"Ljustuta" vid omkörning.

När du kör med bilen i mörker ska du ha spegel i mörkerkörningsläget
När du kör med bilen i dagsljus ska du ha spegeln i dagsljuskörningsläge

Mycket svårare än så är det inte
Du har väl själv ett ansvar inställningar på din egen bil. För att undvika trafikfara
Allt kan hända i trafiken.
Vad surrar du om?
Jag kör en V70 från 2014 och jag har inga sådana inställningar på mina sidobackspeglar. Du får hemskt gärna utveckla detta.

Ja det är klart att en ska ha koll i backspegeln. Det är viktigt

Om vi tar ett exempel
På landsväg 90 km har det uppstått en kö med 5 bilar
Bil 1 som stoppar upp, kör i 80 km
Bil 2 gör ingen ansats att köra förbi
Bil 3,4 och 5 vill förbi
Bil 3 är lite osäker OM bil 2 ska förbi och är inte helt säker på att föraren har koll
Bil 3 är rädd att bil 2 ska göra ut när 3 gör omkörningen

I det läget tycker jag det är okey för 3 att säga nu är jag på väg förbi (för att undvika krock)
Fast då tänkte jag att bil tre får använda blinkers? (eller lida i tysthet därbakom tills någon kör av)

Mixtra?
Om det börjar regna, du ska blinka, ändra radio volymen... Vad är det?
Jag tycker att det är ett icke problem.
Något jag gör kanske en gång per körning. Inte varje gång en bil kör upp bakom mig. Du måste ju se skillnaden själv?

Oj oj oj
Inte många här som kör bil i mörka skogar på vägar utan mittlinje
för att öka chansen att hinna stanna om älg eller rådjur kommer ut från skogen som är max 5 meter från vägen kör man så mycket som möjligt mitt på vägen, då uppskattar jag om bakomvarande bilist blinkar till innan omkörning så att jag kan lägga mig till höger.
Volvo S80 har haft självavbländande innerbackspegel de senaste 15 åren och min gamla Toyota från -95 hade en liten spak som man flyttade bakåt och fick då samma funktion, detta gör man en gång under färden.....
Ingen bländar mig heller vid möte då de inte verkar uppskatta att få 300 watt i ögonen, tvekar inte att slå på helljuset om någon "glömmer" att blända av, hjälper även gärna till att lysa upp vägen om framförvarande bil inte hittar helljusspaken

Nu är du väl ändå lite överdriven?
Tycker du verkligen att du har en rättighet att få blinka med helljuset?
Jag tycker att alla i trafiken har skyldighet att undvika olyckor
Om en är så känslig att en inte tål än blinkning med ljuset utan att bli bländad. Utgör den personen en fara i trafiken

Vad surrar du om?
Jag kör en V70 från 2014 och jag har inga sådana inställningar på mina sidobackspeglar. Du får hemskt gärna utveckla detta.
Kan det vara så att du slarvar med att sätta på helljuset eller har svaga dito som gör att du känner sådan enorm irritation över saken?
Något är det ju som gör att just du blir drabbad så ofta????

Oj oj oj
för att öka chansen att hinna stanna om älg eller rådjur kommer ut från skogen som är max 5 meter från vägen kör man så mycket som möjligt mitt på vägen, då uppskattar jag om bakomvarande bilist blinkar till innan omkörning så att jag kan lägga mig till höger.
Volvo S80 har haft självavbländande innerbackspegel de senaste 15 åren och min gamla Toyota från -95 hade en liten spak som man flyttade bakåt och fick då samma funktion, detta gör man en gång under färden.....
Ingen bländar mig heller vid möte då de inte verkar uppskatta att få 300 watt i ögonen, tvekar inte att slå på helljuset om någon "glömmer" att blända av, hjälper även gärna till att lysa upp vägen om framförvarande bil inte hittar helljusspaken

Jo.
Och när det är mörkt syns blinkers mycket bra. Det räcker liksom.

Jag ser vägkanten bättre utan puckolysen i ryggen...

Innerbackspegeln i de flesta modernare bilar har en inställning för mörkerkörning, brukar finnas som en liten spak i nederkanten av spegeln. Inget man utnyttjar för blinkningar, utan den ska du ha hela tiden det är mörkt.
Ska tycker jag är ett väl starkt uttryck. Är det lag på det? Jag föredrar att ha den anpassad när någon ligger bakom och det är ett problem men i normalläge när det inte är någon fara. Jag tycker det är svårt att se ordentligt i backspegeln med den inställd mot bländning.

Jag tycker att alla i trafiken har skyldighet att undvika olyckor
Om en är så känslig att en inte tål än blinkning med ljuset utan att bli bländad. Utgör den personen en fara i trafiken
DU tycker det. Tydligen håller inte alla med dig och uppenbarligen har vi som är ljuskänsliga rätt att köra bil i mörkret eftersom vi får körkort utfärdade så kanske DU skulle ta lite hänsyn till OSS?

Oj oj oj
Jag bor så.
Har inga problem att se en normal blinkers och flytta mig åt sidan. I mörker ser jag dem dessutom extra bra. Brukar ha rätt bra koll i backspeglarna.

Nu är du väl ändå lite överdriven?
Tycker du verkligen att du har en rättighet att få blinka med helljuset?
Läs hur omkörningar ska göras säkert på landsväg. Vad tror du att ljusttutan är till för?
Att blända mötande?
Vi pratar fortfarande om en snabb blink. Inte påsättning av helljus.

DU tycker det. Tydligen håller inte alla med dig och uppenbarligen har vi som är ljuskänsliga rätt att köra bil i mörkret eftersom vi får körkort utfärdade så kanske DU skulle ta lite hänsyn till OSS?
Skriv till Transportstyrelsen och biltillverkarna att de har ett fabrikationsfel på ALLA bilar.

Läs hur omkörningar ska göras säkert på landsväg. Vad tror du att ljusttutan är till för?
Att blända mötande?
Vi pratar fortfarande om en snabb blink. Inte påsättning av helljus.
Ljustuta är ingen utrustning på bilen som ska användas till omkörning. Vanlig blinker är till för det.
Att blinka med helljus kan blända framförvarande genom sidobackspeglar och även backspegeln om den är nerfälld.
Ingen har pratat om mötande i hela tråden.

Det finns många som inte är lämpade att ha körkort och ändå har det...
(Därmed inte sagt att detta gäller dig)

För din egen skull borde du försöka få en lösning på ditt problem
Det ÄR ett problem om en är såpass känslig när det gäller ljus och migrän
Du kan inte ändra på hur "alla andra" kör sina bilar i trafiken
Du kan bara ta ansvar för din egen körning

Oj oj oj
Mmm jag har inte skrivit någonting negativt om att folk ber mig att flytta på mig med hjälp av en helljusblinkning. Det fungerar för mig, jag flytta mig snällt. Jag vill däremot inte bli blinkad eller schasad på när jag inte är i vägen.

Det sagt, det har aldrig någonsin hänt mig att någon helljusblinkat för omkörning i onödan*. Jag trivs bra med sakernas tillstånd helt enkelt.

(Jag har fått helljusblinkningar ibland av bilar som kommer flera km bakom i full kareta och varit om lagom till att jag kört om min omkörning färdigt och flyttat mig. Det passar mig bra, vem vet kanske ett pass till flygplatsen.)

Senast ändrad:
Ljustuta är ingen utrustning på bilen som ska användas till omkörning. Vanlig blinker är till för det.
Att blinka med helljus kan blända framförvarande genom sidobackspeglar och även backspegeln om den är nerfälld.
Ingen har pratat om mötande i hela tråden.
Så du menar att det är okey att blända/ framkalla migrän och orsaka olycka ( hos ljuskänslig)
Om en har sett ett rådjur i diket, som kanske eventuellt går upp på vägen?

Ännu värre är det ju då om den ljuskänslige är bländad och därför inte ser rådjuret :nailbiting:

Kan det vara så att du slarvar med att sätta på helljuset eller har svaga dito som gör att du känner sådan enorm irritation över saken?
Något är det ju som gör att just du blir drabbad så ofta????
Var har jag sagt att jag ofta blir drabbad?
Jag har skrivit varför jag finner det störande.

Det är bara att konstera att eftersom folk som får förklarat för sig varför man inte använder ljustuan vid omkörning ändå envisas med sin rättighet att göra så får jag återgå till att kröa helt utan speglar bakåt i mörker. För några år sedan körde jag alltid med sidospeglarna vinklade neråt för at undvika att bli bländad samt backspegeln ställd åt fel håll. Trafiksäkerheten blir garanterat 'jättebra' av den åtgärden men jag kommer åtminsone ha sikt framåt :up:.

Så du menar att det är okey att blända/ framkalla migrän och orsaka olycka ( hos ljuskänslig)
Om en har sett ett rådjur i diket, som kanske eventuellt går upp på vägen?
Dina frågor har redan fått svar långt innan i tråden. Läs den.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 160
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar