"Ljustuta" vid omkörning.

Så eftersom du någon gång har blivit trängd så anser du dig har rätt att blända alla medtrafikanter för att du alls ska våga köra om. Alla andra ska alltså göra det du suckar och stönar över, bankar huvudet i väggen och retar dig på, nämligen anpassa sig efter just dig. Det kan väl ändå inte vara rimligt?
Nu känner jag att jag upprepar det jag redan skrivit tidigare....

Som jag har sagt, så har jag ingen VANA att ljustuta vid omkörning

Jag ljustuta väldigt sällan

Dom gånger jag har gjort det, så har det berott på föraren framför.
Bilisten framför har i så fall uppfattats som opålitlig/ oförutsägbar i sin körning
Det kan vara att bilisten kör alldeles för nära framförvarande/ att hen kör PÅ mittlinjen/ att hen inte blinkar i filbyte, omkörning, rondeller, korsningar eller att föraren på annat sätt verkar ouppmärksam i sin körning.

Jag ljustutar aldrig bilister som följer trafikregler och trafikvett.

Av någon anledning är det väldigt sällan någon ljustutar på mig

Ni som upplever att ni ofta blir ljustutade
Det kanske beror på något i er körstil som är anledningen till ljustutandet?

Idag hade jag lust att blinka med helljusen, på just Essingeleden (som diskuterats tidigare i tråden. Trådstarten kanske?).

På Essingeleden kör alla i minst 80km/h. Plötsligt hamnar jag snett bakom en som ligger i 70km/h. Han låg i filen till vänster om mig och vägrade köra in i filen till höger trots att den var helt tom (förutom mig då). Sååå istället för att bara köra ut ett snäpp åt vänster fick jag köra ut två snäpp åt vänster och ta mig förbi. Inte helt kul idag när solen stod så lågt på himlen att det stundtals var svårt att se vad som fanns i backspeglarna och döda vinkeln.

Jag blinkade ändå inte på honom när jag låg bakom en stund. Kändes som om det inte spelade någon roll. Jag kunde faktiskt komma förbi på ett säkert sätt ändå. Då var det värre med några bilister som vinglade runt åt alla tänkbara håll i ojämn hastighet för att de satt med mobiltelefoner i händerna...
Solklart(!) fall när jag hade använt ljustuta, vad är vitsen med flerfiligt när folk inte kan ligga i rätt fil? :banghead: En bilist ska inte tvinga andra att bli lagbrytare för att denne inte kan lägga sig i högerfilen. :rage:

Solklart(!) fall när jag hade använt ljustuta, vad är vitsen med flerfiligt när folk inte kan ligga i rätt fil? :banghead: En bilist ska inte tvinga andra att bli lagbrytare för att denne inte kan lägga sig i högerfilen. :rage:

Fast jag tvingades inte på något vis att bli lagbrytare?

Det min körlärare sa var enbart för 2 plus 1 vägar med vajerräcke, inte "där det är ett dumt läge". Sen må de väl va dumt och farligt, men det är lika farligt att köra om när det går ihop till en, lika farligt kan det vara att bromsa i det läget, för då kan det antingen göra så att den bakom kör in i röven på en för att man bromsar för idioten som kör om. Det gäller att väga upp olyckorna. Vill jag bli påkörd bakifrån av en idiot som ligger för nära för att jag bromsar för en idiot som kör om? Det går inte att svara på rak arm, det är från situation till situation.

Ett par gånger har jag påbörjat en omkörning som jag fått avbryta i sista sekund och jag har då bromsat hårt för att hinna komma bakom fordonet jag försökte köra om - inte så lyckat om denne då också bromsar.

Nej, givetvis handlar det inte om att tvärbromsa och göra sig själv till en trafikfara, utan just om att underlätta omkörning. Även om det innebär att man själv saktar ner lite. Och även om den andra bilisten uppför sig som en idiot.

Jag, som precis varit ute och kört i skånsk "snöstorm" har en färsk påminnelse om hur många idioter det kryllar av därute. Galningar som kastar sig om en när det är spårmodd och nästan noll sikt i drivsnön, vad ska man säga liksom... Tydligen vill de dö? Men jag tänker inte hjälpa dem dit just där och då i alla fall.

Nej, givetvis handlar det inte om att tvärbromsa och göra sig själv till en trafikfara, utan just om att underlätta omkörning. Även om det innebär att man själv saktar ner lite. Och även om den andra bilisten uppför sig som en idiot.

Jag, som precis varit ute och kört i skånsk "snöstorm" har en färsk påminnelse om hur många idioter det kryllar av därute. Galningar som kastar sig om en när det är spårmodd och nästan noll sikt i drivsnön, vad ska man säga liksom... Tydligen vill de dö? Men jag tänker inte hjälpa dem dit just där och då i alla fall.
Som jag skrivit tidigare det finns inget rätt eller fel man kan säga på rak arm, i vissa lägen är det kanske rätt att bromsa medan i ett annat läge är det inte. Situationerna får avgöra vad som är lämpligt och minst trafikfarligt.

De har väl glömt bort att det blir halt och snö i år igen. Första halkan är alltid värst för folk kör precis som de gör när det är sommar, men det kan man inte göra så här års och egentligen borde de ha lärt sig det, i alla fall alla dom som haft körkort länge. De som precis fått körkort är lite ett undantag, men jag har för mig körskolorna lär ut att man ska köra lugnare på vintern, men om budskapet når fram det vet jag inte.

Bilisten framför har i så fall uppfattats som opålitlig/ oförutsägbar i sin körning
Det kan vara att bilisten kör alldeles för nära framförvarande/ att hen kör PÅ mittlinjen/ att hen inte blinkar i filbyte, omkörning, rondeller, korsningar eller att föraren på annat sätt verkar ouppmärksam i sin körning.

Kan inte annat än att hålla med, blir också sällan ljustutan på, enda gången det har hänt var en gång när jag körde lastbil mitt på blanka dag på motorväg och jag inte körde på något sätt konstigt.
Så nog skulle det kunna ha en förklaring i ens körsätt ja, det är inte fel att använda för att uppmärksamma en ouppmärksam trafikant.

Vad jag har förstått så är det många som ljustutar "bara för att" även om man kör uppmärksamt och det är då jag kan tänka mig att det finns folk som stör sig på dom.

Många saker kan ha sin förklaring i att vi tagit körkort olika år, där det varit lite olika sätt att lära ut hur man ska göra och signalera.

Jag är lärd att ljustuta, de gjorde föresten stort nummer att kalla det just ljustuta - i stället för att helljusblinka, vid omkörning. För blinkade man vänster så skulle man svänga vänster eller byta till vänster körfält om där var flera av dem i samma riktning.

Man skulle på så vis uppmärksamma både den man skulle köra om samt den mötande trafik som kunde bli berörd om att man tänkte använda mötande körfält. Tanken var att man kunde ha missbedömt mötandes fart eller avstånd, så därför behövde man signalera på det viset, och det var dessutom de som kunde ha mest ont av att man använde vänsterblinkers.

Gör så även idag och då andra tycks fatta vad jag menar så kan jag inte se någon anledning att göra annorlunda. Tillräckligt många tyckas vara lärda likadant.

Sen en annan grej det är det att ljustuta till när någon som kör om passerat tillräckligt för att kunna gå tillbaka in i körfältet. Ett oskick som en en del yrkesförare använder för att underlätta för varandra. Det har sina sidor att ha ett 24 m långt ekipage. Så detta är något jag gör när det är lämpligt.

Kan då bli väldigt fel om någon blinkar argt med ljustutan för att en lastbil minsann haft mage att köra om bilen med hästtransport efter. Men detta är en annan sak.

En sak jag skulle vilja tillägga är att ljustutningen sker knappt här där jag bor, så ser den egentligen inte som något "problem", men kan vara nog så irriterande de få gånger man råkar ut för det, speciellt nattetid.

Jag tycker det finns andra saker i trafiken som är värre än helljustuta, men det antar jag är en helt annan tråd i sig. :angel:

Gör ni det?

Jag kör på Essingeleden/E4 Uppsalavägen varje dag.
Jag har i flera veckor funderat på varför det blinkas på mig strax innan jag blir omkördr om på upplyst motorväg.
det är väl en eller två om dagen som gör det.
Än värre bländningsrisk är det i och för sig med blinkningar när det är kolmörkt men det händer långt ifrån lika ofta.

Det är alltså de vanliga puckona som blinkar "flytta på dig" när de är bakom då jag kör om i laglig hastighet.

Jag trodde nån lampa bak hade gått och det var fel på varningslampan, men efter att ha kollat flera gånger så förstod jag fortfarande inte.

En kompis berättade idag att hon fått lära sig att göra så vid omkörning i mörker.
Lärs det fortfarande ut?
Är det verkligen så klokt att göra så? Man riskerar ju blända den man kör om i sidobackspeglarna.

Borde inte blinkningar ha samma regel som ljudsignal, alltså användas för att avvärja fara?
Kan inte se att det skulle finnas behov att avvärja fara vid varje omkörning...

För att du firar mittfilens dag och inte ligger i högerfilen?

Inte jag heller.. dock verkar det inte läras ut att man ska hålla till höger på körbanan heller verkar det som.. hade det gjorts det så hade man inte behövt ljustuta ;)

Nu är det väl ändå ytterst sällsynt att man måste köra många mil på så små vägar. Att då köra om den långsammare bilisten ger ingen större tidsvinst, det är bara trist att köra långsamt när det inte behövs. Därmed kan man gott ligga kvar bakom den stunden istället för att tvinga sig förbi genom att blända framförvarande. Skulle man ändå få tillfälle att köra om någonstans och bilisten ifråga börjar vingla så ska ju alla bilar vara försedda med tuta som man kan använda för att varna. ;)

Ja du, det är, som jag redan skrivit, ytterst sällan någon ljustutar på mig. Så då är vi lika "duktiga" då du och jag....
Men, de få ganger det händer är det otroligt obehagligt. Och ingen av gångerna har jag kört på något avvikande sätt alls, om det inte räknas som avvikande att alls råka befinna sig framför, i 95-100 km/h på 90-väg. Fast då är det nog ändå den bakomvarande som har problem och kanske borde undvika omkörningar alls om denne nu tycker att alla omkörningar måste varnas för.

Sedan kan du sluta stöna och sucka. Jag förstår ypperligt väl vad du menar. MEN jag har en helt annan åsikt och upplevelse än dig. Det är skillnad det!

Nu är det väl ändå ytterst sällsynt att man måste köra många mil på så små vägar. Att då köra om den långsammare bilisten ger ingen större tidsvinst, det är bara trist att köra långsamt när det inte behövs. Därmed kan man gott ligga kvar bakom den stunden istället för att tvinga sig förbi genom att blända framförvarande. Skulle man ändå få tillfälle att köra om någonstans och bilisten ifråga börjar vingla så ska ju alla bilar vara försedda med tuta som man kan använda för att varna. ;)

Jag kör många mil på landsväg och glöm att jag ligger i 50 bakom någon stolle hela vägen.
Att man blir bländad av en dutt med helljuset i dagsljus är för mig obegripligt.
Jag har blivit blinkad på ett antal gånger och aldrig ens funderat över att det skulle kunna blända mig.

Jag kör många mil på landsväg och glöm att jag ligger i 50 bakom någon stolle hela vägen.
Att man blir bländad av en dutt med helljuset i dagsljus är för mig obegripligt.
Jag har blivit blinkad på ett antal gånger och aldrig ens funderat över att det skulle kunna blända mig.

Dagsljus?

Att du inte blir bländad säger noll pch intet om hur andra upplever det.

Jag kör 50 på vår kringelkrok med släpet. 9km. Skulle du klara av det utan att göra idiotomkörning?

Ja du, det är, som jag redan skrivit, ytterst sällan någon ljustutar på mig. Så då är vi lika "duktiga" då du och jag....
Men, de få ganger det händer är det otroligt obehagligt. Och ingen av gångerna har jag kört på något avvikande sätt alls, om det inte räknas som avvikande att alls råka befinna sig framför, i 95-100 km/h på 90-väg. Fast då är det nog ändå den bakomvarande som har problem och kanske borde undvika omkörningar alls om denne nu tycker att alla omkörningar måste varnas för.

Sedan kan du sluta stöna och sucka. Jag förstår ypperligt väl vad du menar. MEN jag har en helt annan åsikt och upplevelse än dig. Det är skillnad det!

Jag håller med dig. De få gånger någon ljustutat har det inte varit för att jag kört väldigt sakta el haft dålig placering på vägen. De som ljustutat har oftast varit stressade fartdårar som velat göra omkörningar på usla ställen.
Är tacksam att det ändock är en liten klick bilister som beter sig så :up:

Dagsljus?

Att du inte blir bländad säger noll pch intet om hur andra upplever det.

Jag kör 50 på vår kringelkrok med släpet. 9km. Skulle du klara av det utan att göra idiotomkörning?

Ja, vi lärde oss att det görs i dagsljus för att väcka framförvarande bils uppmärksamhet. Om det var vanligt att folk blev bländade har jag väldigt svårt att tro att det skulle läras ut.
Jag använder det själv bara i dagsljus.

Om vägen inte inbjuder till omkörning så kör jag givetvis inte om, det trodde jag var så självklart att jag inte behövde skriva.
Jag bor på slätten med mycket raksträckor och väldigt bra sikt, dvs inga problem att köra om så länge den framför inte ligger mitt i vägen.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 160
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar