Löjligt att åka till vet?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare liten82
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 460
L

liten82

Jag var ute i skogen med hundarna igår,
hörde hur Eya skrek till men reagerade inte nämnvärt eftersom att hon ofta gör illa sej (hunden utan självbevarelsedrift)... Fick dock en smärre chock när hon kom rusande mot mej med blodet sprutande :crazy:

Troligen har hon blivit spetsad av en pinne, de blödde ordentligt från ett sår på insidan av låret.
Väl hemma igen tvättade jag och kontaktade vet som tyckte att jag skulle avvakta.
Idag verkar hon inte så bekymrad, hon tvättar såret lite och rör sej kanske lite mindre än vanligt.
Det är dock ett "hål" genom huden, vet inte hur djupt, och det är lite svullet.
Jag vet ju att de lätt blir infektioner/sårfickor,
borde jag åka till vet ändå?
"Hålet" kanske är som ett knappnålshuvud, lite större.
Eftersom att de blödde kraftigt bör de väl ändå vara relativt djupt?

Sv: Löjligt att åka till vet?

Jag skulle faktiskt ha åkt in, kanske för att jag inte gjorde det en gång med min gamla hund och det såret blev infekterat och vi fick ha drän ..

Jag skulle faktiskt ha åkt in, kanske för att jag inte gjorde det en gång med min gamla hund och det såret blev infekterat och vi fick ha drän ..

Jaa, jag tänkte också de. Så mkt skit som Eya springer i känns det nästan lika bra.
Jag har faktiskt fått en tid 16.30 men de var en "akut-tid" så jag tänkte att de kanske är löjligt att komma med ett knapphåls-sår :o

Aldrig, aldrig, aldrig låta hunden slicka på sår! Om du sätter på en tratt och håller rent själv skulle jag inte åka in nu utan avvakta lite.

Aldrig, aldrig, aldrig låta hunden slicka på sår! Om du sätter på en tratt och håller rent själv skulle jag inte åka in nu utan avvakta lite.

Hm, jag hade tratt på henne igårkväll men gav upp när jag skulle sova, hon gnällde och gnällde och gnällde så hela huset förmodligen hörde henne :crazy:
Sen vägrade hon röra på sej, hon stod på mattan i sovrummet och ylade och körde tratten i golvet :o
Fast jag borde kanske ha tratt på henne nu under dagen, när grannarna inte störs så mkt. Hon kan ju omöjligt yla tills inatt :S

Sådär gör Fiddeli också om hon har tratt på, hon står med huvudet rätt ner i golvet hur länge som helst. Ser hur knäppt ut som helst...

Men det jag vet är i alla fall att man inte ska låta dem slicka, risken för infektion ökar massor.

Sådär gör Fiddeli också om hon har tratt på, hon står med huvudet rätt ner i golvet hur länge som helst. Ser hur knäppt ut som helst...

Men det jag vet är i alla fall att man inte ska låta dem slicka, risken för infektion ökar massor.

Jag tar på henne en tratt nu sen tror jag att jag åker in till vet 16.30iallafall, känns lika bra, utifall de skulle bli något.

Annars har jag väl snart ingen hund som är som den ska, den ena är knepig "däruppe" och den andra utan självbevarelsedrift och skadad :angel:;)

Då får berätta sen vad de sa!

Lycka till! :laugh:

Nej hundar skall inte slicka på sår, men det innebär inte att jag sätter på tratt för minsta småsår utan jag håller koll på hur mkt hunden slickar o hur det ser ut.
PL

Sticksår har jag en väldig respekt för, min häst stack sig på en pinne i ena frambenet och ingångshålet var väldigt litet men redan dagen efter hade det bildats en ficka och en väldig svullnad. Som tur var så var vi inhysta hos en veterinär och hon spolade ur och satte drän på plats i stallet, har också för mig att vi fick antibiotika utskrivet.

Så, jag hade fått det kollat om jag vore som du - för säkerhets skull.

På samma sätt, fast ett hjorthorn, punkterade vår labbe ena lungan. Så visst ska man vara försiktig när man inte vet hur djupt såret är.

Eftersom att jag skulle jobba så skickade jag pojkvännen med Eya, han åkte in på min "akut-tid".
Såret blev ordentligt tvättat/spolat, de var djupt, sen fick jag hem Streptocillin samt medicin att hämta ut som hon ska äta 10 dagar.

Hon verkar inte alls berörd av såret längre, hon varken tvättar eller något annat.
Känns bra att jag åkte in eftersom de visade sej vara rätt djupt.

Pojkvännen var rätt förstörd när han ringde efteråt,
Eya hade skrikit (hon har resurser) som en tokig när vet skulle tvätta,
försökt krypa undan och varit allmänt jobbig.
Han var säkert på att Eya aldrig mer skulle tycka om honom någonsin ;)

Senast ändrad av en moderator:

Skönt att din pojkvän åkte med henne. Finns många som skulle ha struntat i det.

Jag åkte däremot inte in, men jag kunde ju också se att hennes sår inte var så jättedjupt.
Tvättade och höll det rent själv och det läkte bra.

Men hade det varit djupt så hade jag åkt in direkt.

Skönt att det gick bra!

Gulligt av din pojkvän att åka med henne! :laugh:

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 844
Senast: Otherside
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
2 028
Senast: starcraft
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 250
Senast: valpköpare
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 902
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka