Jag håller inte med om att jag är nedsättande mot deras livsval eller situation. Det är jätteroligt för dem att de trivs med sina liv. Jag förstår bara inte att de måste döma alla andra omkring sig och tala om hur trista/trashiga/underutvecklade de är.Jag förstår väl varför du skrev som du gjorde. Och jag kan känna igen en del i det du skriver. men du skriver ju nedsättande om deras åsikter, livsval, deras situation osv, ganska obekymrat, samtidigt som du är emot när man gör så med underklassen. .
Jag ogillar att de kallar folk omkring sig för white trash, att de faktiskt gör ner alla som inte gjort samma val som dem. Att de ser ner på människor i sin omgivning. Ja, att kritisera sånt gör jag "obekymrat" för jag tycker de är nedlåtande mot människor omkring sig i och med sina kommentarer.
Och, jag skrev aldrig något om hela medelklassen eller något som var typiskt medelklassen. Jag skrev om när uttrycket white trash används och gav exempel på några (ett par) jag känner som använder det (alldeles för ofta/mycket enligt min smak). Det var du som la in tolkningen att jag kritiserade någon viss sorts "klass". Jag tycker INTE alls det är typiskt medelklass att kritsera underklass. Det finns dock vissa som gör det; som dem jag känner är ett exempel på. (Någonstans kan jag fundera över den egna självkänslan när man är tvungen att ofta "bedöma" andras val)
Jag tillhör ju som sagt själv denna medelklass och anser mig INTE vara sådan. Jag har själv mött framförallt utbildningsförakt i mitt liv (från en ex"svärfar", från folk i fikarum mm). Jag har mött avund på att någon "lyckas" (när min far var yrkesverksam som egenföretagare och en arbetskamrat till mig med en mycket negativ ton frågade varför de byggde ut sitt garage och bedömde min pappas jobb som konsult som "jasså, sånt där skit"). Så; jo förakt som grundar sig i någon slags mindervärdeskänsla/avund eller annat finns åt alla håll, det är inget jag inte är medveten om.
Intressant reflektion! Och jag håller med dig; någonstans riskerar det finnas en omedveten fördom bakom det hela när man känner man behöver försvara. Jag har väl inte direkt i tråden just talat om "svaga grupper" även om jag instämmer med många av kritikerna.Men det är något jag inte kan sätta fingret på, något som jag egentligen inte tycker, egentligen, något om att känslan när man måste ta en grupp i försvar så tycker man att den behöver försvaras; man tycker att den är svag själv. Inte värd förakt, såklart, men ändå, att den inte står för sig själv. Det sistnämnda är inget jag lägger hos dig, det är bara en allmän reflektion om när andra starkare grupper ska tala för svagare gruppers sak. Och nu menar jag inte att man inte ska försvara enskilda personer eller grupper som har väldigt lite makt eller inte vara solidarisk. Jag vet egentligen inte hur jag menar. Jag tycker ju tex att män ska stå upp för kvinnor tex. Och kvinnor är ju inte svaga, bara gjorts svaga. Och att alla ska stå emot rasism. Så jag vete 17 hur jag tänker.
De jag hör använda white trash-begreppet (främst paret i mitt exempel) använder det om människor som faktiskt lever helt vanliga normala svensson-liv.