Jag tycker ljustutande är gräsligt, det är för mig en stark varningssignal om att något är allvarligt fel. Inte något som ska göra blinkerns jobb.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Precis. Blinkande ljus hör till utryckningsfordon. Att blinka med helljuset kan vara direkt trafikfarligt eftersom många blir faktiskt bländade.Jag tycker ljustutande är gräsligt, det är för mig en stark varningssignal om att något är allvarligt fel. Inte något som ska göra blinkerns jobb.
Precis vad jag tänkte. att en del gör så utan att ha använt blinkers när de just innan bytte fil.Håller med. Blir så j*vla irriterad när folk håller på och bländar med helljuset. Jag blir bländad av det. Visst kan jag förstå det om jag hade legat mitt i vägen. Men när jag håller ut till höger, för att jag uppenbarligen fattat att någon vill köra om, så ljustutar den ändå när den är precis bakom. Gärna blinkar dom inte med blinkerserna heller, först är det helljuset, sen kaaanske det kommer en blinkers. -_- Blä.
Fick aldrig höra något om att det var nåt man skulle göra vid körning på landsväg, när jag tog mitt körkort.
Tyvärr verkar det ju inte existera något förbud, men jag undrar vad trafikpolisen egentligen skulle säga.Precis. Blinkande ljus hör till utryckningsfordon. Att blinka med helljuset kan vara direkt trafikfarligt eftersom många blir faktiskt bländade.
Vid vilt på vägen tycker jag det är det väl en bra idé. Det man varnar för är en större faraa än bländningen där tycker jag.Min upplevelse är att det är väldigt vanligt att göra så på landsväg i norra Norrland vid omkörning, där används även sk ljustutning av mötande om det är vilt på vägen. Men här nere i södra Sverige görs det inte, har nog aldrig varit med om att någon gjort det vid omkörning men jag föredrar ljustutning vid mörker vid omkörning.
Vid vilt på vägen tycker jag det är det väl en bra idé. Det man varnar för är en större faraa än bländningen där tycker jag.
Vad tycker ni andra?
Här varnar mötande för fartkontroller på det viset ibland, det är ju betydligt mer tveksamt.
För det använder man varningsblinkers.Vid vilt på vägen tycker jag det är det väl en bra idé. Det man varnar för är en större faraa än bländningen där tycker jag.
Vad tycker ni andra?
Här varnar mötande för fartkontroller på det viset ibland, det är ju betydligt mer tveksamt.
Jag råkar sällan ut för det, tack och lov. Jag har ljuskänsliga ögon och lätt för att bli bländad. Dessutom har jag ljusutlöst migrän.
Ska man "ljustuta" tycker jag att man ska göra det i samma situationer som man kan tänka sig att använda den vanliga tutan, d v s mycket restriktivt och bara för att göra andra bilförare uppmärksamma på något utöver den ordinära trafiksituationen. Vid omkörning räcker blinkers gott och väl.
För det använder man varningsblinkers.
Fast varningblinkers får man rent krasst inte använda då man krö utan enbart vid stillastående (rätt korkad regel enligt mig varningsblinkers vid bogsering ökar säkerheten rejält för alla)För det använder man varningsblinkers.
Nej men nu är det så många som inte ens tål en blinksignal bakifrån, så jag tycker att det är lite dubbelt.Varningsblinkers för att varna för vilt vid eller på vägen? Vid mötande?
Aldrig varit med om det.
Varningsblinkers för att varna för vilt vid eller på vägen? Vid mötande?
Aldrig varit med om det.
Nej men nu är det så många som inte ens tål en blinksignal bakifrån, så jag tycker att det är lite dubbelt.
Att varna för poliskontroll skyddar de som druckit för att åka fast.
Rätt vanligt här och där jag kör i Norrland. Har räddat mig några gånger från att plöja in i ett gäng renar
Jag har också använt varningsblinkers under färd (duttat till vid möte sas) för att varna för vilt jag precis passerat. Jag vet att det inte är tillåtet men kan det bespara någon en viltolycka gör jag det gärna.