"Ljustuta" vid omkörning.

ljustutan är väl ofta både bättre och effektivare än signalhornet. Är det mörkt eller 1/2 skumt ute så uppmärksammar nog de flesta om bilen som ligger 100 meter bakom dig flaschar med helljusen, knappast om bilen tutar. Däremot, i stadstrafik är hornet effektivt för att påkalla levnadströtta cyklister lite vaksamhet.

Visst om de är 100m bakom när de blinkar till med helljusen, men de som gör sådant ligger ofta bara någon enstaka meter bakom. (I alla fall har det varit så samtliga gånger någon blinkat på mig, de har sedan behövt sakta ner lite för att komma på sådant avstånd från mig att de kan göra själva omkörningen)
 
Visst om de är 100m bakom när de blinkar till med helljusen, men de som gör sådant ligger ofta bara någon enstaka meter bakom. (I alla fall har det varit så samtliga gånger någon blinkat på mig, de har sedan behövt sakta ner lite för att komma på sådant avstånd från mig att de kan göra själva omkörningen)
Om en ligger väldigt nära syns inte ljuset i backspegeln alls
(En buss låg så nära mig på 90 väg, jag ångrar att jag inte tog reg nr och anmälde)
 
Om en ligger väldigt nära syns inte ljuset i backspegeln alls
(En buss låg så nära mig på 90 väg, jag ångrar att jag inte tog reg nr och anmälde)
Det beror helt på vad det är för bilar det handlar om. Liten bil med stor skåpbil bakom? Ja då märker föraren i den lilla bilen utan tvekan om det blinkas med helljus på nära håll. (eller alla dessa större "vanliga" bilar som folk kör, BMW X5, Volvo XC90, Nissan Juke mfl)
 
Det beror helt på vad det är för bilar det handlar om. Liten bil med stor skåpbil bakom? Ja då märker föraren i den lilla bilen utan tvekan om det blinkas med helljus på nära håll. (eller alla dessa större "vanliga" bilar som folk kör, BMW X5, Volvo XC90, Nissan Juke mfl)
Nä stämmer inte
Jag körde en liiiten sportbil
Det va en buss bakom :)
 
Man ska absolut inte köra om utan att själv ha fri sikt, vad är det som säger att framförvarande inte tänker svänga höger? Att blinka för att andra ska köra om utan att se något är fullkomligt livsfarligt!

Dom ser själva med men jag som ligger framför ser att det är fritt några meter längre än dom som ligger bakom gör. Fast återigen, detta är något jag gör uppe i norr :angel:

Ingen ide att göra det här nere för det är ingen som förstår det ändå :p
 
Visst om de är 100m bakom när de blinkar till med helljusen, men de som gör sådant ligger ofta bara någon enstaka meter bakom. (I alla fall har det varit så samtliga gånger någon blinkat på mig, de har sedan behövt sakta ner lite för att komma på sådant avstånd från mig att de kan göra själva omkörningen)

Var ligger du på vägen när de ljustutar? Sånt du beskriver, en bil son ligger i häcken och blinkar med helljuset ser jag inte som ljustuta utan en irriterad medtrafikant. Som endera är irriterad för att du hindrar trafiken, eller har för kort stubin och för högt blodtryck för sitt eget bästa...
 
Det kan vara att bilen framför är stor, att man kommer ur en kurva till en raksträcka eller dylikt. Man har alltså tid på sig att påbörja en omkörning. Självklart avbryter man om sikten inte är klar
Du vet fortfarande inte att den framförvarande inte tänker svänga, man ska absolut inte använda blinkersen för att andra ska köra om.
Dom ser själva med men jag som ligger framför ser att det är fritt några meter längre än dom som ligger bakom gör. Fast återigen, detta är något jag gör uppe i norr :angel:

Ingen ide att göra det här nere för det är ingen som förstår det ändå :p
Jodå, jag förstår det mycket väl men efter alla mina mil i ryggen så väljer jag att själv bestämma när jag ska köra om. Jag har sett blinkande chaffisar som blinkar när det verkligen inte varit fritt fram så jag kör om när jag själv bedömer det som säkert. Det är inte deras körkort som ryker om det händer en olycka. :meh:
 
Var ligger du på vägen när de ljustutar? Sånt du beskriver, en bil son ligger i häcken och blinkar med helljuset ser jag inte som ljustuta utan en irriterad medtrafikant. Som endera är irriterad för att du hindrar trafiken, eller har för kort stubin och för högt blodtryck för sitt eget bästa...
Senast, mitt i den enda fil som fanns i min riktning. Jag körde 40km/h vilket även var högsta tillåtna hastighet enligt skyltarna. Med tanke på att det var en välanvänd trottoar på ena sidan och parkering mitt i gatan på andra sidan om mig så hade jag inte direkt lust att köra för fort där. Dessutom var det rött för bilister vid övergångsstället en bit fram, så det fanns verkligen ingen anledning att jäkta. Just i områden med maxhastighet på 30- och 40km/h är jag noga med att vara laglydig.
 
Jodå, jag förstår det mycket väl men efter alla mina mil i ryggen så väljer jag att själv bestämma när jag ska köra om. Jag har sett blinkande chaffisar som blinkar när det verkligen inte varit fritt fram så jag kör om när jag själv bedömer det som säkert. Det är inte deras körkort som ryker om det händer en olycka. :meh:

Tror att vi där uppe snarare ser oss om efter vilt på vägen än mötande, större risk med sånt än mötande trafik :p
 
Dom ser själva med men jag som ligger framför ser att det är fritt några meter längre än dom som ligger bakom gör. Fast återigen, detta är något jag gör uppe i norr :angel:

Ingen ide att göra det här nere för det är ingen som förstår det ändå :p
I norr blinkade man på krokiga vägar för att man skulle uppmärksammas på att det blir möte bakom kurvan. Jag menar ljustuta , inte blinkers
 
Senast ändrad:
Tror att vi där uppe snarare ser oss om efter vilt på vägen än mötande, större risk med sånt än mötande trafik :p
Jag är norrlänning så jag ser mig alltid om efter vilt när jag kör, oavsett tid på dygnet + där jag bor finns väldigt mycket vilt runt vägarna. Jag har både vildsvin, älg, rådjur och hjortar som kan passera och senast i månadsskiftet fick jag slå på en tvärnit när jag plötsligt hade en renhjord på vägen, inte hemma då utan just i norr där jag var ute och körde.

Jag kan ärligt säga att jag har aldrig haft så mycket vilt runt vägarna som här där jag bor och pendlar nu, så vad du gör där uppe säger inte ett skit om hur mycket jag har kört eller var jag brukar köra eller vilka risker jag dagligen möter bland tung trafik, förvirrade bilister eller vilda djur.

Jag anser fortfarande att det är jag själv som avgör när det är säkert att göra en omkörning, inte framförvarande trafikant, oavsett om det är i norr eller i Sthlm jag kör. :idea:
 
I norr blinkade man på krokiga vägar för att man skulle uppmärksammas på att det blir möte bakom kurvan
Jag blinkar fortfarande i skymda kurvor och krön för att se om jag får möten. Med mina x-ljus är det svårt att se andra annars innan de plötsligt dyker upp och riskerar att bli bländade. :)
 
Jag är norrlänning så jag ser mig alltid om efter vilt när jag kör, oavsett tid på dygnet + där jag bor finns väldigt mycket vilt runt vägarna. Jag har både vildsvin, älg, rådjur och hjortar som kan passera och senast i månadsskiftet fick jag slå på en tvärnit när jag plötsligt hade en renhjord på vägen, inte hemma då utan just i norr där jag var ute och körde.

Jag kan ärligt säga att jag har aldrig haft så mycket vilt runt vägarna som här där jag bor och pendlar nu, så vad du gör där uppe säger inte ett skit om hur mycket jag har kört eller var jag brukar köra eller vilka risker jag dagligen möter bland tung trafik, förvirrade bilister eller vilda djur.

Jag anser fortfarande att det är jag själv som avgör när det är säkert att göra en omkörning, inte framförvarande trafikant, oavsett om det är i norr eller i Sthlm jag kör. :idea:

Jag kör inte heller om vid bara framförvarandes blinkningar. Jag vill se att det är fritt fram, vore idiotiskt om man bara litar på den som kör framför en.
 
Nej, tycker det är ett idiotiskt påhitt och glad över att min körskolelärare inte lärde mig göra så. Att planera sin omkörning är så mycket enklare för allas del utan att blinka till. Råkade ut för en sådan och mina ögon mötte precis hans helljus när jag kollade i backspegeln bakåt för att se hur situationen bakom såg ut..
 
Det beror helt på vad det är för bilar det handlar om. Liten bil med stor skåpbil bakom? Ja då märker föraren i den lilla bilen utan tvekan om det blinkas med helljus på nära håll. (eller alla dessa större "vanliga" bilar som folk kör, BMW X5, Volvo XC90, Nissan Juke mfl)

Jag har en stor bil.

I måndags när jag körde hem efter träningen låg en idiot med helljusen på bakom mig med kanske en meters marginal. Nog fan märkte jag det. Inte körde han om heller. Såg väl inget där en meter bakom släpet...
 
Jag säger inte att du gör så, men nu har du hävdat att den inte får användas annat än för att varna mötande. Återigen Du får inte fläska på med hundra elva extraljus i flera sekunder, men göra bilen framför varse med ljustutan Läs i körkortsböcker.

Få bilister signalerar även sällan med hö. Blinkers om att bilen bakom har fri lejd att köra om. Bara tradarchaffisar. Proffs.
Vi ska hjälpa varandra i trafiken. Underlätta, vara tydliga. Idag lägger man sig till höger när man ska svänga vänster. Placering finns tydligen inte i utbildningen.

De riktiga proffsen gör inte det.
Det är idiotiskt.

Folk lägger sig till höger för de behöver ju plats att svänga :rofl:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 160
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp