Plotsligt forstar jag ... Har ljustutas det inte alls annat an om det ar en alvarlig och mycket stor risk for olycka (pakort vilt, koliderade bilar, etc) precis bakom kurvan eller backkronet. Sheriffen skulle bli tamligen sur och det ar inte trevligt.
Sa da kom jag till Sverige och varken Maken eller jag kunde begripa varfor vissa ljustutade, bade framifran och bakifran hande det. Vi diskuterade det ingaende och da vi bott sa lange i Mellanostern och fjarran ostern misstankte vi att det kanske var invandrare fran sadana omraden ... i vissa lander har de de mest konstiga satt att kora bil.
(I Egypten, tex, har man halvljuset pa nar man moter nagon, men sa fort motet ar over slacker man ljuset igen
och inne i sta'n dar det finns gatubelysning satts halvljuset aldrig pa.
... Nar jag fragat lokala forare, Ingengorer och andra hogutbildade innom teknikens varld far man svaret att det ar for att spara pa batteriet sa det inte ska ta slut)
Anyway, vi kunde inte alls forsta varfor vissa ljustutade och blandade oss, oavsett var pa vagen vi lag och ibland framifran men oftast bakifran. Vi misstankte definitivt invandrare som inte varit sa lange i Sverige att de hunnit vanja sig vid den Svenska trafiken och forstod att man inte ljustutar sa dar da det blandar andra trafikanter.
I bilen vi hade i Sverige blandade det definitivt. I min stora pick-up truck blandar inte inner spegeln, daremot har jag super stora ytterspeglar men en stor spegel som tacker doda vinkeln. There's NO WAY att jag inte blir blandad ens av en vanlig bil med felstallda halvljus ... helljus ar hemskt, oavsett hur snabb blinken ar. Speglarna ar ju stallda sa det blinkar rakt in i ogonen ... och utan dem ser jag inget bakat om jag drar hasttrailer eller husvagn. Dessutom ar det speglarna jag utav vana anvander mest da jag drar sa mycket och det ar en bra vana att ha.
Fast varningblinkers får man rent krasst inte använda då man krö utan enbart vid stillastående (rätt korkad regel enligt mig varningsblinkers vid bogsering ökar säkerheten rejält för alla)
Har anvands varningsblinkers just som varning vid daligt vaglag, nagon som kor mycket sakta pa en vag med mycket hogre hastighets begransning, eller om man stannat sa att annan trafik ar osaker pa om man star still, tanker kora ut, eller vad det kan vara.
Jag har inte påstått att det är någon rättighet att köra om eller att jag tycker att alla andra ska "mixtra" med sin backspegel. Jag gav bara ett tips om att det går att göra så man slipper bli bländad av bilarna bakom om man är ljusskänslig.
Fast NEJ ... inner spegeln ar inte ett problem for de flesta, Ytterspeglarna daremot ar ett STORT problem. Till och med var SUV har stora nog speglar att man blir super blandad. Dessutom ar det ju sa att om nagon kommer upp bakifran sa tittar man i speglarna, eller hur? For visst vill man ha koll pa vad trafiken runt en gor? Och just da, nar de kommit sa nara att man misstanker att de tanker kora om sa man tittar (och da ligger den kommande bilen lite langre ut i vagen, sjalv ligger man vid vagkanten) Det ar svart att se den i innerspegeln sa man tittar i forarsidans ytterspegel och JUST DA ... satter &%$#@ pa helljuset och blandar en sa man ser stjarnor.