"Ljustuta" vid omkörning.

Jag ljustutar inte för att det är kul eller "för att jag har behov" :banghead:

Jag har ljustutar för att jag nästan har blivit utträng av förare med noll koll.

Ja du, jag har träffat på många förare med "noll koll" under årens lopp och blivit trängd också. Och ändå har jag inget som helst behov av att blända andra med ljusblixtar och vill inte utsättas för det själv av nämnda skäl.

Vad är det som får dig att tro att du inte syns i mörker när du kör bakom en annan bil?

Ja du, jag har träffat på många förare med "noll koll" under årens lopp och blivit trängd också. Och ändå har jag inget som helst behov av att blända andra med ljusblixtar och vill inte utsättas för det själv av nämnda skäl.

Vad är det som får dig att tro att du inte syns i mörker när du kör bakom en annan bil?
Nu ger jag nog snart upp

Sitter en på en mc och kör i 120
En blinkar för att byta fil på motorväg och köra om lastbil
Framförvarande bilen bestämmer sig för att köra om lastbilen samtidigt som mc ligger i filen bredvid

Förklaring : STOR FARA att mc blir utträngd i diket!

Förstår du inte att en blinkar för att dt finns människor som inte har koll i backspeglarna?

Nu ger jag nog snart upp

Framförvarande bilen bestämmer sig för att köra om lastbilen samtidigt som mc ligger i filen bredvid

Förstår du inte att en blinkar för att dt finns människor som inte har koll i backspeglarna?

Vilken hastighet var det på den vägen?

Jag kör dagligen jättemkt på trånga landsvägar både privat och i jobbet och här ljustutas det hej vilt, både på dagen och kvällen. Mest beror det nog på att folk inte har koll på högersidan på sin egen bil och ligger mitt i vägen. Ingen flyttar sig om det inte ljustutas bakifrån, dom flesta anser nog att om inte bakomvarande ljustutar så vill dom inte köra om.

Nu ger jag nog snart upp

Vad är det för fel på vanliga tutan i så fall? Jag själv har varit nära att bli utträngd för att den framför inte sett mig och börjat svänga ut. Jag har klarat mig fint genom att tuta och sätta foten på bromspedalen.

Nu ger jag nog snart upp

Läste du länken som @ainasoja postade? (:up:)

"Helljus är bilens starkaste lysen. Använd dem så ofta du kan när det är mörkt ute. Eftersom helljusen är så starka, kan de blända andra trafikanter. I följande fall är det förbjudet att använda helljus:

• När mötande fordon är så nära att föraren kan bländas (gäller även tåg, spårvagn och fartyg).
  • När du ligger nära bakom ett annat fordon (föraren bländas genom speglarna).
  • När vägen är tillräckligt belyst av dagsljus eller gatulyktor."
(Min rödmarkering)

Som mc-förare är det förstås extra viktigt att vara synlig. De gånger som jag överraskats av mc-förare(aldrig så att någon farlig situation uppstått men så att jag hajat till när jag sett dem i backspegeln) har berott på två saker - de har burit mörk klädsel och haft så hög hastighet att de kommit ikapp mig väldigt fort. Och jag kör inte under hastighetsbegränsningen, snarare tvärtom när det är 90 eller mer.

Detta har dock bara inträffat dagtid, när det är mörkt är det ingen skillnad på en mc och en bil så jag förstår inte varför det skulle vara viktigt att blinka med helljuset då.

Idag var det en till som blinkade på mig med helljusen. Första gången det händer i min Subaru i dagsljus och jag blev inte bländad :banana:

Vad jag gjorde för hemskt uppretande för att förtjäna att bli blinkad på? Jag körde 30km/h på 30-väg. Flera gånger gjorde bilisten så och när vi kom till en busshållplats svängde jag in där. Bilisten fortsatte vidare i ca 50km/h och var nöjd tills han tvingades tvärnita en liten bit längre fram :devil:

På tal om regler som folk inte känner till... De flesta verkar tro att man får köra över hastighetsbegränsningen då man kör om. Då man gör det så kan det ju verkligen bli ett överraskningsmoment för den omkörde (speciellt om man kör motorcykel).

Och justja, den här tråden fick mig att idag kolla bilens backspegel (den inne i bilen) och jo, det fanns en liten spak där som säkert är till för att växla mellan mörkerkörning och dagsljus. Ska klura ut vad som är för mörkerkörningen och ha den konstant inställd på det :p

På tal om regler som folk inte känner till... De flesta verkar tro att man får köra över hastighetsbegränsningen då man kör om. Då man gör det så kan det ju verkligen bli ett överraskningsmoment för den omkörde (speciellt om man kör motorcykel).

Jag känner till det men gör mig själv skyldig till det för att omkörningen ska gå så fort som möjligt. Det lustiga är att de gånger jag kan minnas som jag blivit "ljustutad" på är just när jag kört om ett annat fordon på flerfilig väg, oftast fortare än hastighetsbegränsningen men inte fort nog för bilisten som kommit bakom. Nej, jag tänker inte öka till 150 eller preja någon av vägen för att du ska komma fortare fram.

Och innan någon läser inlägget som fan läser bibeln så går jag alltid tillbaka i högerfil så fort en omkörning är klar.

Jag har som tur är aldrig varit med om att någon skulle blinka med helljusen innan de kör om. Man använder blinkers, helt enkelt.

Ja, precis! Varför kan inte folk bara hålla sig till de befintliga trafikreglerna istället för att använda signaler som inte alla förstår. Jag som håller på att ta körkort blir väldigt förvirrad av alla påhittade regler och signaler (samtidigt som de regler som gäller enligt körkortsboken inte tycks gälla ute i trafiken). :crazy:

Och justja, den här tråden fick mig att idag kolla bilens backspegel (den inne i bilen) och jo, det fanns en liten spak där som säkert är till för att växla mellan mörkerkörning och dagsljus. Ska klura ut vad som är för mörkerkörningen och ha den konstant inställd på det :p

Fast då är den värdelös vid körning i dagsljus :angel:

Ja, precis! Varför kan inte folk bara hålla sig till de befintliga trafikreglerna istället för att använda signaler som inte alla förstår. Jag som håller på att ta körkort blir väldigt förvirrad av alla påhittade regler och signaler (samtidigt som de regler som gäller enligt körkortsboken inte tycks gälla ute i trafiken). :crazy:

Jodå dom gäller och dom ska gälla! Man ska inte ljustuta, det är egenltigen olagligt även om jag tillämpar det när jag "hemma".

Kan tillägga att jag självklart lägger på blinkersen vid omkörning även om jag ljustutat! Föraren i bilen framför är ingen tankeläsare!

Det viktigaste för dig är att inte börja med några olater som är olagliga, dom är svåra att bli av med. Tror nog att jag förvirrat många bilförare dom första åren jag körde bil i Västerås, uppe i lappland och i Tornedalen så ljustutar vi för att uppmärksamma föraren att vi ska göra en omkörning och det satt i bra länge innan jag la av med här nere.

Jag känner till det men gör mig själv skyldig till det för att omkörningen ska gå så fort som möjligt. Det lustiga är att de gånger jag kan minnas som jag blivit "ljustutad" på är just när jag kört om ett annat fordon på flerfilig väg, oftast fortare än hastighetsbegränsningen men inte fort nog för bilisten som kommit bakom. Nej, jag tänker inte öka till 150 eller preja någon av vägen för att du ska komma fortare fram.

Och innan någon läser inlägget som fan läser bibeln så går jag alltid tillbaka i högerfil så fort en omkörning är klar.

Känner igen det där...

Jag har kört i någon månad med en hundbur i bilen som gjort det omöjligt att se ut genom bakrutan ändå, det har varit ganska trevligt faktiskt. Tänker ändå "jag har garanterat en sur Audi två millimeter bakom mig" hela tiden, det brukar stämma ganska bra oavsett var och hur jag kör...

:D:D:D

Jag har kört i någon månad med en hundbur i bilen som gjort det omöjligt att se ut genom bakrutan ändå, det har varit ganska trevligt faktiskt. Tänker ändå "jag har garanterat en sur Audi två millimeter bakom mig" hela tiden, det brukar stämma ganska bra oavsett var och hur jag kör...

Eller en BMW. :D

Jag har också en hundbur som skymmer sikten rejält, dessutom fungerar inte min bakrutetorkare. Jag har inga problem med att huvudsakligen ha koll i sidospeglarna men då vill man ju ogärna att någon blinkar med helljuset där.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 160
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar