"Ljustuta" vid omkörning.

Ska tycker jag är ett väl starkt uttryck. Är det lag på det? Jag föredrar att ha den anpassad när någon ligger bakom och det är ett problem men i normalläge när det inte är någon fara. Jag tycker det är svårt att se ordentligt i backspegeln med den inställd mot bländning.

Nej, lag är det ju inte. Men samtidigt, hur mycket behöver man titta bakåt i innerbakspegeln när det inte finns någon trafik? Förutom när man backar, men då är nog risken för att bli bländad av ett annat fordon relativt låg (hoppas jag).

Nej, lag är det ju inte. Men samtidigt, hur mycket behöver man titta bakåt i innerbakspegeln när det inte finns någon trafik? Förutom när man backar, men då är nog risken för att bli bländad av ett annat fordon relativt låg (hoppas jag).
Är det lag på att ha innebackspegel öht?

Jag läste någonstans att en inte ens behöver en sådan? Är det felaktigt?

Nu har jag googlat "Ljustuta"
Kan inte länka via mobil så vill man läsa själv så får man googla själv.
Blinkersen kallas ljustuta.
Alltså använd blinkers vid omkörning.
Sen blinka med helljus får man göra vid fara. Tex vilt.
Så om man inte anser att man är en trafikfara när man gör sin omkörning bör man inte blinka med helljuset. Så tolkar jag det. Och är man en trafikfara vid omkörning bör man kanske avstå att köra om.

Hittade bla en del på Körkort on line

Behöver? man håller väl ett öga utifallatt det kommer trafik från en avtagsväg antar jag. Jag minns inte situationen men jag vet att jag känt att jag har behövt justera tillbaka spegeln. Speciellt med en del trafik på vägen och där bilarna har olika starka halvljus bakom mig, vissa så svaga att de knappt registrerar. Ev var min spegel lite väl "skyddande".

Är det lag på att ha innebackspegel öht?

Jag läste någonstans att en inte ens behöver en sådan? Är det felaktigt?

Allt beror på hur fordonet är konstruerat, är det konstruerat så att man inte har sikt från en innerbackspegel behöver man inte ha det annars ska man ha det.

Så om man inte anser att man är en trafikfara när man gör sin omkörning bör man inte blinka med helljuset. Så tolkar jag det. Och är man en trafikfara vid omkörning bör man kanske avstå att köra om.

Men.... Blinkers = ljustuta. Skojar du nu?

Den är bl.a. till för att uppmärksamma att man tänker köra om.
Den varnar inte på samma sätt som ljudtutan o är därför mer lämplig. Du får inte sätta på konstant helljus vid omkörning förrän du är vid sidan om, men blink om man anser det är nödvändigt.
En del tror som du o sätter då på helljuset när den som kört om är klar. Ja då snackar vi olagligheter.

Men.... Blinkers = ljustuta. Skojar du nu?

Den är till för att uppmärksamma att man tänker köra om.
Den varnar inte på samma sätt som ljudtutan o är därför mer lämplig.
En del tror som du o sätter då på helljuset när den som kört om är klar. Ja då snackar vi olagligheter.
Jag sätter inte på nått helljus. Vad får dig att säga så? :mad:

Jag är ljuskänslig, kör alltid med solskyddet nere året runt, solglasögon på utom i skymning och mörker, hatar folk med dimljus på och blir bländad även vid möte/bakomvarande bil mellan varven. TROTS det föredrar jag en snabb ljusblinkning vid omkörning i mörker än bara en blinkers i tre sekunder typ. :meh: gör som @ainasoja flippar backspegeln direkt jag får en bil bakom mig i mörkret, inget krångel, det är ju inte så att jag måste leta efter backspegeln och tappar fokus på vägen:confused:. Har jag en bil bakom mig i mörker kollar jag inte i sidospeglarna eftersom jag blir bländad av det och så länge jag ser att den ligger bakom så kollar jag bara backspegeln ibland. Därför är det lätt att missa en blinkers som kanske används i två tre blinkningar och vill hellre då få en helljusblink för då vet jag att den bakom tänker göra något/vill något och kan då se och vara förberedd på omkörning. Jag blir mer bländad av någon som ligger bakom mig länge och har fel vinkel på halvljus än en snabb blinkning.

Och ja, det händer att jag blinkar med helljuset, ibland vid omkörning I mörker på landsväg, ibland på idioter framför som inte verkar ha koll på vad dom gör = vinglar, ligger över mittlinjen i en 2 filsväg, kör 30-40 km saktare än rätt hastighet... För att göra dom observanta på att dom inte är själva här i världen :meh:

Jag sätter inte på nått helljus. Vad får dig att säga så? :mad:
Jag säger inte att du gör så, men nu har du hävdat att den inte får användas annat än för att varna mötande. Återigen Du får inte fläska på med hundra elva extraljus i flera sekunder, men göra bilen framför varse med ljustutan Läs i körkortsböcker.

Få bilister signalerar även sällan med hö. Blinkers om att bilen bakom har fri lejd att köra om. Bara tradarchaffisar. Proffs.
Vi ska hjälpa varandra i trafiken. Underlätta, vara tydliga. Idag lägger man sig till höger när man ska svänga vänster. Placering finns tydligen inte i utbildningen.

Du får inte fläska på med hundra elva extraljus i flera sekunder, men göra bilen framför varse med ljustutan Läs i körkortsböcker.
Sist jag läste körkortsböcker stod där inget om att man ska fläska p med helljus i backspegeln på folk. Det stod att man använder blinkers vid omkörning

Angående placering så ligger jag ofta och slickar högerkanten för att få den bakom att köra om men det hjälper inte. De hänger kvar på dragkroken trots rak väg utan möte med 1 km helt fri sikt (nej jag överdriver inte) och när jag blinkar höger och börjar svänga in på P-plats för att bli av med dem så bromsar de också så jag nästan måste stanna innan de kör om :banghead: (trafikavtömning innan vänstersväng)

Sist jag läste körkortsböcker stod där inget om att man ska fläska p med helljus i backspegeln på folk. Det stod att man använder blinkers vid omkörning

Angående placering så ligger jag ofta och slickar högerkanten för att få den bakom att köra om men det hjälper inte. De hänger kvar på dragkroken trots rak väg utan möte med 1 km helt fri sikt (nej jag överdriver inte) och när jag blinkar höger och börjar svänga in på P-plats för att bli av med dem så bromsar de också så jag nästan måste stanna innan de kör om :banghead: (trafikavtömning innan vänstersväng)
Skrev jag INTE fläska på....
Ska du bara göra filbyte på motorväg räcker givetvis blinkers.

De som kör väldigt sakta kan faktiskt stanna o släppa förbi kön bakom. Så gör min kloke laglydige man, men han ljustutar inte vid omkörning o kör först upp i rumpan på bilen bakom. Den stilen gillar inte jag. Håller avstånd eller kör om o förväntar mig detsamma av mina vänner i trafiken.

Nej, då har du läst fel. Blinkers kallas inte för ljustuta, man ljustutar när man blinkar med helljuset och man blinkar för att uppmärksamma andra trafikanter för fara, inte att man är en fara själv. Ljustuta kan användas för att uppmärksamma en annan trafikant att man ska göra en omkörning, alla som vinglar på vägen är inte onyktra. :up:

Få bilister signalerar även sällan med hö. Blinkers om att bilen bakom har fri lejd att köra om. Bara tradarchaffisar. Proffs.
Man ska absolut inte köra om utan att själv ha fri sikt, vad är det som säger att framförvarande inte tänker svänga höger? Att blinka för att andra ska köra om utan att se något är fullkomligt livsfarligt!

Fick lära mig att alltid ljustuta vid omkörning i mörker på landsväg när jag tog körkort.

Jag använder det ibland. Dels om jag tycker bilen framför beter sig lite tveksamt, dels om jag legat efter en bil ett tag och valt att inte köra om men sen ändå gör det senare. (Dvs föraren i bilen framför är "van" att jag ligger bakom). Samt om jag kör om där det är fri sikt men kurvor, så inte bilen framför skär kurvan.

Har inga problem om folk ljustutar åt mig, kan uppskatta det just om man haft en bil bakom sig ett tag, så man vet att den vill om och håller sig ordentligt till höger.

På motorvägen helt onödigt.

Tyvärr verkar det ju inte existera något förbud, men jag undrar vad trafikpolisen egentligen skulle säga.

Att inte använda blinkers däremot är väl olagligt.

Jag har varit med om att polisbil blinkat på mig med helljusen för att köra om i full fart på uppfarten till en motorväg... De körde vidare i så hysterisk hastighet att det verkade röra sig om någon utryckning, men inte sjutton hade de igång blåljusen, hade de haft det så hade jag ju sett dem innan de blinkade med helljusen. (Det var mörkt, så jag trodde först att det var en vanlig bil bakom mig) Så ja, poliser säger nog ingenting om att blinka med helljus... :devil:

Oj oj oj
Inte många här som kör bil i mörka skogar på vägar utan mittlinje
för att öka chansen att hinna stanna om älg eller rådjur kommer ut från skogen som är max 5 meter från vägen kör man så mycket som möjligt mitt på vägen, då uppskattar jag om bakomvarande bilist blinkar till innan omkörning så att jag kan lägga mig till höger.
Volvo S80 har haft självavbländande innerbackspegel de senaste 15 åren och min gamla Toyota från -95 hade en liten spak som man flyttade bakåt och fick då samma funktion, detta gör man en gång under färden.....
Ingen bländar mig heller vid möte då de inte verkar uppskatta att få 300 watt i ögonen, tvekar inte att slå på helljuset om någon "glömmer" att blända av, hjälper även gärna till att lysa upp vägen om framförvarande bil inte hittar helljusspaken

Jag kör på sådana vägar då och då. Vid sådana tillfällen saktar jag ner lite och håller mig vid vägkanten om det dyker upp en bil bakom som har högre hastighet än mig (hinner den ikapp mig så har den ju det och då tar jag för givet att den kommer vilja köra om). Är det mörkt syns även vanliga blinkers utmärkt.

ljustutan är väl ofta både bättre och effektivare än signalhornet. Är det mörkt eller 1/2 skumt ute så uppmärksammar nog de flesta om bilen som ligger 100 meter bakom dig flaschar med helljusen, knappast om bilen tutar. Däremot, i stadstrafik är hornet effektivt för att påkalla levnadströtta cyklister lite vaksamhet.

Man ska absolut inte köra om utan att själv ha fri sikt, vad är det som säger att framförvarande inte tänker svänga höger? Att blinka för att andra ska köra om utan att se något är fullkomligt livsfarligt!
Det kan vara att bilen framför är stor, att man kommer ur en kurva till en raksträcka eller dylikt. Man har alltså tid på sig att påbörja en omkörning. Självklart avbryter man om sikten inte är klar

Ja, det är nästan värre än folk som inte blinkar! Tro att jag ska köra om för att DU ser att det är fritt *får rysningar*. Helt galet beteende imho.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 160
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar