"Ljustuta" vid omkörning.

Jo, för alla har ju sprillans nya bilar. Eller kanske inte..

Jag blir bländad mer eller mindre varje dag jag kör till och från jobbet (mörkt både på dit och vissa dagar även på hemväg) av idioter med för högt ställda halvljus som ligger bak i häcken på min bil och idioter som inte har vett att blända av i tid vid möte och skulle nån dessutom börja ljustuta så är risken stor att jag faktiskt inte ser hur jag kör för en stund = totalt livsfarligt och Nej, jag tänker vare sig börja fippla med mina backspegel/sidospeglar och inte heller köpa en bil för flera 100 000 bara för att vissa puckon inte kan tänka längre än näsan räcker.
Ja jag har ju en så sprillans ny bil
Så den bländar av helt själv :p

Tidigare när jag körde äldre bil, så blev jag inte heller bländad av en blink

Jag är fullt medveten om vad som avses och min -98 har vare sig nån specialantibländfunktion på sidospeglarna eller nån sån liten spak för att snäppa upp bakspegeln vid mörkerkörning.

Vilket heller inte skulle behövas om en del folk förvandlas till idioter så fort de befinner sig bakom ratten.

Inte hade min gamla Bettan någon antibländfunktion på yttre speglarna heller. Jag snäpper upp spegeln för att inte bli bländad av dom som kör bakom mig eftersom jag blir bländad av dom annars oavsett om det är idioter eller inte.

Fast det är inget pill, man bara knäpper på en knapp på backspegeln. Lika mycket pill som att växla, blinka eller slå av och på helljus ( om man vet var den funktionen sitter ) .
Oavsett så är det ingen rättighet att köra om. Och vill man göra det så ska inte framförvarande behöva mixtra i sin bil för att slippa bli bländad eller annat för att slippa obehag av den omkörande.
Det är väl mycket enklare att bara avstå från att flasha med helljuset än att alla andra ska pilla med sina backspeglar. Dessutom bländar ju även sidobackspeglarna.

Fast det är inget pill, man bara knäpper på en knapp på backspegeln. Lika mycket pill som att växla, blinka eller slå av och på helljus ( om man vet var den funktionen sitter ) .
Ja innan en sätter sig i bilen, bör en veta om dom olika funktionerna
Allt annat är oansvarigt!

Ja jag har ju en så sprillans ny bil
Så den bländar av helt själv :p

Tidigare när jag körde äldre bil, så blev jag inte heller bländad av en blink
Du kanske inte har något synfel som gör att du löper större risk för att bli bländad eller lider av ljusframkallad migrän?

Oavsett så är det ingen rättighet att köra om. Och vill man göra det så ska inte framförvarande behöva mixtra i sin bil för att slippa bli bländad eller annat för att slippa obehag av den omkörande.
Det är väl mycket enklare att bara avstå från att flasha med helljuset än att alla andra ska pilla med sina backspeglar. Dessutom bländar ju även sidobackspeglarna.

Jag har inte påstått att det är någon rättighet att köra om eller att jag tycker att alla andra ska "mixtra" med sin backspegel. Jag gav bara ett tips om att det går att göra så man slipper bli bländad av bilarna bakom om man är ljusskänslig.

NJA du har skyldighet att underlätta och inte försvåra omkörning. Givetvis ska det ske på ett säkert sätt.
Blir trött på folk som anser att deras hastighet är den som gäller. Oavsett om det är 20 under eller 10 över.

Jag har inte påstått att det är någon rättighet att köra om eller att jag tycker att alla andra ska "mixtra" med sin backspegel. Jag gav bara ett tips om att det går att göra så man slipper bli bländad av bilarna bakom om man är ljusskänslig.
Jag är ljuskänslig men avstår från att fälla upp och ner backspegeln så fort jag får en bil bakom mig. Dels är det väldigt tröttsamt i längden men jag vill också ha min backspegel nere hela tiden så jag kan ha den uppsikt bakåt som man bör ha. Då missar man inte någon som vill köra om :)

NJA du har skyldighet att underlätta och inte försvåra omkörning. Givetvis ska det ske på ett säkert sätt.
Blir trött på folk som anser att deras hastighet är den som gäller. Oavsett om det är 20 under eller 10 över.
Fast i det ingår inte att den omkörde ska mixtra INNUTI sin bil. Bara att den ska ha vettig position och hastighet på vägen.
Den som kör om har också skyldighet att köra om på ett trafiksäkert sätt. Och när nära hälften i tråden uppger hur besvärade de faktiskt blir av blinkande helljus vore det ju väldigt enkelt att sluta upp med detta och använda den blinkers som bilen är utrustad med. Den räcker till.

Jag är ljuskänslig men avstår från att fälla upp och ner backspegeln så fort jag får en bil bakom mig. Dels är det väldigt tröttsamt i längden men jag vill också ha min backspegel nere hela tiden så jag kan ha den uppsikt bakåt som man bör ha. Då missar man inte någon som vill köra om :)

Fast man missar inte sånt även om spegeln är uppfälld :D Jag har ändå full uppsikt på bilen bakom.

Allt speglar sig på nåt sätt, fråga mig inte hur för det har jag ingen aning om :angel:

Jag får inte migrän av ljus men däremot så tar det längre tid för mina pupiller att anpassa sig till mörker igen så jag är ganska petig med att fälla upp inre backspegel ifall bilen bakom mig inte har rätt vinklade ljus.

När du kör med bilen i mörker ska du ha spegel i mörkerkörningsläget
När du kör med bilen i dagsljus ska du ha spegeln i dagsljuskörningsläge

Mycket svårare än så är det inte
Du har väl själv ett ansvar inställningar på din egen bil. För att undvika trafikfara
Allt kan hända i trafiken.

Men vi pratade ju om bländning i sidospeglar? Där finns det väl ingen funktion på någon bil? Nu har jag väl kört få bilar av 2010-2015 års modell då i och för sig. Att innerspegeln har funktion vet vi väl alla..

Fast i det ingår inte att den omkörde ska mixtra INNUTI sin bil. Bara att den ska ha vettig position och hastighet på vägen.
Den som kör om har också skyldighet att köra om på ett trafiksäkert sätt. Och när nära hälften i tråden uppger hur besvärade de faktiskt blir av blinkande helljus vore det ju väldigt enkelt att sluta upp med detta och använda den blinkers som bilen är utrustad med. Den räcker till.
Mixtra?
Om det börjar regna, du ska blinka, ändra radio volymen... Vad är det?
Jag tycker att det är ett icke problem.

Fast man missar inte sånt även om spegeln är uppfälld :D Jag har ändå full uppsikt på bilen bakom.

Allt speglar sig på nåt sätt, fråga mig inte hur för det har jag ingen aning om :angel:

Jag får inte migrän av ljus men däremot så tar det längre tid för mina pupiller att anpassa sig till mörker igen så jag är ganska petig med att fälla upp inre backspegel ifall bilen bakom mig inte har rätt vinklade ljus.
Så fort en sätter sig i bilen så ser en hur backspegeln är inställd
OM en tittar i backspegeln innan avfärd vill säga...

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 160
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar