Ingen aning om min nuvarande bil har det. Min förra hade det då definitivt inte och den var från 2006. Om man inte ville bli bländad, av halvljus för nära, fick man vika till den. Dessutom finns det folk med väldigt gamla bilar ute på vägarna och de har också rätt att kunna se så de inte kör av vägen.
Jag blir ju inte bländad av en blinkning som kommer långt bakifrån om någon vill köra om och vill att jag ska flytta mig (säkert någon med en gravid tik i födslovåndor i bilen
). Det accepterar jag. Men att folk skulle blinka på mig varje gång de körde om trots att jag inte vore i vägen skulle göra mig vansinnig. Om
"alla" gjorde så skulle det ju kunna bli farligt. Som sagt en blinkning en gång i månaden är väl ok. Men stroboskop i backspegeln vill jag inte ha tack. Är jag inte i vägen så låt mig vara. På mörk landsväg tycker jag halvljus är illa nog i backspegeln nära.
Jag tycker folk på vägarna snarare verkar veta att någon kör bakom och vart den är osv och markera tydligt att de byter fil även om de glömde blinka. Jag blir snarare lite orolig när jag läser här att folk vet att de blir omkörda först när bilen säger till eller inte har en susning om att en person ligger bakom förrän den blinkar och inte kan se att en bil håller på att byta riktning förrän den gjort det om den inte använder blinkers. Om man får dra in föräldrar i det här så hävdade min pappa att man alltid måste ha en fjärdedels öga i backspegeln.