"Ljustuta" vid omkörning.

Har en släkting som jobbar som åkare, senast idag svor han för att han blev omkörd av just en långtradare med utländska plåtar när han låg i 80 km/h. Dom utlandsreggade långtradarna går tydligen enligt honom ofast i 100 km/h.

Rätt många svenska kör 92 med släp. De också.

Blinkers är riktningsvisare och informerar om förflyttningar, så inte riktigt jämförbart. Information visst, men för två helt olika typer av information.
Jag har som sagt aldrig varit med om att någon blinkat med helljusen inför omkörning, och aldrig hört att någon skulle tycka att det är otillräckligt med blinkers. Varför tycker du att just du behöver det? Jag fattar liksom inte?

Jag är förvånad över att du svarar på inlägg som du inte läst ordentligt. Jag har mött massor med bilförare som inte har koll. Däremot har jag aldrig varit med om någon som blivit överraskad när jag kört om.
Jodå dom gäller och dom ska gälla! Man ska inte ljustuta, det är egenltigen olagligt även om jag tillämpar det när jag "hemma".

Kan tillägga att jag självklart lägger på blinkersen vid omkörning även om jag ljustutat! Föraren i bilen framför är ingen tankeläsare!

Det viktigaste för dig är att inte börja med några olater som är olagliga, dom är svåra att bli av med. Tror nog att jag förvirrat många bilförare dom första åren jag körde bil i Västerås, uppe i lappland och i Tornedalen så ljustutar vi för att uppmärksamma föraren att vi ska göra en omkörning och det satt i bra länge innan jag la av med här nere.

Mycket svårt att tro att ljustuta är olagligt faktiskt. Att köra med helljus, ja, men att ljustuta är inte att köra med helljus.

Mycket svårt att tro att ljustuta är olagligt faktiskt. Att köra med helljus, ja, men att ljustuta är inte att köra med helljus.

Helljus

Upplyst gata
Tveksamt om helljus behövs här.
Helljus är bilens starkaste lysen. Använd dem så ofta du kan när det är mörkt ute. Eftersom helljusen är så starka, kan de blända andra trafikanter. I följande fall är det förbjudet att använda helljus:

När mötande fordon är så nära att föraren kan bländas (gäller även tåg, spårvagn och fartyg).
När du ligger nära bakom ett annat fordon (föraren bländas genom speglarna).
När vägen är tillräckligt belyst av dagsljus eller gatulyktor.

https://korkortonline.se/teori/lysen/

Helljus

Upplyst gata
Helljus är bilens starkaste lysen. Använd dem så ofta du kan när det är mörkt ute. Eftersom helljusen är så starka, kan de blända andra trafikanter. I följande fall är det förbjudet att använda helljus:

När mötande fordon är så nära att föraren kan bländas (gäller även tåg, spårvagn och fartyg).

Det där är ju att köra med helljus. Står inget om ljustuta där.

Helljus

Upplyst gata

Fast det där säger bara att det är förbjudet att ligga tätt bakom med dem påslagna, inte att man inte får blinka = ljustuta.

Jag gillar inte ljustutning vid omkörning, det bländar något djuriskt och bilen som kör om har massa extraljus å fans moster.... enda gången jag tycker det är ok med ljustutning är för att varna för en olycka eller liknande, t ex älg i diket.
I dagsljus har jag inte ont av ljustutningen vid omkörning, men när det är mörkt, nej tack....

Vad jag vet så ska "ljustutan" användas precis som "ljudtutan", dvs för att förhindra olycka/varna för fara och inget annat så i min värld är regelmässigt användande av "ljustuta" för att meddela att man ska göra en omkörning bara idioti om än inte olagligt.

Då börjar man "blinka" med helljuset, riktigt irriterande, gjorde jag en gång när det var en som inte bländade av, fick bra effekt, men blir så lack på dom bara.
Tack, jag kör i mörker varje dag hela vinterhalvåret, jag vet hur man gör även om det inte heller är lagligt eftersom jag bländar då. :angel:

Funderar om detta kan härstamma från att lastbilsförare blinkar med sina ljus när de blir omkörda av andra stora lastbilar (oftast med släp på).

Lastbilsföraren brukar när den omkörande lastbilen har passerat så pass att det är okej att avsluta omkörningen och förflytta sig tillbaka till det högra körfältet igen använda ljustuta då.

Men det är för att det kan vara svårt att se när man passerat tillräckligt när man kör lastbil med släp.
Man blinkar på lastbilen som kört förbi för att tala om att den kommit förbi och att det är fritt att gå in, sen när den omkörande lastbilen går in brukar den "tack blinka" med blinkers som tack att man hjälpte till att tala om med helljuset när den var förbi.

Men personbilar blinkar med helljuset precis innan de ska köra om, så det är ju bakvänt. Har förstått att det är för att tala om att de kör om.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 160
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar