"Ljustuta" vid omkörning.

Om man har fått ligga bakom en tradare i några mil är jag väldigt glad om den kan tipsa om när det går.

När man kör liten låg bil blir man ju bländad av varje mötande trots halvljus.
Nej jag tror att man får bli mer tålig eller så kan man ta bussen.

När det blir lite snö på vägen ligger många i 40 på 70 o håller krampaktigt i ratten o har tunnel seende.
-Ta bussen!

:eek: Plotsligt forstar jag ... Har ljustutas det inte alls annat an om det ar en alvarlig och mycket stor risk for olycka (pakort vilt, koliderade bilar, etc) precis bakom kurvan eller backkronet. Sheriffen skulle bli tamligen sur och det ar inte trevligt.:angel:

Sa da kom jag till Sverige och varken Maken eller jag kunde begripa varfor vissa ljustutade, bade framifran och bakifran hande det. Vi diskuterade det ingaende och da vi bott sa lange i Mellanostern och fjarran ostern misstankte vi att det kanske var invandrare fran sadana omraden ... i vissa lander har de de mest konstiga satt att kora bil.
(I Egypten, tex, har man halvljuset pa nar man moter nagon, men sa fort motet ar over slacker man ljuset igen :nailbiting: och inne i sta'n dar det finns gatubelysning satts halvljuset aldrig pa.:arghh: ... Nar jag fragat lokala forare, Ingengorer och andra hogutbildade innom teknikens varld far man svaret att det ar for att spara pa batteriet sa det inte ska ta slut):eek:
Anyway, vi kunde inte alls forsta varfor vissa ljustutade och blandade oss, oavsett var pa vagen vi lag och ibland framifran men oftast bakifran. Vi misstankte definitivt invandrare som inte varit sa lange i Sverige att de hunnit vanja sig vid den Svenska trafiken och forstod att man inte ljustutar sa dar da det blandar andra trafikanter.
I bilen vi hade i Sverige blandade det definitivt. I min stora pick-up truck blandar inte inner spegeln, daremot har jag super stora ytterspeglar men en stor spegel som tacker doda vinkeln. There's NO WAY att jag inte blir blandad ens av en vanlig bil med felstallda halvljus ... helljus ar hemskt, oavsett hur snabb blinken ar. Speglarna ar ju stallda sa det blinkar rakt in i ogonen ... och utan dem ser jag inget bakat om jag drar hasttrailer eller husvagn. Dessutom ar det speglarna jag utav vana anvander mest da jag drar sa mycket och det ar en bra vana att ha.

Fast varningblinkers får man rent krasst inte använda då man krö utan enbart vid stillastående (rätt korkad regel enligt mig varningsblinkers vid bogsering ökar säkerheten rejält för alla)

Har anvands varningsblinkers just som varning vid daligt vaglag, nagon som kor mycket sakta pa en vag med mycket hogre hastighets begransning, eller om man stannat sa att annan trafik ar osaker pa om man star still, tanker kora ut, eller vad det kan vara.

Jag har inte påstått att det är någon rättighet att köra om eller att jag tycker att alla andra ska "mixtra" med sin backspegel. Jag gav bara ett tips om att det går att göra så man slipper bli bländad av bilarna bakom om man är ljusskänslig.

Fast NEJ ... inner spegeln ar inte ett problem for de flesta, Ytterspeglarna daremot ar ett STORT problem. Till och med var SUV har stora nog speglar att man blir super blandad. Dessutom ar det ju sa att om nagon kommer upp bakifran sa tittar man i speglarna, eller hur? For visst vill man ha koll pa vad trafiken runt en gor? Och just da, nar de kommit sa nara att man misstanker att de tanker kora om sa man tittar (och da ligger den kommande bilen lite langre ut i vagen, sjalv ligger man vid vagkanten) Det ar svart att se den i innerspegeln sa man tittar i forarsidans ytterspegel och JUST DA ... satter &%$#@ pa helljuset och blandar en sa man ser stjarnor.:rage:

Det är meningen att den bilen som körs om ska lysa upp och när omkörande bilen är brevid ska båda bilarnas ljus lysa upp så det inte blir en kollision utifall en älg skulle hoppa ut!

Blir det mindre kollision om man lyser på älgen menar du?

Jag har inte påstått att det är någon rättighet att köra om eller att jag tycker att alla andra ska "mixtra" med sin backspegel. Jag gav bara ett tips om att det går att göra så man slipper bli bländad av bilarna bakom om man är ljusskänslig.

Har du något tips hur man undviker att bli bländad av ljusblixtar i sidospeglarna? För de vill i alla fall jag inte vinkla undan.

Nej, tycker det är ett idiotiskt påhitt och glad över att min körskolelärare inte lärde mig göra så. Att planera sin omkörning är så mycket enklare för allas del utan att blinka till. Råkade ut för en sådan och mina ögon mötte precis hans helljus när jag kollade i backspegeln bakåt för att se hur situationen bakom såg ut..
Ser du att det kan vara ett problem att en bilist är så pass ljuskänslig?

Ser du att det kan orsaka olyckor om en mötande bilist vill varna med en blinkning (älg på vägen) när denne möter en ljuskänslig?

En människa som kan orsaka olyckor för bländning av ett litet blink
Bör denna människa köra i mörker öht?

Har du något tips hur man undviker att bli bländad av ljusblixtar i sidospeglarna? För de vill i alla fall jag inte vinkla undan.
Jag har ett tips

Kör inte i mörker.

Blir du så lätt bländad av en blinkning, då är du en trafikfara både för dig själv och andra.

Om du möter en bilist som blinkar till med helljuset för att varna dig för vilt på vägen. Då riskerar du ju att krocka med den varnande bilen :nailbiting:

.....och älgen :nailbiting:

Jag har ett tips

Kör inte i mörker.

Blir du så lätt bländad av en blinkning, då är du en trafikfara både för dig själv och andra.

Om du möter en bilist som blinkar till med helljuset för att varna dig för vilt på vägen. Då riskerar du ju att krocka med den varnande bilen :nailbiting:

Det har hänt!
En bil lyste med helljus på älgen o mötande körde in i den. Därför sätter jag numera på varningsblinkers.. Folk begriper den varningen.

Blir det mindre kollision om man lyser på älgen menar du?

Haha, älgen kanske blir bländad och backar tillbaka in i skogen?

Jag kör landsväg och blir ofta ljustutad på. Tycker att det är irriterande och inte så kul om man som någon skrev tittar till i backspegeln precis när bakomliggande bil ljustutar. Dock kan det ibland vara så att man har en bil bakom sig i några km, även om man har koll bakåt vet man inte om personen tänker ligga kvar där bakom eller göra en omkörning, då kan jag tycka att det är ok med en snabb blinkning när den bestämmer sig för att köra om, men kommer det en bil i hög fart bakifrån fattar man ju att den tänker köra om vid lämpligt tillfälle. Då känns det helt onödigt att ljustuta.

Precis som när det är snö på vägen och halt, man kör sakta för att inte köra av vägen och folk ljustutar, tror dom att man tänker öka farten och riskera livet för att dom anser att det är helt ok att köra snabbare??? Man får ju utgå från att alla kör så snabbt som man tycker är lämpligt liksom...

Jag har ett tips

Kör inte i mörker.

Det är en jäkla skillnad på att få ljusblixtar i speglarna av bakomvarande som tänker göra en normal omkörning och att få en blinkning på långt håll av mötande som varnar för fara.

Det vore på sin plats att du åtminstone försöker sätta dig in i dina medtrafikanters situation. Att just du inte blir bländad av helljus i varken innerspegel eller sidospeglar är bara att gratulera. Men det innebär inte att alla vi andra måste vara som du för att alls få befinna oss på vägarna. Att jag upplever ett mycket starkt obehag av det (fåtal) bilister som skickar ljusblixtar i speglarna på min bil när de ska köra om trots att jag själv kör normalt innebär inte att jag plötsligt förvandlas till en vinglande migränlidande trafikfara. Men jag upplever ett mycket starkt obehag och det har t.ex. du ingen som helst rättighet att ustätta mig för.

Du anser att människor med migrän, försämrat mörkerseende pga synskada mm inte ska få köra bil. Till den gruppen får du också räkna in alla medelålders/äldre personer som av naturliga åldersskäl får sämre syn och därmed försämrat mörkerseende. Helt naturligt och det drabbar oss alla. Det blir inte så många kvar på vägarna då...

Om man måste använda ljusblixtar och blända medtrafikanter för att alls våga köra om så bör man ta bussen istället för då måste man ju vara så osäker att man utgör en fara för andra. Och träffar man på en person som vinglar så dant att man måste använda ljustuta för omkörningen så är det faktiskt dags att ringa polisen, det kan vara en rattfyllerist man har framför sig.

Det har hänt!
En bil lyste med helljus på älgen o mötande körde in i den. Därför sätter jag numera på varningsblinkers.. Folk begriper den varningen.
Varningsblinkers är effektivt
Ofta tror jag människor glömmer av att använda dom

Jag körde på 90 väg, där det hade blivit helstopp på vägen
Ingen av bilarna i kön hade varningsblinkers på
Totalt livsfarligt !

Jag satte på mina varningsljus, alla bilar efter mig satte också på sin blinkers i kön som bildades.

Det är en jäkla skillnad på att få ljusblixtar i speglarna av bakomvarande som tänker göra en normal omkörning och att få en blinkning på långt håll av mötande som varnar för fara.

Det vore på sin plats att du åtminstone försöker sätta dig in i dina medtrafikanters situation. Att just du inte blir bländad av helljus i varken innerspegel eller sidospeglar är bara att gratulera. Men det innebär inte att alla vi andra måste vara som du för att alls få befinna oss på vägarna. Att jag upplever ett mycket starkt obehag av det (fåtal) bilister som skickar ljusblixtar i speglarna på min bil när de ska köra om trots att jag själv kör normalt innebär inte att jag plötsligt förvandlas till en vinglande migränlidande trafikfara. Men jag upplever ett mycket starkt obehag och det har t.ex. du ingen som helst rättighet att ustätta mig för.

