"Ljustuta" vid omkörning.

Åter igen så förklarar jag....

Det är inte rimligt att alla andra ska anpassa sin körning så att den tar hänsyn till ljuskänsliga eller vad nu än må vara

Det har hänt mig flera gånger att jag nästan har blivit utträngd av annan bilist vid en omkörning. Både på mc och i bil. Jag använder alltid blinkersen
Att jag tidigare har ljustutat beror alltså på att jag har tagit hänsyn till bilister utan koll....
(Nu kan jag inte ljustuta i en av bilarna)
Och jag tar det ännu en gång, om vi inte anpassar oss till att alla inte är perfekta i alla avseenden så lär väldigt få få köra bil överhuvudtaget. förmodligen inte du heller. Vi måste acceptera vissa avvikelser. Det är en hög procent av befolkningen som reagerar på ljus, inte enstaka procent. Ska vi ha sådana krav har du förmodligen någon avvikelse från det perfekta som påverkar din körning liksom majoriteten av befolkningen.

Vi måste anpassa oss och visa hänsyn.

Eller en BMW. :D

Jag har också en hundbur som skymmer sikten rejält, dessutom fungerar inte min bakrutetorkare. Jag har inga problem med att huvudsakligen ha koll i sidospeglarna men då vill man ju ogärna att någon blinkar med helljuset där.
Sant! Fast här är Audiförarna värst, de i BMW brukar åtminstone hålla avstånd (synd bara att varken Audi eller BMW levereras med fungerande blinkers ;) )

Är det tät trafik och flera filer så vil jag ljustuta för att visa att jag ska göra en manöver. Om bilen framför mig får för sig att göra en snabb sidoförflyttning precis när jag också gör det så skapas en olycksrisk.

Att bli bländad är synnerligen osannolikt för det är ju bara en bråkdels sekund som ljuset är starkare.
Blinkers?
Det är väl vad som ska användas vid filbyte.

Ljustuta är ju något som används när man gör omkörning på landsväg. För att förvarna framförvarand om att hen nu blir omkörd. På motorväg är det ju helt onödigt, där räknar man ju med att bli omkörd hela tiden. Och om det är någon som blinkar bakom mig medans jag själv kör om så handlar det ju bara om, precis som du sa, ett stressat pucko som vill köra ännu fortare.
Varför ljustuta alls?
Framförvarande bil bör bli tillräckligt informerad av bakomvarande bils blinkers. Själv skulle jag bli jäkligt irritiread om folk ljustutade i tid och otid bara för att de ska köra om. Det sker tack och lov inte i mina trakter.

Jag känner till det men gör mig själv skyldig till det för att omkörningen ska gå så fort som möjligt. Det lustiga är att de gånger jag kan minnas som jag blivit "ljustutad" på är just när jag kört om ett annat fordon på flerfilig väg, oftast fortare än hastighetsbegränsningen men inte fort nog för bilisten som kommit bakom. Nej, jag tänker inte öka till 150 eller preja någon av vägen för att du ska komma fortare fram.

Och innan någon läser inlägget som fan läser bibeln så går jag alltid tillbaka i högerfil så fort en omkörning är klar.

Fast i det läget kan jag också ljustuta, lite beroende på hur långsam omkörningen och vad som ska köras om. Att puttra förbi i 102 km/h när långtradaren kör 100 och det bildas massiv kö bakom.....nä, då får man allt använda gasfoten eller kanske ge sjutton i att köra om alls.

Fast i det läget kan jag också ljustuta, lite beroende på hur långsam omkörningen och vad som ska köras om. Att puttra förbi i 102 km/h när långtradaren kör 100 och det bildas massiv kö bakom.....nä, då får man allt använda gasfoten eller kanske ge sjutton i att köra om alls.

Fast vad är det man vill åstadkomma med det? Jag kan också irritera mig på långsamma omkörningar men jag har likväl ingen rätt att försöka få folk att köra fortare. I de fall det hänt mig så har det alltså snarare rört sig om att jag kört i 120 på 110-väg förbi en långtradare och någon vill att jag kör i 150.

Det har också hänt att någon har blinkat när jag kört så fort jag kunnat med tanke på att jag haft bilar framför.

Men varför köra om alls? Är det 100 så är det, och att köra 98 förlänger inte resan sådär väldigt mycket.

Fast vad är det man vill åstadkomma med det? Jag kan också irritera mig på långsamma omkörningar men jag har likväl ingen rätt att försöka få folk att köra fortare. I de fall det hänt mig så har det alltså snarare rört sig om att jag kört i 120 på 110-väg förbi en långtradare och någon vill att jag kör i 150.

Det har också hänt att någon har blinkat när jag kört så fort jag kunnat med tanke på att jag haft bilar framför.

Det man vill åstadkomma är att uppmärksamma snigeln på att det är läge att flytta sig ur vägen eller sluta puttra och gasa på.

Men varför köra om alls? Är det 100 så är det, och att köra 98 förlänger inte resan sådär väldigt mycket.
Var har jag skrivit att det är 100 i hastighetsgräns?
Finns gott om långtradare som ligger i 100 på 110-120 väg. Ser ingen anledning att puttra på i 98 då.

Jag ljud- och ljustutar när folk klämmer sig ut framför mig så jag måste bromsa hårt.

För att jag blir arg, kort och gott. :mad: (Och så fortsätter jag bromsa eftersom 9 av 10 straffbromsar som hämnd).

Det sker i princip bara på jobbet och så med hästtransporten förstås.

Annars nöjer jag mig med att tuta när idioter tänker byta fil utan att vare sig blinka eller kolla döda vinkeln och således är på väg in i sidan på mig.

I så fall kör de för fort, maxhastighet för en långtradare är 80. ;)

Har en släkting som jobbar som åkare, senast idag svor han för att han blev omkörd av just en långtradare med utländska plåtar när han låg i 80 km/h. Dom utlandsreggade långtradarna går tydligen enligt honom ofast i 100 km/h.

Har en släkting som jobbar som åkare, senast idag svor han för att han blev omkörd av just en långtradare med utländska plåtar när han låg i 80 km/h. Dom utlandsreggade långtradarna går tydligen enligt honom ofast i 100 km/h.

Ruggigt. Jag vet att de utländska inte är strypta men man får hoppas att de fastnar i poliskontroller.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 160
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar