Ljud/skotträdd hund

MissourisTopsanna

Trådstartare
Som vanligt börjar jag fundera och analyser direkt något dyker upp.

Det här handlar om en oreggad border collie, (inte min vovve, jag har aldrig träffat hunden, bara hört) som är otroligt rädd för ljud. Den är aktiv familjehund. Skeptisk mot andra hundar tydigen, otroligt nervös och stressad vid höga ljud, dom bor centralt nära en skottbana. (väldigt dålig mentalitet så att säga..)

Vad kan man göra för att få det drägligare? Jag har ju klickat in smällar, men denna hund verkar vara lite väl långt gången för att man ska kunna fånga den och klicka och leka in smällarna (lät det som). Den kryper in i hörn, garderober springer iväg på promenad om det smäller.

Jag kom med förslag att börja köra agillity med hunden i alla fall, då det är en sport som ofta bygger upp självförtroendet hos hunden, och träna med "vippbrädan" som smäller, att hunden får själv smälla och bygga upp en rolig känsla med lek och bättre självförtroende. Jag vet att min kille i alla fall ÄLSKAR vippbrädan och tycker att det är rätt häftigt när den faller ned och smäller.

Hur hade ni gjort? (det låter ju som att dom söker nytt hem på landet åt denna hund) Men jag undrar mer i allmänhet hur man hade tacklat det och tränat det?

Sv: Ljud/skotträdd hund

Det finns inga bra eller dåliga metoder, bara metoder. Du, eller den som tränar, måste hitta en nivå på smällar som hunden tål. Är vippbrädan på agilityn rätt nivå? Är det överhuvudtaget ett ljud som hunden reagerar på? Hur allvarligt är skotträdslan? Det finns ju hundar som är så skotträdda att det är svårt att träna utan hjälp på annat sätt.

Så det är många frågor som ska svaras på, man kan aldrig generellt säga att göra si eller så hjälper just den här hunden.

Jag har aldrig träffat hunden så jag vet ej. Det var mer en allmän fråga, hur kan man träna det mer än att "klicka" in ljuden till en rolig förväntan. :) På det jag hörde lät det som att det var allt som "small" från postlåda som smäller igen, till raketer.

Man kan prova att leka med hunden och med hjälp av olika leksaker/saker åstadkomma olika ljud och hela tiden ska man låta som om allt är skitkul.

Härom dagen skulle jag slå i ett par spikar i väggen. Jag hade tillfälligt en hund här som reagerar med att sätta sig upp om det smäller på långt avstånd. Han är inte rädd, men reagerar som sagt. Jag kallade på honom så att han var hos mig, pratade uppmuntrande med honom och skojade till det. Han stod hela tiden och viftade på svansen. När jag var klar började vi leka med skruvmejseln jag hade bankat med. Jag kastade iväg den så den slog emot något och så fick han ta den eller lukta på den, vilket han ville. Och så fick han beröm och lite godbitar. Ska bli spännande att höra om det har gjort någon skillnad, han åkte hem idag. Det skadar ju inte att prova. Märker man att hunden inte vill eller blir rädd så slutar man givetvis.

Okej, jag läste faktiskt lite sådant, som att man t.ex. kan lägga lite godis under ett kastrullock osv. Det var lite samma tanke som jag hade med agilityn, där låter det och smäller lite, och man ser den fegaste hund bli tuffare för varje grej den klarar själv. :)

Sådana här inspelade skivor, vad tror ni om sådant?

Svårt att säga. Beror på vilka ljud hunden reagerar på och hur den reagerar på dem. Vissa hundar kan det säkert vara ok för, andra inte. De flesta hundar fattar ju inte varifrån ljudet kommer lika lite som de fattar var raketljuden kommer ifrån. Raketer är så kort period på året.

Om man då säger såhär. Om det är ljud i vardagen som hunden reagerar på så måste det vara bäst att börja tillvänjning för den typen av ljud först. Man ska inte behöva tassa omkring hemma och tänka att jag får absolut inte tappa något eller stänga en dörr lite hårt, då blir hunden rädd. Man bör heller inte hålla på att slamra när hunden sover t ex i början, åtminstone inte om den brukar rusa upp och gömma sig. Bäst är om hunden är med när man t ex börjar tappa bestick på golvet på vilje och på skoj. Hunden ser vad som händer, blir nyfiken och får uppmuntran/beröm/godis för det. Den lär sig då att känna igen ljuden ett efter ett. Man börjar med något som hörs lite, t ex tappad kaffesked sen trappar man efterhand upp till tappad kastrull t ex. Dörr börjar man med att stänga vanligt och efterhand så stänger man hårdare tills man slår i dörren. Hunden lär sig att den inte behöver vara rädd eftersom matte tycker det är kul att tappa stekpannan/slå i dörren. Om hunden visar rädsla så går man tillbaks i träningen med lägre ljud och ökar sen igen osv. Aldrig tycka synd om / ömka hunden. Gärna ta i det man har tappat för att visa att matte vågar, man kan t o m låtsas lukta på kaffeskeden på golvet och/eller lägga en godbit på/i föremålet. Ta ett ljud i taget, inte alla "20" på en gång.

Många gånger får man prova sig fram, så detta är bara ett förslag. Om det inte funkar kan man försöka hitta på något annat.

Tillägg: Smällarna från vippen är troligtvis inte rätt nivå att börja på. Ska hunden lära sig vippen så måste man se till att den går i så mjukt i båda ändar att det inte hörs. Annars går hunden förmodligen inte i närheten andra gången.

Senast ändrad:

Svårt att säga. Beror på vilka ljud hunden reagerar på och hur den reagerar på dem. Vissa hundar kan det säkert vara ok för, andra inte. De flesta hundar fattar ju inte varifrån ljudet kommer lika lite som de fattar var raketljuden kommer ifrån. Raketer är så kort period på året.

Om man då säger såhär. Om det är ljud i vardagen som hunden reagerar på så måste det vara bäst att börja tillvänjning för den typen av ljud först. Man ska inte behöva tassa omkring hemma och tänka att jag får absolut inte tappa något eller stänga en dörr lite hårt, då blir hunden rädd. Man bör heller inte hålla på att slamra när hunden sover t ex i början, åtminstone inte om den brukar rusa upp och gömma sig. Bäst är om hunden är med när man t ex börjar tappa bestick på golvet på vilje och på skoj. Hunden ser vad som händer, blir nyfiken och får uppmuntran/beröm/godis för det. Den lär sig då att känna igen ljuden ett efter ett. Man börjar med något som hörs lite, t ex tappad kaffesked sen trappar man efterhand upp till tappad kastrull t ex. Dörr börjar man med att stänga vanligt och efterhand så stänger man hårdare tills man slår i dörren. Hunden lär sig att den inte behöver vara rädd eftersom matte tycker det är kul att tappa stekpannan/slå i dörren. Om hunden visar rädsla så går man tillbaks i träningen med lägre ljud och ökar sen igen osv. Aldrig tycka synd om / ömka hunden. Gärna ta i det man har tappat för att visa att matte vågar, man kan t o m låtsas lukta på kaffeskeden på golvet och/eller lägga en godbit på/i föremålet. Ta ett ljud i taget, inte alla "20" på en gång.

Många gånger får man prova sig fram, så detta är bara ett förslag. Om det inte funkar kan man försöka hitta på något annat.

Tillägg: Smällarna från vippen är troligtvis inte rätt nivå att börja på. Ska hunden lära sig vippen så måste man se till att den går i så mjukt i båda ändar att det inte hörs. Annars går hunden förmodligen inte i närheten andra gången.

Tack för bra svar! :) Vippen börjas ju inte på någon hund att den smäller full fart. Jag har då börjat så att först smäller det ingenting, sen tar den i backen mer och mer efter hand, även så har hunden fått sitta och med tassen ta ned vippen från "fel håll" som en target.

Liknande trådar

Hundhälsa Inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva... Det tar emot såå, men jag behöver lite input från människor utifrån tror jag.. Jag har...
2
Svar
26
· Visningar
7 351
Senast: Modig_Korn
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 169
Senast: paradiset
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 858
Senast: Fetaost
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 879

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka