Livförsäkring?

Sv: Livförsäkring?

Något som är bra att titta på om man nu tänker byta är även vilken möjlighet till direktreglering det finns, det är inte så kul att behöva ligga ut med pengar eller sitta och vänta ett par timmar på att försäkringsbolaget ska svara. Jag har Agria och har varit supernöjd med hur smidigt det har varit, sen har jag just nu ett måndagsexemplar så vi har utnyttjat försäkringen rätt mycket.

Men när det gäller liv så ligger våran på 9 000 kr, en liten hjälp till ny hund om det skulle komma till det och vi har även användbarhet eftersom vi har en aktiv jakthund. Men det jag skulle komma till var att jag sent i måndagskväll var på Strömsholm med mitt måndagsexemplar eftersom vi misstänkte en hornhinneskada, nu var det tack och lov "bara" ett inkapslat frö men en hel del mediciner går det åt i alla fall. Tack vare att jag hade Agria kunde de göra en överslagsräkning på kliniken och jag slapp betala hela beloppet trots att det var jourtid.

Mina hundar har livförsäkring.

Min äldre hund har en svindyr försäkring.
Jag hade avpoliterat livdelen för länge sen om det hade varit jag som betalat försäkringen och bestämt hur den hunden ska vara försäkrad.
Men nu betalar föräldrarna så då får dem väl göra som de vill.

Den yngre förmågan har livförsäkring bara för att den kostar ca 300kr/år och då tyckte jag det kan vara värt det.

Men generellt tycker jag inte att det är värt att ha livdelen, iaf inte på en hund.
Nu vet jag inte hur mkt dina hundar kostar men mina ligger väl runt 10-15000:- om jag skulle behöva avliva ngn av mina och sen vilja köpa en ny.
Det är pengar jag har ändå och hittils är min erfarenhet att man ofta betalar en hund till för livdelen och sen när det ä dags för hunden att vandra vidare så får man ändå inga pengar..
Så jag sparar dem hellre.

För mig gör det skillnad om hunden eller hästen är väldigt dyr i inköp, då kan jag köpa att man inte har råd att förlora pengarna på samma sätt, men då brukar ju premien skjuta i höjden iaf.

När jag avlivade min förra hund så tyckte jag det var bra att jag med livförsäkringen kunde betala avlivning och kremering. Min hund var 8,5 år och försäkrad i sveland. Därmed hade försäkringsbeloppet sänkts litegrann, och det täckte avlivning+ lite till. Rätt skönt att slippa ta de pengarna från bufferten tyckte jag.

Och livbeloppet är väl inte många hundralappar om året? Jag tror det handlar om 200-300 kr för nuvarande hunden som är försäkrad för 10 000 hos optimal.

Mina har alltid haft livförsäkring. Nuvarande för 13.000 kr som var inköpspriset. Det täcker en del av avlivningskostnaden den dagen det bär av. Förra hunden fick avlivas akut så en del av hans livförsäkring gick till det.
Skulle nuvarande hund behövas avlivas tidigare i livet så skulle vi nog lägga pengarna på en ny hund. Där täcker ju 13.000 kr en hel del. Hennes försäkring kostar strax under 250 kr i månaden hos folksam och då har vi högsta veterinärvården så tycker inte det är jättedyrt. Dock är hästen billigare men det är hos Sveland. Han hade fortfarande varit billigare om han varit försäkrad i folksam då jag kollade försäkringar. Tycker det är lite lustigt. Tycker väl hästen borde vara dyrare? Men det beror väl på hundras. Våran är en cavalier.

Mina hästar är mycket dyrare än hundarna.

Eller ja gammelhunden och min islänning har ungefär samma premie, den yngre hunden kostar inte ens hälften av det och fullblodet kostar dubbelt så mkt som islänningen i försäkring.

Jag har en welshponny av cobtyp.
Han kostar prick 200 kr i månaden. Tror hunden ligger på 239 kr. Skulle han varit försäkrad i folksam hade han bara kostat 121 kr i månaden! Men högsta skydd på allt i försäkring inklusive livförsäkring. Men vågade inte byta när jag köpte honom.

Mina hästar är mycket dyrare än hundarna.

Eller ja gammelhunden och min islänning har ungefär samma premie, den yngre hunden kostar inte ens hälften av det och fullblodet kostar dubbelt så mkt som islänningen i försäkring.

Det jag brukar fundera över är att hundförsäkringen är dyrare än barnförsäkringen, jag tycker ju att barnen är mer värda än hunden men uppenbarligen tycker inte försäkringsbolaget det... ;) Fast jag inser ju att det handlar en hel del om att sjukvården är gratis för barn och alltså finns det inget för försäkringsbolaget att ersätta, men just när båda försäkringsbreven kommer och jag konstaterar att hunden är betydligt dyrare är det en märklig känsla... ;)

*kl*

Jag gråter lite blod över min försäkring på boxern. Nu är det ju en "dyr" ras att försäkra och hon har den största hos If, dock utan liv och med självrisk på 4000. Ändå kostar den ca 370 kr i månaden. :nailbiting:

Måste få arslet ur vagnen och börja jämföra lite.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har funderat på en sak och har nu kommit till slutsatsen att det skulle vara oerhört intressant att höra hur ni andra resonerar...
18 19 20
Svar
386
· Visningar
23 794
Senast: Enya
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 488
Senast: cherie
·
Övr. Hund Då saker och ting ändrats kraftigt för mig senaste året har jag varit tvungen att försöka spara in lite ekonomiskt. Jag ser alltid till...
Svar
15
· Visningar
1 179
Senast: Jenka
·
Skola & Jobb Hej, börjar med standarden att detta antagligen kommer bli ett långt inlägg och att jag är anonym av en anledning och om du vet vem jag...
Svar
17
· Visningar
2 664

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård
  • Atletix

Omröstningar