"Ljustuta" vid omkörning.

Lite OT, men.. Angående vad man lär sig på körskolan. Jag lärde mig som sagt att ljustuta på landsväg i mörker. Men också att göra en avtappning inför vänstersväng, dvs gå ut och höger till vägkanten och blinka höger samt sänka farten (stanna vid behov) och släppa förbi bakomvarande bilar innan ändra och blinka vänster och svänga vänster. Ingen aning om det fortfarande lärs ut (jag tog körkort i början av 2000-talet) men jag använder det inte... Inte gjort sen den dagen jag klarade uppkörningen

Jag har faktiskt gjort en någon gång på ett särskilt ställe innan man gjorde en särskild fil för vänstersväng där.

Jag gör så om det är mycket trafik , först höger och sen svänger vänster när det är ok. Ljustuta fick jag lära mig i Norrland 1968. jag har aldrig hört nån bli irriterad förrän i den här tråden.

Jag tycker hemskt illa om att stå stilla på vägen om jag inte måste, och än mer om jag står sådär "lite halvt på" vägen. Så jag undviker det åtminstone på de vägar det blir aktuellt här, känns som det skulle öka olycksrisken?

Däremot så om det finns strategiskt placerad busshållplats/mötesplats/p-plats eller liknande så kör jag gärna åt sidan och släpper förbi om jag vet jag ska svänga en liten bit längre fram.

Du har ju skyldighet att underlätta en omkörning. Att köra i diket ska man såklart inte, men underlätta/akta sig lite ska man göra trots att omkörningen ev är idiotisk.
Nja, någon skyldighet har jag inte fått lära mig, men snarare att man inte får öka farten eller hindra omkörning. För om det nu är en skyldighet att underlätta omkörning, då är det väldigt många som inte använder sig av den skyldigheten tyvärr. :/
Tänker på lastbilar som kör om andra lastbilar km efter km på motorvägen, bl a.

Alltså. Igår blev en kollega påkörd bakifrån vid en hållplats, inget ovanligt.

Om folk inte ser en 3m hög buss hur ska man då våga räkna med att de uppmärksammar att man tänker stanna med bilen :eek: ??
Folk ser inte 4,5m höga lastbilar heller, det är då man undrar hur de fick körkort om de är så blinda?! :crazy:

Nja, någon skyldighet har jag inte fått lära mig, men snarare att man inte får öka farten eller hindra omkörning. För om det nu är en skyldighet att underlätta omkörning, då är det väldigt många som inte använder sig av den skyldigheten tyvärr. :/
Tänker på lastbilar som kör om andra lastbilar km efter km på motorvägen, bl a.

Finns massor om man googlar, första länken t ex är körkortonline och där står det att "
  • Du är skyldig att underlätta för den som kör om, även om omkörningen är felaktig och farlig."

Finns massor om man googlar, första länken t ex är körkortonline och där står det att "
  • Du är skyldig att underlätta för den som kör om, även om omkörningen är felaktig och farlig."
Fast google är ingen trovärdig källa, då slår jag hellre i mina gamla körkortsböcker. Å andra sidan underlättar man ju när man inte gasar när de kör om förstås. ;)

Fast google är ingen trovärdig källa, då slår jag hellre i mina gamla körkortsböcker. Å andra sidan underlättar man ju när man inte gasar när de kör om förstås. ;)

Alltså själva google är ju ingen källa alls?
Körkortonline borde ju vara hyfsat tillförlitligt, annars kan man fortsätta leta. Finns jättemånga länkar, som sagt.

Alltså själva google är ju ingen källa alls?
Körkortonline borde ju vara hyfsat tillförlitligt, annars kan man fortsätta leta. Finns jättemånga länkar, som sagt.
Jag står fast vid att man underlättar genom att inte öka farten, om man var tvungen att sänka farten så fort någon kör om då kommer man aldrig komma fram och det kommer dra mer bränsle osv osv.
Jag har haft körkort i snart 10 år och än är det ingen som blivit skadad eller dödad när de kört om mig, även om jag inte sänkt farten, men kanske underlättat på annat sett. Det finns fler än ett sätt att underlätta på.

Jag står fast vid att man underlättar genom att inte öka farten, om man var tvungen att sänka farten så fort någon kör om då kommer man aldrig komma fram och det kommer dra mer bränsle osv osv.
Jag har haft körkort i snart 10 år och än är det ingen som blivit skadad eller dödad när de kört om mig, även om jag inte sänkt farten, men kanske underlättat på annat sett. Det finns fler än ett sätt att underlätta på.

Men alltså jag har inte skrivit någonting alls om hur man ska underlätta, enbart att man är skyldig att underlätta. Självklart finns det flera sätt att underlätta på, varför argumenterar du som om jag skrivit något annat?

Du har ju skyldighet att underlätta en omkörning. Att köra i diket ska man såklart inte, men underlätta/akta sig lite ska man göra trots att omkörningen ev är idiotisk.
Absolut är man skyldig att underlätta en omkörning, men vägrenskörning avgör inte den bakomvarande bilen och man ska aldrig någonsin gå ut på vägrenen om man inte har klar sikt, dvs i mörker eller dimma!

Men alltså jag har inte skrivit någonting alls om hur man ska underlätta, enbart att man är skyldig att underlätta. Självklart finns det flera sätt att underlätta på, varför argumenterar du som om jag skrivit något annat?
Du skriver ju gång på gång att man ska underlätta även när jag skrivit att man inte ska öka farten, vilket är en form av underlättning. Så frågan är vad du egentligen menar, så vad är egentligen en underlättning för dig?

Absolut är man skyldig att underlätta en omkörning, men vägrenskörning avgör inte den bakomvarande bilen och man ska aldrig någonsin gå ut på vägrenen om man inte har klar sikt, dvs i mörker eller dimma!

Nä, man ska inte ut alldeles för långt i kanten.

Du skriver ju gång på gång att man ska underlätta även när jag skrivit att man inte ska öka farten, vilket är en form av underlättning. Så frågan är vad du egentligen menar, så vad är egentligen en underlättning för dig?

Haha. Ja, man ska som sagt underlätta oavsett vad du skriver. Frågan är vart ifrån du fått att jag skrivit att man ska sakta ner? Innan du började skriva att man inte ska öka farten hade jag inte skrivit ett enda ord om hur man kan underlätta.

Att underlätta kan ju t ex innebära att ligga så långt åt höger som säkerheten tillåter och inte snurra runt vid mittlinjen, på en smalare landsväg. Finns info om hur man ska göra när man blir omkörd.

Helt ärligt fattar jag inte alls vad du argumenterar för.
Jag citerade ett stycke där man är skyldig att underlätta. punkt och slut.

Haha. Ja, man ska som sagt underlätta oavsett vad du skriver. Frågan är vart ifrån du fått att jag skrivit att man ska sakta ner? Innan du började skriva att man inte ska öka farten hade jag inte skrivit ett enda ord om hur man kan underlätta.

Att underlätta kan ju t ex innebära att ligga så långt åt höger som säkerheten tillåter och inte snurra runt vid mittlinjen, på en smalare landsväg. Finns info om hur man ska göra när man blir omkörd.

Helt ärligt fattar jag inte alls vad du argumenterar för.
Jag citerade ett stycke där man är skyldig att underlätta. punkt och slut.
Nä, men när ja skrev att man inte ska öka så svarade du på det och ditt svar lät ungefär som du tyckte att jag hade fel, dvs man ska sänka farten.

Jag fattar inte vad du argumenterar för heller, så det är ömsesidigt. ;)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 160
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Offentliga verksamheter
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Valet i USA