, Primark, Forever 21), men till skillnad från stan så är det typ ingen kö till kassa eller provrum, sååå skönt.
Jättemånga spännande restauranger också.

Annars så gillar jag Camden. Både för uteliv och shopping. Men det beror ju på vad du är ute efter :)

Angående trevlig pub så måste jag slå ett slag för the defectors weld som ligger i shepperds bush. Supermysig pub och väldigt trevligt folk.

Wagamama (asiatisk) var den nu låg och Cicchetti (it) alldeles vid Piccadilly Circus är mina två topptips! :)

Har inte åkt via Stansted själv men vet att det går både tåg och bussar regelbundet.

Wagamama ligger ungefär överallt, så det är inga problem att hitta ;)

Jag har bott i London i tio år så jag har ett och annat tips - men jag får återkomma efter lunch!

Från Stansted till London city tar du dig med buss. Jag har gjort denna resa två gånger, en gång förbokade jag buss och en annan gick jag bara fram till info-disken på flygplatsen och frågade hur jag kunde ta mig till x. Den gången jag förbokade åkte jag till Victoria och det gick smidigt, gången jag inte bokade skulle jag till Camden så jag fick ta buss till London och sedan "the tube" till Camden.
England älskar sina pubs. Ett mått att använda när ni letar - är det packat är det en bra pub. Är det tomt är den inte bra. Ett tips om ni vill ha pub-mat i familjär restaurang-miljö är The Harvester, finns överallt. De har också en bra ta-för-dig salladsbar. Wagamama är okej, lite beroende på vilken ni går till. Vill ni dock ha riktig asiatisk mat så ta er till china-district i London, spännande grejer att titta på, autentisk mat osv.
Saker att göra finns det ingen brist på. Undvik turistfällan the London Eye, bara massa vänta och dyrt. Är du som jag och gillar fiskar har London ett riktigt stort akvarium som ligger utmed themsen nära London Eye. Camden market är en must-see, plus att det är ett paradis om man som jag gillar att testa udda mat. Finns t.ex. ett stand där som serverar "exotic meats", ballt. Arcades är ett tips också, här i sverige är de ju ganska ovanliga men i London finns det massiva arcades där man kan roa sig.
Vill ni ha billig shopping gå till Camden eller leta upp ett Primark (älskar primark, fint och billigt). Vill ni ha exklusiv shopping är det Oxford street som gäller.
Gillar ni karaoke men vill inte sjunga för hela puben? -Då har ni tur för i england har de asiatisk-style karaoke där man hyr ett privat rum med sina vänner! Sen får man gå till baren och köpa sina drinkar och ta med sig in.
En bar/pub som man verkligen måste besöka är The World's End, den är gigantisk och riktigt poppis.
Och sen så kan man ju ta en ridtur i Hyde Park också har jag för mig.

Det enda som är svårt att hitta i London är hälsosam mat. Brittisk matkultur alltså, urk. Börjar nästan sakna Sverige...

Men Harvester finns väl inte i London förutom ett nere vid O2?

Camden Market tycker jag är sjukt överreklamerad, men det är klart, det kanske är kul att ha sett den. Greenwich Market och marknaderna i East End är ju betydligt bättre. Och Portobello Road, men det tycker jag är lite turistfällevarning numera.

Sedan vet jag inte riktigt om jag kan hålla med dig om att det är svårt att hitta hälsosam mat i London, för det tycker inte jag. Det finns ju precis allting att få tag på när som helst på dygnet.

Men World's End håller jag verkligen med om, där har jag spenderat många kvällar och pund ;)

I Bayswater ligger min favoritrestaurang alla kategorier, nämligen Alounak som ligger på Westbourne Grove. Underbar persisk mat i härlig miljö och till väldigt facila priser. Dessutom får du ta med dig eget vin eller vad man nu vill ha då de inte serverar alkohol, vilket förstås gör det hela ännu billigare.

Jag är superförtjust i vietnamesrestaurangerna i Shoreditch också. De är sannerligen en upplevelse, fruktansvärd service (alltså, så att det blir komiskt) men apgod mat som kostar ingenting.

Caféer är de inte så bra på därborta, det är mest bara kedjor. Men det behöver ju inte vara något dåligt. Jag tycker till exempel att Costa är jättetrevligt, och likaså Caffé Nero.

Från Stansted till London city tar du dig med buss. Jag har gjort denna resa två gånger, en gång förbokade jag buss och en annan gick jag bara fram till info-disken på flygplatsen och frågade hur jag kunde ta mig till x. Den gången jag förbokade åkte jag till Victoria och det gick smidigt, gången jag inte bokade skulle jag till Camden så jag fick ta buss till London och sedan "the tube" till Camden.
England älskar sina pubs. Ett mått att använda när ni letar - är det packat är det en bra pub. Är det tomt är den inte bra. Ett tips om ni vill ha pub-mat i familjär restaurang-miljö är The Harvester, finns överallt. De har också en bra ta-för-dig salladsbar. Wagamama är okej, lite beroende på vilken ni går till. Vill ni dock ha riktig asiatisk mat så ta er till china-district i London, spännande grejer att titta på, autentisk mat osv.
Saker att göra finns det ingen brist på. Undvik turistfällan the London Eye, bara massa vänta och dyrt. Är du som jag och gillar fiskar har London ett riktigt stort akvarium som ligger utmed themsen nära London Eye. Camden market är en must-see, plus att det är ett paradis om man som jag gillar att testa udda mat. Finns t.ex. ett stand där som serverar "exotic meats", ballt. Arcades är ett tips också, här i sverige är de ju ganska ovanliga men i London finns det massiva arcades där man kan roa sig.
Vill ni ha billig shopping gå till Camden eller leta upp ett Primark (älskar primark, fint och billigt). Vill ni ha exklusiv shopping är det Oxford street som gäller.
Gillar ni karaoke men vill inte sjunga för hela puben? -Då har ni tur för i england har de asiatisk-style karaoke där man hyr ett privat rum med sina vänner! Sen får man gå till baren och köpa sina drinkar och ta med sig in.
En bar/pub som man verkligen måste besöka är The World's End, den är gigantisk och riktigt poppis.
Och sen så kan man ju ta en ridtur i Hyde Park också har jag för mig.

Det enda som är svårt att hitta i London är hälsosam mat. Brittisk matkultur alltså, urk. Börjar nästan sakna Sverige...

Hälsosam mat tycker jag inte är svårt, underbara Pret finns ju i vartenda hörn <3

Från Stansted går Easybus direkt till Camden.

Fast är man mer "fast" än en resa kan man ju inte äta där tre gånger om dagen varje dag :) Och här i Bournemouth har jag inte sett ett enda Pret :O Fast å andra sidan är ju detta litet jämfört med London.

Liknande trådar

Fritid Om några veckor ska jag för första gången åka till London på semester en vecka. Jag ska bland annat se Harry Potter och det fördömda...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 214
Senast: sjoberga
·
Relationer Min son (26 år) är sambo med en jämnårig tjej, de har fått två underbara barn (3,5 år och 2 år). Nu till problemet, tjejen har inget...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 849
Senast: Oh_really
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 413
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 896

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka