"Ljustuta" vid omkörning.

En person med fysisk begränsning bör inte köra bil om den inte kan gör det på ett säkert sätt

Det finns människor med väldigt dålig reaktionsförmåga
Menar du att alla andra i trafiken ska anpassa sin körstil för att det finns dom som inte har någon koll och öht inte reagerar

Om en person har så känsliga ögon att den inte tål en blinkning utan att bli bländad
Då ska personen inte sitta i en bil och köra i mörker

Vi får alla anpassa våra liv efter vår fysiska förmåga

Åh tack! Slipper jag fila på en formulering själv, jag lånar bara din!
uhhuh.gif

(Att man hanterar en vanlig jäkla omkörning som någon man måste varna för är ett komplett mysterium för mig. Blinkers = kommunikation, ljustuta = varning.
"VARNING, JAG TÄNKER GÖRA NÅGOT SOM HÄNDER HELA TIDEN!!!"
:meh:)

Jag ocksa kanner att det at den basta kommentaren har.

Ljustuta vid omkörning lärde vi oss på trafikskolan, att det ska uppmärksamma föraren framför om att man kommer köra om.
Jag använder det ibland och det händer att man gör det när man kör om mig också. Ser inget negativt i det. Det är ju inte meningen så man ska sätta på helljuset utan blinka snabbt och det har aldrig bländat eller stört mig iaf.
Jag visste inte ens att folk blev irriterade på sånt :o

Men nu nar du vet att folk inte bara blir blandade utan ocksa att det ar olagligt tanker du val anda sluta?

Det finns en blinkfunktion på alla bilar
Ska vi inta använda den funktionen, tycker du?

Är det verkligen lämpligt att köra bil om en blir bländad av en blinkning ?

Är det inte varje bilförares ansvar att ta hänsyn efter den egna körförmågan?

Ska alla andra bilförare ta ansvar över andras brister i trafiken?
Det faller på sin egen orimlighet.

Interessant att Amerikanska forare maste vara sa mycket battre pa att kora bil ... har blinktutas det inte alls sa vida det inte ar en emergency. Har kan alla forare, bade i dagsljus och morker se blinkers nar en bil bakom vill kora om.

Problemet är att en person blir så pass besvärad av en blinkning att den blir en trafikfara om någon blinkar till med helljuset

En person som bli väldigt störd/stressad av ljud i trafiken och där det innebär en trafikfara
Bör inte heller köra bil

Sa VARFOR tutar du inte med vanliga tutan istallet?

Tack för länk!
Men att köra med helljus tills man är skapligt nära framförvarande är ju värre än ett millisekundblink tycker jag.

Det haller jag inte med om. Kor du med helljuset lange sa VET jag att det ar dar och undviker backspeglarna. Om du blinkar precis innan du kor om ar sannorlikheten att jag tittar i backspegeln just da, darfor att du ar pa det avstandet och jag vill se exact vad du haller pa med.

Vad jag reagerar på är
Resonemanget att ANDRA ska anpassa SIN körning efter ljus/ljud känsliga, dålig reaktion, noll koll bilister
Det är inte rimligt
Om en person har körkort, ska denna kunna fungera i trafiken på ett säkert sätt
Annars kan ju vem som helst köra bil, för alla andra ska anpassa sig efter noll koll förarna ... Jisses :banghead:

Men precis. Varfor ska ANDRA anpassa sin korning efter dina blinkningar?

Men varför köra om alls? Är det 100 så är det, och att köra 98 förlänger inte resan sådär väldigt mycket.

Det har paminde mig att jag kort en stracka som ar lika lang som att kora fran Stockholm over gibraltar sundet och tvars over norra afrika till Egypten dragandes pa husvagn ... och inte EN ENDA GANG har jag blivit omkord pa ett olampligt satt. Pa smavagar har jag aremot stannat till da och da dar jag kunnat for att slappa forbi och de flesta har blinkers tackat. I Californien maste man kora saktare an ovrig trafik sa dar var det ett himla stannande och har i Oregon stannades det ganska mycket med husvagn ocksa eftersom vagarna ar sa himla smala och krokiga over och runt bergen att det inte finns en chance att ett stort fordon kan halla samma hastighet som en vanlig bil.

Tack @Dentaku . Tycker frågan om ljustutning nu är glasklar.:bow:
Man får inte riskera att blända folk. Man får inte nyttja helljuset bakom en bil. Sunt förnuft sa redan detta :up:

Och med tanke på att ungefär hälften av de som kommenterat i tråden skrivit att de blir bländade om någon blinkar med helljusen bakom dem för att signalera omkörning så finns det verkligen ingen som helst ursäkt för att göra det.

Jag ocksa kanner att det at den basta kommentaren har.

Men nu nar du vet att folk inte bara blir blandade utan ocksa att det ar olagligt tanker du val anda sluta?

Interessant att Amerikanska forare maste vara sa mycket battre pa att kora bil ... har blinktutas det inte alls sa vida det inte ar en emergency. Har kan alla forare, bade i dagsljus och morker se blinkers nar en bil bakom vill kora om.

Sa VARFOR tutar du inte med vanliga tutan istallet?

Det haller jag inte med om. Kor du med helljuset lange sa VET jag att det ar dar och undviker backspeglarna. Om du blinkar precis innan du kor om ar sannorlikheten att jag tittar i backspegeln just da, darfor att du ar pa det avstandet och jag vill se exact vad du haller pa med.

Men precis. Varfor ska ANDRA anpassa sin korning efter dina blinkningar?

Det har paminde mig att jag kort en stracka som ar lika lang som att kora fran Stockholm over gibraltar sundet och tvars over norra afrika till Egypten dragandes pa husvagn ... och inte EN ENDA GANG har jag blivit omkord pa ett olampligt satt. Pa smavagar har jag aremot stannat till da och da dar jag kunnat for att slappa forbi och de flesta har blinkers tackat. I Californien maste man kora saktare an ovrig trafik sa dar var det ett himla stannande och har i Oregon stannades det ganska mycket med husvagn ocksa eftersom vagarna ar sa himla smala och krokiga over och runt bergen att det inte finns en chance att ett stort fordon kan halla samma hastighet som en vanlig bil.
Kan en orsak vara att mobilsnackande o sms endast är tillåtet i Sverige?
Det har förvisso blivit reglerat såtillvida att om det händer något o polisen kan bevisa att du var aktiv med mobilen så kan du åka dit.
Tyvärr har det svenska folket lagt sig till med ovanan.
Nej de är inte olagligt att ljustuta. Däremot att ha helljuset on.

Och med tanke på att ungefär hälften av de som kommenterat i tråden skrivit att de blir bländade om någon blinkar med helljusen bakom dem för att signalera omkörning så finns det verkligen ingen som helst ursäkt för att göra det.
Jag har varken synfel eller migrän men blir bländad ändå för jag har ganska stora pupiller och de hinner inte dra ihop sig och sen vidga sig igen vid hastigt starkt ljus. Så jag blir "blind" för ett kort ögonblick.

Kan en orsak vara att mobilsnackande o sms endast är tillåtet i Sverige?
Det har förvisso blivit reglerat såtillvida att om det händer något o polisen kan bevisa att du var aktiv med mobilen så kan du åka dit.
Tyvärr har det svenska folket lagt sig till med ovanan.

Det hjalper sakert till. Har i Oregon ar det strangt forbjudet att inte anvanda "hands free" om man talar i telefonen eller att texta medan man kor. Det galler i manga stater (Californien ocksa) sa da jag kor tvars over granser fram och tillbaka kanns det sakrare att aldrig bryta det aven om jag inte vad vad lagen i staten i fraga sager. Pratar man i telefonen eller textar blir man stoppad och far boter direkt har. Mycket annat kan man fa en varning for ... men aldrig det och boterna far man for att vardsloshet i trafik (vilket get prick pa korkortet i de stater som har "prick system" (ett visst antal prickar sedan dras korkortet in).

Jag måste säga att kreativiteten för att hitta ursäkter för att kunan fortsätta blända sina medmänniskor i trafiken är fascinerande. Jag vet faktiskt inte om ja gska skratta eller gråta men trot jag väljer det senare.
Syndromet "jag har faktiskt rätta att..." tränger sig längre och längre in i folksjälen utan en tanke på hur det påverkar medmänniskorna.

Jag har varken synfel eller migrän men blir bländad ändå för jag har ganska stora pupiller och de hinner inte dra ihop sig och sen vidga sig igen vid hastigt starkt ljus. Så jag blir "blind" för ett kort ögonblick.

Synfel har jag, jag ar narsynt och behover glasogon, men inte sa att jag blandas lattare och anda blandas jag vansinnigt mycket av blinkningar i backspeglarna ... Kanske pa grund av glasogonen ... och om det nu kommer forslag pa att inte ha glasogon, sa: Nej! jag tanker inte kora bil utan glasogon nar det ar morkt.:p

Synfel har jag, jag ar narsynt och behover glasogon, men inte sa att jag blandas lattare och anda blandas jag vansinnigt mycket av blinkningar i backspeglarna ... Kanske pa grund av glasogonen ... och om det nu kommer forslag pa att inte ha glasogon, sa: Nej! jag tanker inte kora bil utan glasogon nar det ar morkt.:p
Ditt blindstyre. Koppla husvagnen på grayhoundbussen och åk kollektivt så folk kan få använda sitt helljus som de vill. De har faktiskt betalat bilen med dyra pengar och borde få använda alla spakar och finesser så mycket de orkar :rage:

Jag fick mitt första körkort 1993 (eller 1992) och då lärde körskolan ut "blicken-pilen-filen". Inget om att ljustuta eller så innan omkörning.

Inte heller senare när jag tog mina andra behörigheter var det något annat än "blicken-pilen-filen".

Blicken-pilen-filen lärdes ut även 2013 och inte öht ett ljud om ofoget att "ljustuta" vid en omkörning.

Åh ambulans i mörkret på tom motorväg med alla lysen igång trots typ prio tvåa = bländad länge. Och man kan inte komma undan det :crazy:

Da jag nu maste gora om terin for korkortet (igen! Suck! Varje stat har sina egna lagar) laser jag teori igen for att lara mig vad som ar annorlunda. Det star klart och tydligt har att det ar strickt forbjudet att blanda och helljuset ska slas av (gaaahhh har svart med matt ... kan det ha varit 800 feet? Bor altsa lasa om) helljuset framfor och BAKOM annan bil pa vagen ... och helljus far overhuvud taget inte anvandas pa motorvag.

Nu ger jag nog snart upp

Sitter en på en mc och kör i 120
En blinkar för att byta fil på motorväg och köra om lastbil
Framförvarande bilen bestämmer sig för att köra om lastbilen samtidigt som mc ligger i filen bredvid

Förklaring : STOR FARA att mc blir utträngd i diket!

Förstår du inte att en blinkar för att dt finns människor som inte har koll i backspeglarna?

Så eftersom du någon gång har blivit trängd så anser du dig har rätt att blända alla medtrafikanter för att du alls ska våga köra om. Alla andra ska alltså göra det du suckar och stönar över, bankar huvudet i väggen och retar dig på, nämligen anpassa sig efter just dig. Det kan väl ändå inte vara rimligt?

Det får man inte göra vid möten heller men likt förbannat så bländar inte folk av när den andra bilen gör det.

Häromkring är det förvånansvärt många långtradarförare som inte förstår att taklysena bländar väldigt mycket långt innan det vanliga helljuset gör det. Det är inte trevligt att närma sig en lutning och från andra sidan kommer långtradaren med taklysena på för fullt.

https://korkortonline.se/forum/887/

2010 så lärdes det tydligen fortfarande ut på landets trafikskolor. :)

De lär även ut att man inte ska använda blinkers om man vill stanna efter vägen eftersom bakomvarande ska hålla sådant avstånd att det inte ska behövas. I alla fall lärs sådant ut här.

Att ljustuta måste nog ändå läras ut lokalt för här är sådant ofog som tur är väldigt ovanligt. Eller så tar folk sitt förnuft till fånga och struntar i att de har lärt sig ljustuta.

Häromkring är det förvånansvärt många långtradarförare som inte förstår att taklysena bländar väldigt mycket långt innan det vanliga helljuset gör det. Det är inte trevligt att närma sig en lutning och från andra sidan kommer långtradaren med taklysena på för fullt.

Ungefär som att folk i personbilar inte fattar att man bländar även med vall emellan när hytten är högre än vallen...

Ungefär som att folk i personbilar inte fattar att man bländar även med vall emellan när hytten är högre än vallen...

Ja, jag är väldigt noga med att blända av bums när jag ser det större fordonet "sticka upp". Har kört buss i ett tidigare liv och vet hur mycket man bländas av bilister som tror att de inte behöver blända av förrän halvljuset på bussen (eller lastbilen) syns.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 160
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar