"Ljustuta" vid omkörning.

:confused: :confused: :confused:

Inte blinka om man ska stanna efter vägen? Ska man bara stanna utan förvarning isf? Låter fullkomligt vansinnigt! :nailbiting:

Ja, fick detta berättat för mig av en kollega vars son övningskörde, det är bara något år sedan. Vi tyckte också det lät helt vansinnigt och efter det började jag undra efter vilka regler körskolorna egentligen lär ut. Det verkar vara ganska stora lokala variationer, trots att man kan tycka att det borde vara enhetlig utbildning enligt gällande lagar. Det verkar ju som att ljustutande också är väldigt lokalt.

Ja, fick detta berättat för mig av en kollega vars son övningskörde, det är bara något år sedan. Vi tyckte också det lät helt vansinnigt och efter det började jag undra efter vilka regler körskolorna egentligen lär ut. Det verkar vara ganska stora lokala variationer, trots att man kan tycka att det borde vara enhetlig utbildning enligt gällande lagar. Det verkar ju som att ljustutande också är väldigt lokalt.
Men tror du han verkligen uppfattat det rätt? Blinkers skall ju användas när man svänger av huvudled.

Ja, jag är helt säker på att han uppfattat rätt.
Väldigt märkligt för kan man inte få böter om man inte blinkar när man svänger/byter körrikting/fil?

Man kan ju inte räkna med att bakomvarande ska vara uppmärksam nog eller ha rätt avstånd och bara skita i att blinka?!:confused:
Då kan vi ju lika gärna plocka bort blinkersen på alla bilar.

Väldigt märkligt för kan man inte få böter om man inte blinkar när man svänger/byter körrikting/fil?

Man kan ju inte räkna med att bakomvarande ska vara uppmärksam nog eller ha rätt avstånd och bara skita i att blinka?!:confused:
Då kan vi ju lika gärna plocka bort blinkersen på alla bilar.

Fast när man stannar vid vägkanten så varken svänger man eller byter fil utan man stannar ju bara.. Helt galet egentligen men jag har lärt mig samma sak. Dock skulle jag aldrig få för mig att bara stanna utan att blinka!

Fast när man stannar vid vägkanten så varken svänger man eller byter fil utan man stannar ju bara.. Helt galet egentligen men jag har lärt mig samma sak. Dock skulle jag aldrig få för mig att bara stanna utan att blinka!
Man svänger väl in till vägkanten? Inte bara stannar där man kör...

Nä inte enligt körskoleläraren.. eftersom man på den tiden skulle hålla till höger på körbanan så kan man inte kalla det att svänga

Det är nog så det resoneras här också.
Jag tycker det låter farligt och skulle aldrig våga göra så själv. Det var heller inget min körlärare lärde ut 1990.

Jag tycker det låter farligt och skulle aldrig våga göra så själv. Det var heller inget min körlärare lärde ut 1990.

Inte jag heller.. dock verkar det inte läras ut att man ska hålla till höger på körbanan heller verkar det som.. hade det gjorts det så hade man inte behövt ljustuta ;)

Alltså. Igår blev en kollega påkörd bakifrån vid en hållplats, inget ovanligt.

Om folk inte ser en 3m hög buss hur ska man då våga räkna med att de uppmärksammar att man tänker stanna med bilen :eek: ??

Hatar när folk blinkar med helljuset innan omkörning. Jag har ingen skyldighet att ge utrymme för en omkörning, genom att t.ex. gå ut i vägrenen. Även om man gör det för att vara snäll. Gör dom en lämplig omkörning ska dom inte behöva "varna" innan. Om jag upplever att jag blivit bländad p.g.a. det så brukar jag faktiskt slå på helljuset i nån sekund efter omkörningen, så dom får smaka på sin egen medicin. Fattar inte alls syftet att blinka så!

Nu säger man att man ska ligga mitt i och gena för att minska G krafterna:D

När jag gick handledare bildningen för några är sen var det faktiskt en bra lärare som så att man inte ska bromsa först, utan blinka o sen bromsa.
Blinkers är för mig en signal att jag vill, jag ska strax svänga. Att förbereda andra för vad jag har för intention.
Att blinka när man väl svänger är nonsens. Man ser ju att bilen svänger.

Jag kom just på att bilar idag har antingen tonat glas eller speglar som faktiskt reagerar på ljus o dämpar automatiskt

Senast ändrad:
Hatar när folk blinkar med helljuset innan omkörning. Jag har ingen skyldighet att ge utrymme för en omkörning, genom att t.ex. gå ut i vägrenen. Även om man gör det för att vara snäll. Gör dom en lämplig omkörning ska dom inte behöva "varna" innan. Om jag upplever att jag blivit bländad p.g.a. det så brukar jag faktiskt slå på helljuset i nån sekund efter omkörningen, så dom får smaka på sin egen medicin. Fattar inte alls syftet att blinka så!

Fast återigen. En landsväg, kurvig, i mörker. God sikt framåt. Inga möten. Mycket vilt. Inte supersmal väg men heller inte bred, utan en normal landsväg. Du ligger i säg 70 km/h, hastighetsbegränsningen är 70 km/h. Bakom dig, på normalt avstånd, ligger en annan bil. Den har legat där den senaste en - två milen, inte kört om trots flera möjligheter.

I det läget så då placerar i alla fall jag bilen mer mot mitten, och skär kurvorna lite. Jag vill inte ligga kloss på högersidan eftersom jag vill ha lite mer avstånd till viltet. Om då den bakomvarande bilen ljustutar åt mig när nästa lämpliga omkörningsmöjlighet kommer, så är jag enbart tacksam. Jag gissar att bilen framför mig är lika tacksam i samma scenario om det var jag som låg efter.

Lite OT, men.. Angående vad man lär sig på körskolan. Jag lärde mig som sagt att ljustuta på landsväg i mörker. Men också att göra en avtappning inför vänstersväng, dvs gå ut och höger till vägkanten och blinka höger samt sänka farten (stanna vid behov) och släppa förbi bakomvarande bilar innan ändra och blinka vänster och svänga vänster. Ingen aning om det fortfarande lärs ut (jag tog körkort i början av 2000-talet) men jag använder det inte... Inte gjort sen den dagen jag klarade uppkörningen

Alltså. Igår blev en kollega påkörd bakifrån vid en hållplats, inget ovanligt.

Om folk inte ser en 3m hög buss hur ska man då våga räkna med att de uppmärksammar att man tänker stanna med bilen :eek: ??

Ha ha ha! Ibland kan man undra :D

En gång var det en bil som stannade och väntade på att en spårvagn skulle passera. Plötsligt så startade han bara och körde rätt in i vagnen.

Hans förklaring var "Linje 4 brukar aldrig gå med tre vagnar".

Han stannade och lät alltså hela ekipaget tom vagn två passera och sedan körde han bara utan att se att det fanns ett släp till :D

Lite OT, men.. Angående vad man lär sig på körskolan. Jag lärde mig som sagt att ljustuta på landsväg i mörker. Men också att göra en avtappning inför vänstersväng, dvs gå ut och höger till vägkanten och blinka höger samt sänka farten (stanna vid behov) och släppa förbi bakomvarande bilar innan ändra och blinka vänster och svänga vänster. Ingen aning om det fortfarande lärs ut (jag tog körkort i början av 2000-talet) men jag använder det inte... Inte gjort sen den dagen jag klarade uppkörningen
Jag gör så om det är mycket trafik , först höger och sen svänger vänster när det är ok. Ljustuta fick jag lära mig i Norrland 1968. jag har aldrig hört nån bli irriterad förrän i den här tråden.

Hatar när folk blinkar med helljuset innan omkörning. Jag har ingen skyldighet att ge utrymme för en omkörning, genom att t.ex. gå ut i vägrenen.

Du har ju skyldighet att underlätta en omkörning. Att köra i diket ska man såklart inte, men underlätta/akta sig lite ska man göra trots att omkörningen ev är idiotisk.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 160
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar