"Ljustuta" vid omkörning.

Ja, vi lärde oss att det görs i dagsljus för att väcka framförvarande bils uppmärksamhet. Om det var vanligt att folk blev bländade har jag väldigt svårt att tro att det skulle läras ut.
Jag använder det själv bara i dagsljus.

Om vägen inte inbjuder till omkörning så kör jag givetvis inte om, det trodde jag var så självklart att jag inte behövde skriva.
Jag bor på slätten med mycket raksträckor och väldigt bra sikt, dvs inga problem att köra om så länge den framför inte ligger mitt i vägen.

Av tråden framgår att det inte lärs ut överallt ;)

Var det är lämpligt att köra om råder det synnerligen olika meningar om kan jag berätta. Även om de flesta på min väg numer väntar, de vet ju lika väl som jag hur kort sträcka det är.
 
Nu känner jag att jag upprepar det jag redan skrivit tidigare....

Som jag har sagt, så har jag ingen VANA att ljustuta vid omkörning

Jag ljustuta väldigt sällan

Dom gånger jag har gjort det, så har det berott på föraren framför.
Bilisten framför har i så fall uppfattats som opålitlig/ oförutsägbar i sin körning
Det kan vara att bilisten kör alldeles för nära framförvarande/ att hen kör PÅ mittlinjen/ att hen inte blinkar i filbyte, omkörning, rondeller, korsningar eller att föraren på annat sätt verkar ouppmärksam i sin körning.

Jag ljustutar aldrig bilister som följer trafikregler och trafikvett.

Av någon anledning är det väldigt sällan någon ljustutar på mig

Ni som upplever att ni ofta blir ljustutade
Det kanske beror på något i er körstil som är anledningen till ljustutandet?

Ja jag kör inte över hastighetsbegränsningen och ofta med buss eller privat med hästtransport efter bilen. Det lockar fram det allra sämsta hos folk.
 
Av tråden framgår att det inte lärs ut överallt ;)

Var det är lämpligt att köra om råder det synnerligen olika meningar om kan jag berätta. Även om de flesta på min väg numer väntar, de vet ju lika väl som jag hur kort sträcka det är.

Jo jag har förstått det. För min del får folk blinka bäst de vill, inget jag bryr mig om.

Det är väl som med rondellkörning, de ändrar sig mest hela tiden om hur det ska blinkas där.
 
Jo jag har förstått det. För min del får folk blinka bäst de vill, inget jag bryr mig om.

Det är väl som med rondellkörning, de ändrar sig mest hela tiden om hur det ska blinkas där.

Gör de? Vad finns det för olika varianter på att blinka i rondell som har lärts ut som helt ok? Själv har jag fått lära mig att det enda jag måste göra är att blinka höger när jag kör ut ur rondell, men om jag tex kör in i rondellen och ska till vänster så är det inte fel att blinka vänster först.
 
Gör de? Vad finns det för olika varianter på att blinka i rondell som har lärts ut som helt ok? Själv har jag fått lära mig att det enda jag måste göra är att blinka höger när jag kör ut ur rondell, men om jag tex kör in i rondellen och ska till vänster så är det inte fel att blinka vänster först.

När jag tog körkort fick jag lära mig att man blinkar höger när man ska köra ut. Inget annat.
Men när jag tog det utökade förra året fick jag skäll, jätteviktigt att jag blinkar vänster om jag ska köra till vänster i rondellen.
 
Att skära av kurvorna är väl inget nytt? (jag antar att det är det du menar).

Problemet blir när det genas utan sikt.
De som kör framför o sakta är de värsta genarna. Om det är en öppen kurva ljustutar jag en snabba blink jag för att kunna köra om. Jag kör inte först upp i rumpan på bilarna när jag kör om. Jag tar fart innan o kan då avbryta om jag finner det säkrast.
 
Gör de? Vad finns det för olika varianter på att blinka i rondell som har lärts ut som helt ok? Själv har jag fått lära mig att det enda jag måste göra är att blinka höger när jag kör ut ur rondell, men om jag tex kör in i rondellen och ska till vänster så är det inte fel att blinka vänster först.

Jag frågade min körlärare om det där då det i körkortsboken stod att man endast hade en skyldighet att blinka höger på väg ut, samtidigt som hon instruerade mig om att blinka vänster om jag ska till vänster. Hon svarade precis som du säger att det inte finns något krav på att blinka vänster, men att lär ut det eftersom det bidrar till att man - särskilt i mindre rondeller - tydligare visar sin avsikt för övriga trafikanter.
 
Jag kör många mil på landsväg och glöm att jag ligger i 50 bakom någon stolle hela vägen.
Att man blir bländad av en dutt med helljuset i dagsljus är för mig obegripligt.
Jag har blivit blinkad på ett antal gånger och aldrig ens funderat över att det skulle kunna blända mig.

De små vägar jag tanker på, och som jag tolkade att det handlade om det fallet, räknas inte som landsvägar.

Att just du inte blir bländad kan inte ses som representativt för alla förare.
 
De små vägar jag tanker på, och som jag tolkade att det handlade om det fallet, räknas inte som landsvägar.

Att just du inte blir bländad kan inte ses som representativt för alla förare.

Vi har nog olika definition av landsväg :p

Om jag skulle bli bländad av en helljusblink i dagsljus skulle jag faktiskt inte köra bil. Sol, guppiga vägar, felinställda ljus, fellastade bilar osv, blir ju bländad hela tiden isf, måste vara fruktansvärt jobbigt.
 
De som kör framför o sakta är de värsta genarna. Om det är en öppen kurva ljustutar jag en snabba blink jag för att kunna köra om. Jag kör inte först upp i rumpan på bilarna när jag kör om. Jag tar fart innan o kan då avbryta om jag finner det säkrast.

Och jag kör inte om i kurvor om inte framförvarande visar att de är med på det. Just för att en del skär kurvan även om någon är bakom. Och skär de kurvan så finns ändå ingen anledning att ljustuta.

Det var väl bra att du inte kör "i bakluckan" på bilen framför. Det gör inte jag heller.
 
Vi har nog olika definition av landsväg :p

Om jag skulle bli bländad av en helljusblink i dagsljus skulle jag faktiskt inte köra bil. Sol, guppiga vägar, felinställda ljus, fellastade bilar osv, blir ju bländad hela tiden isf, måste vara fruktansvärt jobbigt.

Då behöver nog även du försöka tänka dig in i medtrafikanters situation. Jag förstår faktiskt inte hur man kan anse att bara att man själv tycker t.ex. ljustutning är OK så ska alla andra också tycka det, så det så.

Förmodligen är det av den här anledningen som så många kör omkring med dimljus tillsammans med halvljus också. De själva blir inte bländade så då anser de det vara helt OK. Att andra skulle kunna bli bländade har de ingen förståelse för alls.
 
Då behöver nog även du försöka tänka dig in i medtrafikanters situation. Jag förstår faktiskt inte hur man kan anse att bara att man själv tycker t.ex. ljustutning är OK så ska alla andra också tycka det, så det så.

Förmodligen är det av den här anledningen som så många kör omkring med dimljus tillsammans med halvljus också. De själva blir inte bländade så då anser de det vara helt OK. Att andra skulle kunna bli bländade har de ingen förståelse för alls.

Jag gör helt enkelt som jag blivit lärd :)
Om du läst allt så är det bara någon enstaka gång när jag vill köra om på landsväg i dagsljus. Vanlig tuta känns lite brutalt.

Det finns massa saker som jag inte tycker är okej i trafiken men jag bryr mig inte särskilt. Vi är människor som kör, vi gör misstag. Du med antar jag?
 
Jag gör helt enkelt som jag blivit lärd :)
Om du läst allt så är det bara någon enstaka gång när jag vill köra om på landsväg i dagsljus. Vanlig tuta känns lite brutalt.

Det finns massa saker som jag inte tycker är okej i trafiken men jag bryr mig inte särskilt. Vi är människor som kör, vi gör misstag. Du med antar jag?

Vi är många som tycker att användning av ljustuta är väldigt brutalt. Det som diskuteras är för övrigt att använda den i mörker. Inte i dagsljus (för då lär det inte märkas så särskilt väl i alla fall, förstår inte vitsen då).

Självklart gör alla misstag. Men det är väl inte det som diskuteras. Om du nu inte anser att användning av ljustuta faktiskt är ett misstag?
 
Beror väl ändå på vart man bor??

Var någonstans kan man köra i många mil på så små vägar att det knappt går att mötas? Där tidsvinsten med att tvinga sig förbi framförvarande med hjälp av bländning skulle bli så stor att det skulle vara motiverat med sådana metoder, som dock endast borde användas av utryckningsfordon?
 
Vi är många som tycker att användning av ljustuta är väldigt brutalt. Det som diskuteras är för övrigt att använda den i mörker. Inte i dagsljus (för då lär det inte märkas så särskilt väl i alla fall, förstår inte vitsen då).

Självklart gör alla misstag. Men det är väl inte det som diskuteras. Om du nu inte anser att användning av ljustuta faktiskt är ett misstag?

Och jag är som sagt lärd att använda den i dagsljus.
Eftersom vi körde om varandra ungefär 50 gånger den lektionen skulle jag säga att effekten är väldigt bra :D

Nej, inget misstag. Jag menar bara att jag faktiskt inte lägger energi på att störa mig på allting :p

Här blinkas det en hel del faktiskt. När jag möter vänner blinkar vi på varandra, när jag kör om lastbilar med släp på motorväg blinkar de ofta för att tala om när jag är förbi, när jag gör blinkerstack om någon släppt förbi mig så får jag oftast ett blink tillbaka, samma om jag släpper förbi någon så blinkar jag varsågod om de blinkar för att tacka.

Spänn av lite :)

Jag fortsätter blinka och du kan fortsätta sura. Agree to disagree :)
 
Var någonstans kan man köra i många mil på så små vägar att det knappt går att mötas? Där tidsvinsten med att tvinga sig förbi framförvarande med hjälp av bländning skulle bli så stor att det skulle vara motiverat med sådana metoder, som dock endast borde användas av utryckningsfordon?

Att det knappt går att mötas var väl kanske inte riktigt ribban, men att det inte går att köra om utan att framförvarande håller sig på sin kant - i hela landet vill jag påstå. Det finns enormt mycket väg utan mittlinje i Sverige. Enormt.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 160
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp