En person med fysisk begränsning bör inte köra bil om den inte kan gör det på ett säkert sätt
Det finns människor med väldigt dålig reaktionsförmåga
Menar du att alla andra i trafiken ska anpassa sin körstil för att det finns dom som inte har någon koll och öht inte reagerar
Om en person har så känsliga ögon att den inte tål en blinkning utan att bli bländad
Då ska personen inte sitta i en bil och köra i mörker
Vi får alla anpassa våra liv efter vår fysiska förmåga
Åh tack! Slipper jag fila på en formulering själv, jag lånar bara din!
(Att man hanterar en vanlig jäkla omkörning som någon man måste varna för är ett komplett mysterium för mig. Blinkers = kommunikation, ljustuta = varning.
"VARNING, JAG TÄNKER GÖRA NÅGOT SOM HÄNDER HELA TIDEN!!!"
)
Jag ocksa kanner att det at den basta kommentaren har.
Ljustuta vid omkörning lärde vi oss på trafikskolan, att det ska uppmärksamma föraren framför om att man kommer köra om.
Jag använder det ibland och det händer att man gör det när man kör om mig också. Ser inget negativt i det. Det är ju inte meningen så man ska sätta på helljuset utan blinka snabbt och det har aldrig bländat eller stört mig iaf.
Jag visste inte ens att folk blev irriterade på sånt
Men nu nar du vet att folk inte bara blir blandade utan ocksa att det ar olagligt tanker du val anda sluta?
Det finns en blinkfunktion på alla bilar
Ska vi inta använda den funktionen, tycker du?
Är det verkligen lämpligt att köra bil om en blir bländad av en blinkning ?
Är det inte varje bilförares ansvar att ta hänsyn efter den egna körförmågan?
Ska alla andra bilförare ta ansvar över andras brister i trafiken?
Det faller på sin egen orimlighet.
Interessant att Amerikanska forare maste vara sa mycket battre pa att kora bil ... har blinktutas det inte alls sa vida det inte ar en emergency. Har kan alla forare, bade i dagsljus och morker se blinkers nar en bil bakom vill kora om.
Problemet är att en person blir så pass besvärad av en blinkning att den blir en trafikfara om någon blinkar till med helljuset
En person som bli väldigt störd/stressad av ljud i trafiken och där det innebär en trafikfara
Bör inte heller köra bil
Sa VARFOR tutar du inte med vanliga tutan istallet?
Tack för länk!
Men att köra med helljus tills man är skapligt nära framförvarande är ju värre än ett millisekundblink tycker jag.
Det haller jag inte med om. Kor du med helljuset lange sa VET jag att det ar dar och undviker backspeglarna. Om du blinkar precis innan du kor om ar sannorlikheten att jag tittar i backspegeln just da, darfor att du ar pa det avstandet och jag vill se exact vad du haller pa med.
Vad jag reagerar på är
Resonemanget att ANDRA ska anpassa SIN körning efter ljus/ljud känsliga, dålig reaktion, noll koll bilister
Det är inte rimligt
Om en person har körkort, ska denna kunna fungera i trafiken på ett säkert sätt
Annars kan ju vem som helst köra bil, för alla andra ska anpassa sig efter noll koll förarna ... Jisses
Men precis. Varfor ska ANDRA anpassa sin korning efter dina blinkningar?
Men varför köra om alls? Är det 100 så är det, och att köra 98 förlänger inte resan sådär väldigt mycket.
Det har paminde mig att jag kort en stracka som ar lika lang som att kora fran Stockholm over gibraltar sundet och tvars over norra afrika till Egypten dragandes pa husvagn ... och inte EN ENDA GANG har jag blivit omkord pa ett olampligt satt. Pa smavagar har jag aremot stannat till da och da dar jag kunnat for att slappa forbi och de flesta har blinkers tackat. I Californien maste man kora saktare an ovrig trafik sa dar var det ett himla stannande och har i Oregon stannades det ganska mycket med husvagn ocksa eftersom vagarna ar sa himla smala och krokiga over och runt bergen att det inte finns en chance att ett stort fordon kan halla samma hastighet som en vanlig bil.