Klar sikt.
Ja men det är många som inte förstår det där med att klar sikt inte bara gäller väderförhållandena eller mörker.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Klar sikt.
Nä, men när ja skrev att man inte ska öka så svarade du på det och ditt svar lät ungefär som du tyckte att jag hade fel, dvs man ska sänka farten.
Jag fattar inte vad du argumenterar för heller, så det är ömsesidigt.
Du missförstod mig också, som sagt det är ömsesidigt. Det är trots allt mänskligt att fela.Nej, du missförstod. Jag svarade på att du inte hört något om skyldighet att underlätta. That's it.
Jag märkte det fenomenet också när jag åkte från Vedum mot Alingsås på E20 med lastbil och släp. Låg i körbanan och det verkade som många av bilarna bakom ville att jag skulle flytta på mig och gå ut i väggrenen, trots att jag låg i ca 82km/h och det var 80 km/h på vägen.... stressade jävlar säger jag bara, men jag flyttade inte på mig. Ibland är jag en riktig djävel i trafiken , samtidigt som jag är väldigt ödmjuk i andra sammanhang.Jag blir galen på folk som tycker att man ska gå ut i vägrenen bara för att de vill köra snabbare.
Jag kan flytta på mig om det är lämpligt, annars inte.
På länsväg 600 ligger en del CE-ekipage konstant i vägrenen trots 80-väg, backe/krön, natt, busshållplats utan ficka osv. Idioter.
Arbetsbelysningen bakåt brukar funka som fin medicin åt dessa idioter.Den som blinkar med helljuset eller inte bländar ner när hen ser mina röda bakljus på trailern/dragarn har inget att göra på vägen. Jag är beroende av att mina speglar visar min position på vägen hela tiden och IDIOTER som inte kan blända ner klarar jag mig utan ... desutom är det JAG som bestämmer hur pass ljust jag vill ha i min hytt nattestid, inte den idiot som kommer bakifrån ...
Haha. Ja, man ska som sagt underlätta oavsett vad du skriver. Frågan är vart ifrån du fått att jag skrivit att man ska sakta ner? Innan du började skriva att man inte ska öka farten hade jag inte skrivit ett enda ord om hur man kan underlätta.
Att underlätta kan ju t ex innebära att ligga så långt åt höger som säkerheten tillåter och inte snurra runt vid mittlinjen, på en smalare landsväg. Finns info om hur man ska göra när man blir omkörd.
Helt ärligt fattar jag inte alls vad du argumenterar för.
Jag citerade ett stycke där man är skyldig att underlätta. punkt och slut.
Att underlätta för övrig trafik innebär INTE att åka åt sidan i tid och otid, om en lastbil/trailer/bil med släp ligger i 70 på en kurvig 90 väg betyder det mest troligen att vägen inte lämpar sig för högre hastighet än 50-60 genom de kurvorna oavsett hastighetsgräns.
När lastbilen väl åker åt sidan, betyder det det är säkert att åka om. annars inte ...
Nu säger man att man ska ligga mitt i och gena för att minska G krafterna
När jag gick handledare bildningen för några är sen var det faktiskt en bra lärare som så att man inte ska bromsa först, utan blinka o sen bromsa.
Blinkers är för mig en signal att jag vill, jag ska strax svänga. Att förbereda andra för vad jag har för intention.
Att blinka när man väl svänger är nonsens. Man ser ju att bilen svänger.
Jag kom just på att bilar idag har antingen tonat glas eller speglar som faktiskt reagerar på ljus o dämpar automatiskt
Man vet ju faktiskt inte varför personen bakom vill köra om, kan ju vara nåt allvarligt.
Eftersom det står att man ska underlätta även om omkörningen är osäker så antar jag att jag är skyldig att underlätta om någon bestämmer sig för att köra om mitt i en kurva t ex. Jag hittar ingen info om när eller hur man ska underlätta, bara att man ska det, oavsett situation.
Lite OT, men.. Angående vad man lär sig på körskolan. Jag lärde mig som sagt att ljustuta på landsväg i mörker. Men också att göra en avtappning inför vänstersväng, dvs gå ut och höger till vägkanten och blinka höger samt sänka farten (stanna vid behov) och släppa förbi bakomvarande bilar innan ändra och blinka vänster och svänga vänster. Ingen aning om det fortfarande lärs ut (jag tog körkort i början av 2000-talet) men jag använder det inte... Inte gjort sen den dagen jag klarade uppkörningen
Haha. Ja, man ska som sagt underlätta oavsett vad du skriver. Frågan är vart ifrån du fått att jag skrivit att man ska sakta ner? Innan du började skriva att man inte ska öka farten hade jag inte skrivit ett enda ord om hur man kan underlätta.
Att underlätta kan ju t ex innebära att ligga så långt åt höger som säkerheten tillåter och inte snurra runt vid mittlinjen, på en smalare landsväg. Finns info om hur man ska göra när man blir omkörd.
Helt ärligt fattar jag inte alls vad du argumenterar för.
Jag citerade ett stycke där man är skyldig att underlätta. punkt och slut.
Nä, men när ja skrev att man inte ska öka så svarade du på det och ditt svar lät ungefär som du tyckte att jag hade fel, dvs man ska sänka farten.
Jag fattar inte vad du argumenterar för heller, så det är ömsesidigt.
Jag har aldrig sett nagra sido speglar som dampar reflexer ... och det ar sidospeglarna som blandar varst.
Fast jo, man kan vara i en situation där man bör aktivt sänka sin egen hastighet för att släppa förbi en omkörning. Ser man att puckot jämsides med en håller på med en livsfarlig omkörning och kommer att få möte innan hen segat sig förbi, då hjälper man till att ge galningen möjlighet att hinna. Man ligger inte där och visslar på exakt samma hastighet som innan omkörningen påbörjades och ser katastrofen komma, liksom.
*************************
På ett annat spår så är jag van hemifrån att mötande bilar rutinmässigt underlättade omkörning också, alltså man gick ut i vägrenen om man såg att man mötte en lång rad bilar bakom ett timmersläp till exempel. Här nere skulle jag aldrig våga göra en sån omkörning (ens om det fanns vägren... ), men det var något jag aldrig ens tänkte på att ifrågasätta där och då.
Undvika en olycka är prio ett i trafiken oavsett, och då är det inte längre en omkörning utan ett undvikande av olycka och då är det något annat, även om den började genom en dåligt planerad omkörning.
Förvisso finns det omkörningar där man inte släpper gasen och det är 2 plus 1 vägar. Min körlärare sa att vi inte får släppa gasen (bibehålla samma hastighet med andra ord) när de försöker köra om när det går ihop till 1, bara för att de ska lära sig att inte köra om där.
Men även om jag har rättigheterna på min sida, så skulle jag aldrig utsätta mitt liv för dom, aldrig. Jag har bara ett liv, är det värt att riskera bara för att jag har rätt? Nej, riktigt så desperat är jag inte att få dö. Bättre att försöka undvika olyckor och leva längre och skona andra.
För vem vill krocka med en 60 ton tung lastbil, där lastbilschauffören troligen kommer få leva med att denne kört ihjäl någon? Nej tack säger jag, vill helst slippa uppleva det.
Tänk bara om fler kunde va rädda om sina liv i trafiken.
Bara igår när jag åkte hem från jobbet hamnade jag bakom en lastbil, jag la mig en bit bak för att ha tid att bromsa/reagera ifall något skulle hända. Det är mörkt så man ser inte så mycket, jag hade inte så bråttom och visste att jag kommer hem ändå.
Då är det en personbil bakom mig som har bråttom och kör om mig, lägger sig nära bakom lastbilen, så den inte ser vad som är framför lastbilen (som jag gjorde för jag låg längre bak). Den går ständigt ut och ligger med halva bilen i mötande fil för att titta, flera gånger går den ut och tittar och sen in igen när den såg att det var möte.
Vid ett tillfälle så skulle den köra om, jag såg att det kom mötande bil, så jag blinkade till med helljuset på den bilen, som faktiskt gick tillbaka bakom lastbilen, mötande kunde köra förbi och sen kunde personbilen lugnt köra om när det var fritt.
Tänk om den bilen hade legat längre bakom lastbilen istället, då hade den inte behövt göra sådana farliga "tittningar" för att se om det är fritt, jag gillar det inte. Bättre att ligga en bit bakom en lastbil, dels ser man vad som är framför lastbilen bättre, samt att man har en accelerationssträcka sen när man ska köra om, jättesmidigt, men tyvärr många som inte tänker lika där...
Vad jag menade med riskera sitt liv, kanske glömde skriva det andras liv också. Ungefär som den lastbilschaufför som valde att köra i diket istället för att köra på en bil som låg på vägen för att rädda ett liv.Fast det handlar inte bara om att inte riskera sitt eget liv, utan om att även skydda idioter. (Och andra som kan utsättas för idioten.) Och ja, självklart handlar det om att undvika en olycka men det är ju i stort sett vad hänsyn i trafiken handlar om i grund och botten. Vi ökar säkerheten genom ett säkert beteende, för annars ökar risken för olyckor. "Tyvärr" innebär det även att ansvarsfulla förare kompenserar för puckon.
Och jag tycker din körskollärare sa något extremt dumt och farligt, om hen menade på att man ska "uppfostra" folk till att inte köra om där man själv tycker det är ett dumt läge. Det är en extremt riskabel inställning att ha i trafiken.
Vad jag vet så ska "ljustutan" användas precis som "ljudtutan", dvs för att förhindra olycka/varna för fara och inget annat så i min värld är regelmässigt användande av "ljustuta" för att meddela att man ska göra en omkörning bara idioti om än inte olagligt.
Ett par gånger har jag påbörjat en omkörning som jag fått avbryta i sista sekund och jag har då bromsat hårt för att hinna komma bakom fordonet jag försökte köra om - inte så lyckat om denne då också bromsar.Fast jo, man kan vara i en situation där man bör aktivt sänka sin egen hastighet för att släppa förbi en omkörning. Ser man att puckot jämsides med en håller på med en livsfarlig omkörning och kommer att få möte innan hen segat sig förbi, då hjälper man till att ge galningen möjlighet att hinna. Man ligger inte där och visslar på exakt samma hastighet som innan omkörningen påbörjades och ser katastrofen komma, liksom.