Du anser att människor med migrän, försämrat mörkerseende pga synskada mm inte ska få köra bil. Till den gruppen får du också räkna in alla medelålders/äldre personer som av naturliga åldersskäl får sämre syn och därmed försämrat mörkerseende. Helt naturligt och det drabbar oss alla. Det blir inte så många kvar på vägarna då...

Om man måste använda ljusblixtar och blända medtrafikanter för att alls våga köra om så bör man ta bussen istället för då måste man ju vara så osäker att man utgör en fara för andra. Och träffar man på en person som vinglar så dant att man måste använda ljustuta för omkörningen så är det faktiskt dags att ringa polisen, det kan vara en rattfyllerist man har framför sig.
En person med fysisk begränsning bör inte köra bil om den inte kan gör det på ett säkert sätt

Det finns människor med väldigt dålig reaktionsförmåga
Menar du att alla andra i trafiken ska anpassa sin körstil för att det finns dom som inte har någon koll och öht inte reagerar

Om en person har så känsliga ögon att den inte tål en blinkning utan att bli bländad
Då ska personen inte sitta i en bil och köra i mörker

Vi får alla anpassa våra liv efter vår fysiska förmåga

En person med fysisk begränsning bör inte köra bil om den inte kan gör det på ett säkert sätt

Det finns människor med väldigt dålig reaktionsförmåga
Menar du att alla andra i trafiken ska anpassa sin körstil för att det finns dom som inte har någon koll och öht inte reagerar

Om en person har så känsliga ögon att den inte tål en blinkning utan att bli bländad
Då ska personen inte sitta i en bil och köra i mörker

Vi får alla anpassa våra liv efter vår fysiska förmåga

En person utan förmåga att sätta sig in i olika tänkbara scenarion eller olika personers sätt att fungera/tänka/agera är nog betydligt större trafikfara än de ljuskänsliga personer som anpassar sin körstil efter förmåga och efter de situationer som uppstår...

En person utan förmåga att sätta sig in i olika tänkbara scenarion eller olika personers sätt att fungera/tänka/agera är nog betydligt större trafikfara än de ljuskänsliga personer som anpassar sin körstil efter förmåga och efter de situationer som uppstår...

Åh tack! Slipper jag fila på en formulering själv, jag lånar bara din!
uhhuh.gif

(Att man hanterar en vanlig jäkla omkörning som någon man måste varna för är ett komplett mysterium för mig. Blinkers = kommunikation, ljustuta = varning.
"VARNING, JAG TÄNKER GÖRA NÅGOT SOM HÄNDER HELA TIDEN!!!"
:meh:)

Ljustuta vid omkörning lärde vi oss på trafikskolan, att det ska uppmärksamma föraren framför om att man kommer köra om.
Jag använder det ibland och det händer att man gör det när man kör om mig också. Ser inget negativt i det. Det är ju inte meningen så man ska sätta på helljuset utan blinka snabbt och det har aldrig bländat eller stört mig iaf.
Jag visste inte ens att folk blev irriterade på sånt :o

Det finns en blinkfunktion på alla bilar
Ska vi inta använda den funktionen, tycker du?

Är det verkligen lämpligt att köra bil om en blir bländad av en blinkning ?

Är det inte varje bilförares ansvar att ta hänsyn efter den egna körförmågan?

Ska alla andra bilförare ta ansvar över andras brister i trafiken?
Det faller på sin egen orimlighet.

Det är väl inte det scenariot vi främst diskuterar? Många av oss som ogillar fenomenet med att "ljustuta" bakifrån vid omkörning har inga problem med att man gör det för att varna vid mer speciella händelser. Dessutom är det knappast så att någon i ett sådant läge skulle ljustuta så nära att de riskerar att blända, det vore ju oerhört kontraproduktivt.

Fördelen med att ha något ljuskänsliga ögon är, åtminstone i mitt fall, att man har väldigt bra mörkerseende. Jag ser vilt på långt håll och när jag bromsar lätt för en älg eller ett rådjur på håll så har det flera gånger hänt att bilen som legat i arslet på mig för att köra om på en slingrig väg sedan kommer på andra tankar och håller avstånd när de inser att jag inte jävlades utan det kliver upp ett stort djur på vägen som det kunde smällt med.

Det finns en blinkfunktion på alla bilar
Ska vi inta använda den funktionen, tycker du?

Är det verkligen lämpligt att köra bil om en blir bländad av en blinkning ?

Är det inte varje bilförares ansvar att ta hänsyn efter den egna körförmågan?

Ska alla andra bilförare ta ansvar över andras brister i trafiken?
Det faller på sin egen orimlighet.

Det finns tuta på alla bilar också, ändå tutar jag inte varje gång jag tänker köra om en bil. Jag sparar liksom den funktionen till viktigare saker.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 160
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar