"Ljustuta" vid omkörning.

Tack, jag kör i mörker varje dag hela vinterhalvåret, jag vet hur man gör även om det inte heller är lagligt eftersom jag bländar då. :angel:
Äh, ibland måste man bekämpa eld med eld. Finns gånger när de inte bländat av, då har jag inte heller bländat av. Skulle de sen blända av, ja då gör jag det också.
Nån måtta får det allt vara på eländet.
 
Mycket svårt att tro att ljustuta är olagligt faktiskt. Att köra med helljus, ja, men att ljustuta är inte att köra med helljus.

Jag antar att du skulle citera det inlägg där jag kopierade in text från länken.

I Trafikförordningen står:

"70 § Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I skall helljus användas, när förarens synfält med hänsyn till fordonets hastighet annars inte är tillräckligt för att fordonet skall kunna föras säkert.

Helljus får inte användas

  • 1. på sträcka där vägen är tillfredsställande belyst,
  • 2. på sådant avstånd från ett mötande fordon att dess förare kan bländas,
  • 3. vid möte med ett spårbundet trafikmedel eller ett fartyg som förs längs vägen, om risk för bländning kan uppstå, eller
  • 4. på ringa avstånd bakom ett annat fordon. "
Det är alltså väldigt begränsat när man får använda helljus. Och ingenstans står att det ska användas för annat än att förbättra förarens synfält.
 
Man blinkar på lastbilen som kört förbi för att tala om att den kommit förbi och att det är fritt att gå in, sen när den omkörande lastbilen går in brukar den "tack blinka" med blinkers som tack att man hjälpte till att tala om med helljuset när den var förbi.

Men personbilar blinkar med helljuset precis innan de ska köra om, så det är ju bakvänt. Har förstått att det är för att tala om att de kör om.

Exakt! Jag funderar om det kan vara så att syftet helt har missuppfattats av någon, typ "Lastbilen blinkar för att den vill köra om" och så har det spritt sig därifrån.
 
Man blinkar på lastbilen som kört förbi för att tala om att den kommit förbi och att det är fritt att gå in, sen när den omkörande lastbilen går in brukar den "tack blinka" med blinkers som tack att man hjälpte till att tala om med helljuset när den var förbi.

Men personbilar blinkar med helljuset precis innan de ska köra om, så det är ju bakvänt. Har förstått att det är för att tala om att de kör om.
Själv brukar jag få helljusblink av lastbilschaffisar när jag tackar.

Tänk så mycket trevligare det vore i trafiken om folk tackade när någon underlättar, istället för att bara peka finger eller tuta så fort något är fel. :up:
 
Jag antar att du skulle citera det inlägg där jag kopierade in text från länken.

I Trafikförordningen står:

"70 § Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I skall helljus användas, när förarens synfält med hänsyn till fordonets hastighet annars inte är tillräckligt för att fordonet skall kunna föras säkert.

Helljus får inte användas

  • 1. på sträcka där vägen är tillfredsställande belyst,
  • 2. på sådant avstånd från ett mötande fordon att dess förare kan bländas,
  • 3. vid möte med ett spårbundet trafikmedel eller ett fartyg som förs längs vägen, om risk för bländning kan uppstå, eller
  • 4. på ringa avstånd bakom ett annat fordon. "
Det är alltså väldigt begränsat när man får använda helljus. Och ingenstans står att det ska användas för annat än att förbättra förarens synfält.

Din del skulle inte vara med alls, måste ha kommit åt nån knapp. Återigen så är inte helljus och lustiga samma sak. I så fall bryter ju ambulansen mot lagarna i alla sina utryckningar med blåljus eftersom dom blinkar med heljuset som endel av signalerna då. Jag vill nog ha säkrare källa än en text som handlar om nått annat.
 
I texten som citerats om helljus står det att de inte får användas av en bil som ligger nära bakom en annan.

Alltså, nog för att helljuset bara används en kort stund vid en blinkning, men ni kan väl på allvar inte mena att en lampa som tänds inte används? Med den logiken används ju aldrig vanliga blinkers, eftersom de inte lyser konstant ;)
 
Själv brukar jag få helljusblink av lastbilschaffisar när jag tackar.

Tänk så mycket trevligare det vore i trafiken om folk tackade när någon underlättar, istället för att bara peka finger eller tuta så fort något är fel. :up:

Jag har blivit tackad flera gånger, även av "galningar i Audi" när jag underlättat omkörningar för dem :D mycket trevligt!
 
Exakt! Jag funderar om det kan vara så att syftet helt har missuppfattats av någon, typ "Lastbilen blinkar för att den vill köra om" och så har det spritt sig därifrån.
Möjligt, irriterande är det i alla fall. Lika irriterande när uttryckningsfordon kommer med blåljus och helljustutan i mörkret, kunde de åtminstone släcka helljustutan när man möter dom, för deras blåljus är nog så synliga i mörkret, behöver inte deras extraljus rätt i fejjan också....
 
Jag tog körkortet 03 och då fick jag lära mig att använda blinkers. Inte att ljustuta.
Tja, det är mycket som inte verkar läras ut speciellt bra på landets körskolor med tanke på hur det ser ut i trafiken och vad jag redan räknat upp tidigare i tråden. 2010 så lärdes det alltså fortfarande ut på iaf en del trafikskolor. :p
 
I texten som citerats om helljus står det att de inte får användas av en bil som ligger nära bakom en annan.

Alltså, nog för att helljuset bara används en kort stund vid en blinkning, men ni kan väl på allvar inte mena att en lampa som tänds inte används? Med den logiken används ju aldrig vanliga blinkers, eftersom de inte lyser konstant ;)

:grin:
 
Själv brukar jag få helljusblink av lastbilschaffisar när jag tackar.

Tänk så mycket trevligare det vore i trafiken om folk tackade när någon underlättar, istället för att bara peka finger eller tuta så fort något är fel. :up:
Ja, det brukar vara "tack-blinkning" och en hellhjus blinkning efteråt som säger "varsågod".
Därför jag alltid tackar för att uppskatta dom som gör rätt, så de får ett leende på läpparna förhoppningsvis. :)
 
Jag fick mitt första körkort 1993 (eller 1992) och då lärde körskolan ut "blicken-pilen-filen". Inget om att ljustuta eller så innan omkörning.

Inte heller senare när jag tog mina andra behörigheter var det något annat än "blicken-pilen-filen".
 
Tja, det är mycket som inte verkar läras ut speciellt bra på landets körskolor med tanke på hur det ser ut i trafiken och vad jag redan räknat upp tidigare i tråden. 2010 så lärdes det alltså fortfarande ut på iaf en del trafikskolor. :p

Kan berätta om bla detta med trafiktöming, han som godkände min uppkörning ( vad dom nu kallas ) spottade och svor över att detta lärs ut och att det enligt honom bara var ett sätt för trafikskolorna att tjäna in mera pengar :o
 
Jag fick mitt första körkort 1993 (eller 1992) och då lärde körskolan ut "blicken-pilen-filen". Inget om att ljustuta eller så innan omkörning.

Inte heller senare när jag tog mina andra behörigheter var det något annat än "blicken-pilen-filen".
Till och med jag känner igen det där "blicken-pilen-filen", kan heller inte minnas att jag fick lära mig något om ljustutning vid omkörning. Tog mitt B-kort 2006, inte heller 2012 när jag tog mina lastbilskort fick vi lära oss något om ljustutning vid omkörning.
 
Din del skulle inte vara med alls, måste ha kommit åt nån knapp. Återigen så är inte helljus och lustiga samma sak. I så fall bryter ju ambulansen mot lagarna i alla sina utryckningar med blåljus eftersom dom blinkar med heljuset som endel av signalerna då. Jag vill nog ha säkrare källa än en text som handlar om nått annat.

Vi kan slänga in denna också:

"67 § Lyktor och strålkastare får inte användas på sådant sätt att andra förare kan bländas."

Och larmanordningen på ambulansfordon går under en annan lagstiftning, TSFS 2013:63.

"3 § Larmanordning enligt 1 § första stycket får även bestå av lykta och ljudanordning som kompletterats med anordning som kan åstadkomma ett blinkande helljus med ordinarie helljusstrålkastare eller två extra helljusstrålkastare för att ytterligare uppmärksamma utryckningsfordonet i dagsljus. Strålkastarna skall blinka samtidigt med en blinkfrekvens på 45 – 120 blinkningar/minut."
 
Har en släkting som jobbar som åkare, senast idag svor han för att han blev omkörd av just en långtradare med utländska plåtar när han låg i 80 km/h. Dom utlandsreggade långtradarna går tydligen enligt honom ofast i 100 km/h.

Ja det gör dom.. dock gör en hel del svenska det oxå på motorvägen!!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 160
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp