"Ljustuta" vid omkörning.

Den biten existerade inte när jag tog körkort. Utbildningen förändras då och säkerligen instruktionerna om hur man ska göra.
Nej jag tror att folk missförstår. Kanske är en anledning att man själv ogillar att bli bländad bakifrån???
Konstigt är det iallafall att det nu är så himla vanligt.
Det som händer då är att jag tänder tidigare än vad som ska göras o den får helljuset i sidospegeln.

Funderar om detta kan härstamma från att lastbilsförare blinkar med sina ljus när de blir omkörda av andra stora lastbilar (oftast med släp på).

Lastbilsföraren brukar när den omkörande lastbilen har passerat så pass att det är okej att avsluta omkörningen och förflytta sig tillbaka till det högra körfältet igen använda ljustuta då.

Men det är för att det kan vara svårt att se när man passerat tillräckligt när man kör lastbil med släp.

En person med fysisk begränsning bör inte köra bil om den inte kan gör det på ett säkert sätt

Det finns människor med väldigt dålig reaktionsförmåga
Menar du att alla andra i trafiken ska anpassa sin körstil för att det finns dom som inte har någon koll och öht inte reagerar

Om en person har så känsliga ögon att den inte tål en blinkning utan att bli bländad
Då ska personen inte sitta i en bil och köra i mörker

Vi får alla anpassa våra liv efter vår fysiska förmåga

Du verkar ha väldigt mycket lägre tröskel än alla andra, inklusive berörda myndigheter och poliser har, för vad som är gräns för så dålig reaktionsförmåga att man inte ska framföra fordon på väg. Att ha sämre förmåga att anpassa synen till/från mörker pga naturliga åldersförändringar, vissa synfel eller t.ex. migrän är inte att betrakta på det sätt du gör.

Du verkar se frågan som ytterst skarpt svartvit. Antingen tycker man det är OK att bli bländad. Eller så har man absolut noll koll på allting överhuvudtaget och utgör en total trafikfara.
Eller så är man en så perfekt bilförare som du som aldrig någonsin blir bländad. Du torde vara helt unik...

Ljustuta vid omkörning lärde vi oss på trafikskolan, att det ska uppmärksamma föraren framför om att man kommer köra om.
Jag använder det ibland och det händer att man gör det när man kör om mig också. Ser inget negativt i det. Det är ju inte meningen så man ska sätta på helljuset utan blinka snabbt och det har aldrig bländat eller stört mig iaf.
Jag visste inte ens att folk blev irriterade på sånt :o

Jag kan inte tala för andra personer som lider av migrän. Men för min del så är det just ljusblixtarna som är jobbiga och som jag försöker undvika.

För övrigt är det oftast polisen som ljustutar här. Mitt i natten när motorvägen är näst intill öde.

Vet inte om det är för att vara schysst så de slipper stanna fortkörare.

Du verkar ha väldigt mycket lägre tröskel än alla andra, inklusive berörda myndigheter och poliser har, för vad som är gräns för så dålig reaktionsförmåga att man inte ska framföra fordon på väg. Att ha sämre förmåga att anpassa synen till/från mörker pga naturliga åldersförändringar, vissa synfel eller t.ex. migrän är inte att betrakta på det sätt du gör.

Du verkar se frågan som ytterst skarpt svartvit. Antingen tycker man det är OK att bli bländad. Eller så har man absolut noll koll på allting överhuvudtaget och utgör en total trafikfara.
Eller så är man en så perfekt bilförare som du som aldrig någonsin blir bländad. Du torde vara helt unik...
Vad jag reagerar på är
Resonemanget att ANDRA ska anpassa SIN körning efter ljus/ljud känsliga, dålig reaktion, noll koll bilister
Det är inte rimligt
Om en person har körkort, ska denna kunna fungera i trafiken på ett säkert sätt
Annars kan ju vem som helst köra bil, för alla andra ska anpassa sig efter noll koll förarna ... Jisses :banghead:

Vad jag reagerar på är
Resonemanget att ANDRA ska anpassa SIN körning efter ljus/ljud känsliga, dålig reaktion, noll koll bilister
Det är inte rimligt
Annars kan ju vem som helst köra bil, för alla andra ska anpassa sig efter noll koll förarna ... Jisses :banghead:
Jag förutsätter inte att folk kan köra bil bara för att dom sitter bakom ratten.

Vad jag reagerar på är
Det är inte rimligt

Ja man måste anpassa sig och kompensera hela tiden. Alla

Vad jag reagerar på är
Det är inte rimligt

Varför ska ljuskänsliga och andra anpassa sig efter ditt behov att blinka med helljuset bara för att våga göra något så normalt som en vanlig omkörning? Det är inte rimligt.

Jag får känslan av att du kanske inte har kört bil så länge iom den syn på andra bilister som du ger uttryck för i den här tråden, jag kan ha fel förstås. Tyvärr är det inget krav på skicklighet för att få köra bil, det är allt bra naivt att tro att man blir en duktig bilförare bara för att man har körkortet i näven.
Och anpassa sig måste alla göra. Hela tiden. Det är när anpassning inte sker och någon anser sig ha bara rättigheter som det blir farligt.

Vad jag reagerar på är
Det är inte rimligt
Ditt problem här är att det är högst normalt att inte vara perfekt i alla avseende. Om bara perfekta människor med god mörkersyn, hälsa (avseende hjärta mm), perfekt syn, bra reaktionsförmåga och okänsliga för att bli bländade får köra bil (+ alla andra avvikelser från det perfekta) så blir det ett exklusivt fåtal som är perfekta nog att köra bil och om det blir säkrare (förutom att det blir mycket färre på vägarna ) är högst oklart.

Vill du bara att perfekta människor sak köra bil så lär flertalet här inte duga ;), kanske inte ens du själv .

Ditt problem här är att det är högst normalt att inte vara perfekt i alla avseende. Om bara perfekta människor med god mörkersyn, hälsa (avseende hjärta mm), perfekt syn, bra reaktionsförmåga och okänsliga för att bli bländade får köra bil (+ alla andra avvikelser från det perfekta) så blir det ett exklusivt fåtal som är perfekta nog att köra bil och om det blir säkrare (förutom att det blir mycket färre på vägarna ) är högst oklart.

Vill du bara att perfekta människor sak köra bil så lär flertalet här inte duga ;), kanske inte ens du själv .
Åter igen så förklarar jag....

Det är inte rimligt att alla andra ska anpassa sin körning så att den tar hänsyn till ljuskänsliga eller vad nu än må vara

Det har hänt mig flera gånger att jag nästan har blivit utträngd av annan bilist vid en omkörning. Både på mc och i bil. Jag använder alltid blinkersen
Att jag tidigare har ljustutat beror alltså på att jag har tagit hänsyn till bilister utan koll....
(Nu kan jag inte ljustuta i en av bilarna)

Varför ska ljuskänsliga och andra anpassa sig efter ditt behov att blinka med helljuset bara för att våga göra något så normalt som en vanlig omkörning? Det är inte rimligt.

Jag får känslan av att du kanske inte har kört bil så länge iom den syn på andra bilister som du ger uttryck för i den här tråden, jag kan ha fel förstås. Tyvärr är det inget krav på skicklighet för att få köra bil, det är allt bra naivt att tro att man blir en duktig bilförare bara för att man har körkortet i näven.
Och anpassa sig måste alla göra. Hela tiden. Det är när anpassning inte sker och någon anser sig ha bara rättigheter som det blir farligt.
Jag ljustutar inte för att det är kul eller "för att jag har behov" :banghead:

Jag har ljustutar för att jag nästan har blivit utträng av förare med noll koll.

Åter igen så förklarar jag....

Det är inte rimligt att alla andra ska anpassa sin körning så att den tar hänsyn till ljuskänsliga eller vad nu än må vara

Det har hänt mig flera gånger att jag nästan har blivit utträngd av annan bilist vid en omkörning. Både på mc och i bil. Jag använder alltid blinkersen
Att jag tidigare har ljustutat beror alltså på att jag har tagit hänsyn till bilister utan koll....
(Nu kan jag inte ljustuta i en av bilarna)

Fast genom att ljusblinka bakom en bil så att du bländar föraren är faktist olagligt!?! Ja jag ljustutar själv.... ibland när jag kör uppe i norrland men det är av olika orsaker. Här nere ser jag ingen mening med det och gör det inte heller.

Sedan ser jag ingen mening med att göra det på motorväg som tråden handlade om från början.

Fast genom att ljusblinka bakom en bil så att du bländar föraren är faktist olagligt!?! Ja jag ljustutar själv.... ibland när jag kör uppe i norrland men det är av olika orsaker. Här nere ser jag ingen mening med det och gör det inte heller.

Sedan ser jag ingen mening med att göra det på motorväg som tråden handlade om från början.
Varför är det okey i Norrland och inte i söder:confused:

Varför är det okey i Norrland och inte i söder:confused:

För här nere kör jag nästan uteslutande på motorväg eller vägar med viltstängsel, folk kör inte i mitten av vägen pga smala vägar eller snöiga vägar, inget vilt, lite trafik mm

Sedan för att man gör så där uppe!?! Det är liksom ingnuggat i ryggmärgen.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 160
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar