"Ljustuta" vid omkörning.

Det finns en blinkfunktion på alla bilar
Ska vi inta använda den funktionen, tycker du?

Är det verkligen lämpligt att köra bil om en blir bländad av en blinkning ?

Är det inte varje bilförares ansvar att ta hänsyn efter den egna körförmågan?

Ska alla andra bilförare ta ansvar över andras brister i trafiken?
Det faller på sin egen orimlighet.

Är det verkligen lämpligt att ligga och köra om andra bilar om man anser att det är ett så farligt läge att man måste varna?

Jag lever inte i en perfekt värld där alla har fullt fokus på sin bil samt medtrafikanter.

Jag skulle vilja påstå att få har uppsikt i backspeglarna hela tiden. Folk pratar i mobilen, med passagerare, med sina små barn, SMS år, fixar o Donar med annat, orkar inte blinka vid sväng...........

Jag ljustutar en snabb blink för och när jag anser det vara nödvändigt. Jag har ju blivit påkörd av mötande som pratade i mobilen o som sen smet. Jag är självklart påverkad av det. Därför annonserar jag min avsikt.

Detta med att ljustuta vid normal omkörning har jag aldrig råkat ut för och då har jag kört bil nästan varje dag i 22 år. Första gången i hela mitt liv jag hör talas om det.

Däremot har jag blivit uppmärksammad att det är fara av något slag med ljustuta men då har det betytt "Fara! Stanna!".

Har inte heller blivit lärd det från någon bilskola trots jag tagit körkort för flera behörigheter.

Ser ingen som helst mening med det. Snarare är det bara irriterande. Det är ju det man har blinkers till. Fast det kanske skulle förklara varför vissa inte använder blinkers. De vet helt enkelt inte vad blinkers är till för.

Kan det vara ett geografiskt fenomen? Har så gott som alltid kört i södra delarna av landet.

Det finns tuta på alla bilar också, ändå tutar jag inte varje gång jag tänker köra om en bil. Jag sparar liksom den funktionen till viktigare saker.
Problemet är att en person blir så pass besvärad av en blinkning att den blir en trafikfara om någon blinkar till med helljuset

En person som bli väldigt störd/stressad av ljud i trafiken och där det innebär en trafikfara
Bör inte heller köra bil

Detta med att ljustuta vid normal omkörning har jag aldrig råkat ut för och då har jag kört bil nästan varje dag i 22 år. Första gången i hela mitt liv jag hör talas om det.

:confused:

Jag kör 6000 mil per år visserligen men det händer väl iaf en gång i veckan under den mörka årstiden.

Det är väl inte det scenariot vi främst diskuterar? Många av oss som ogillar fenomenet med att "ljustuta" bakifrån vid omkörning har inga problem med att man gör det för att varna vid mer speciella händelser. Dessutom är det knappast så att någon i ett sådant läge skulle ljustuta så nära att de riskerar att blända, det vore ju oerhört kontraproduktivt.

Fördelen med att ha något ljuskänsliga ögon är, åtminstone i mitt fall, att man har väldigt bra mörkerseende. Jag ser vilt på långt håll och när jag bromsar lätt för en älg eller ett rådjur på håll så har det flera gånger hänt att bilen som legat i arslet på mig för att köra om på en slingrig väg sedan kommer på andra tankar och håller avstånd när de inser att jag inte jävlades utan det kliver upp ett stort djur på vägen som det kunde smällt med.
Blir du inte bländad om ljustutan används "vid mer speciella händelse"?

Blir du inte bländad om ljustutan används "vid mer speciella händelse"?

Läste du meningen efter? Om någon blinkar till på längre avstånd är inget problem och jag förutsätter att ingen är så korkad att den blinkar med helljuset på nära håll vid möte - då blir vem som helst bländad. Jag sitter inte och tittar mot strålkastarna på en mötande bil, däremot tittar jag rätt ofta i back- och sidospeglar.

Problemet är att en person blir så pass besvärad av en blinkning att den blir en trafikfara om någon blinkar till med helljuset

En person som bli väldigt störd/stressad av ljud i trafiken och där det innebär en trafikfara
Bör inte heller köra bil

En person som i normalfallet inte kan vänta tills bilen framför har uppmärksammat att en omkörning är på gång kanske inte heller bör köra bil.

Jag använder enbart blinkers och har aldrig varit med om att en bilförare har blivit överraskad när jag kört om.

Ser du att det kan vara ett problem att en bilist är så pass ljuskänslig?

Ser du att det kan orsaka olyckor om en mötande bilist vill varna med en blinkning (älg på vägen) när denne möter en ljuskänslig?

En människa som kan orsaka olyckor för bländning av ett litet blink
Bör denna människa köra i mörker öht?

Håller med vad många andra skriver här till dig om att du är lika farlig i trafiken som vi "ljuskänsliga". Jag har inga problem med att möta en bil som har helljus på, så vart skulle jag vara ljuskänslig? Det enda jag har problem med är direkt solljus och det löser jag galant genom att använda solglasögon samt solskyddet i bilen. Ta-da. Har heller inget problem med att en bil blinkar till framifrån med sina helljus i syfte att varna för vilt.

Det är det plötsliga ljuset i bak som är störande. Fortfarande både ser man bättre på vad människan bakom vill om man är en så pass duktig förare att man har koll på vad som händer bakom. Man märker det och många använder blinkers när de ska köra om vilket man ska göra när man flyttar bilen sidleds bl.a. Det räcker!

En person som i normalfallet inte kan vänta tills bilen framför har uppmärksammat att en omkörning är på gång kanske inte heller bör köra bil.

Jag använder enbart blinkers och har aldrig varit med om att en bilförare har blivit överraskad när jag kört om.
Det finns många i trafiken som inte har koll

Jag är förvånade att du aldrig ha mött någon sån...:confused:

Det får mig också att fundera på VARFÖR du inte har upptäckt någon bilist med noll koll :confused:

Det finns många i trafiken som inte har koll

Jag är förvånade att du aldrig ha mött någon sån...:confused:

Det får mig också att fundera på VARFÖR du inte har upptäckt någon bilist med noll koll :confused:

Jag är förvånad över att du svarar på inlägg som du inte läst ordentligt. Jag har mött massor med bilförare som inte har koll. Däremot har jag aldrig varit med om någon som blivit överraskad när jag kört om.

Däremot har jag blivit uppmärksammad att det är fara av något slag med ljustuta men då har det betytt "Fara! Stanna!".

Har inte heller blivit lärd det från någon bilskola trots jag tagit körkort för flera behörigheter.

Ser ingen som helst mening med det. Snarare är det bara irriterande. Det är ju det man har blinkers till. Fast det kanske skulle förklara varför vissa inte använder blinkers. De vet helt enkelt inte vad blinkers är till för.

Kan det vara ett geografiskt fenomen? Har så gott som alltid kört i södra delarna av landet.
Kan det vara så att du kör fort o aldrig blir omkörd?

Jag ser ingen som helst anledning att ljustuta vid en normal omkörning.

Dock kan jag tänka mig att man ljustutar om någon kör mitt i vägen och inte flyttar sig ut åt höger av någon anledning. Då kan man ju göra föraren i bilen framför uppmärksam på att man önskar köra om och vill att denne därför kör på högersidan av vägen och inte mitt i.

Men vid normal omkörning av bilen framför så finns det ingen anledning till det.

Däremot är blinkers en jättebra uppfinning :up:

På motorväg ska det inte behövas, där ska det räcka med blinkers för filbyte. Däremot på ej upplyst landsväg.
Men jag kan förstå varför man gör det. Idag Läser o skriver folk SMS medan de kör. De skiter i andra.
Bilkörningen blir sekundär. På trefiliga lägger man sig i mitten och bara ligger där oavsett vad som sker runtomkring. Passiv körning som ger böter.

Sen undrar jag vad varför de allra flesta släcker sina helljus när omkörning har påbörjats :banghead:
Det är meningen att den bilen som körs om ska lysa upp och när omkörande bilen är brevid ska båda bilarnas ljus lysa upp så det inte blir en kollision utifall en älg skulle hoppa ut!
De som gör så förtjänar att få ett konstant extraljus i sidospegeln.
Det är inte mening att bilen bakom ska behöva lysa upp. Fattar man inte det o blir störd av ljuset bakifrån så kan man gå om den missade biten i utbildningen
Den biten existerade inte när jag tog körkort. Utbildningen förändras då och säkerligen instruktionerna om hur man ska göra.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 160
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar