Ni som har erfarenheter av hästar med spatt som kan leva vidare med sin sjukdom, hur ser dagarna ut för den hästen? Min islänning fick konstaterad spatt efter röntgen i höstas. Så, när hältan är borta, hur ser dagarna ut? Rörelse är ju bra, så rör ni era hästar varje dag? Stretchar ni hästen? Vågar ni rida på böjda spår (blev avrådd av veterinären på kliniken att göra det) eller blir det bara lugna skogsturer? Märker ni några tidiga signaler på att en sämre period är på g, och hur ofta kan dessa perioder dyka upp?
Min häst blev bättre ganska snart efter klinikbesöket och vi försöker röra henne så många gånger i veckan som vi kan jag och min medryttare. Det kan bli allt från 20 min promenad i grimma till en timme i alla gångarter eller två timmar skrittsväng i skogen. Jag försöker stretcha henne, men det är ett tungt jobb, de gör det bra de som jobbar med det! Försöker vara uppmärksam på signaler som tyder på att hon har ont, men då går man ju på tårna hela tiden! Hjälp, hur gör ni?
Min häst har nog haft väldig tur.
Ingen islandshäst men har ju spatt då.
Bakgrunden:
Under sommaren trodde jag det handlade om en mycket mycket liten lightversion av fång eller dylikt. Det yttrade sej lite så, som ett kortare steg, enormt lite men i mitt öga lite stapplig att vända, väldigt väldigt lite men ändock en aning ovillig i nerförsbacke. Eventuellt lite puls i kotor från och till. De flesta såg noll och ingenting och tyckte jag var löjlig. Vi tränade då på msvb+nivå dressyr.
Fick bli vila och kontakt med vet och hovslagare. Vilade under mitt noga vakande öga men det hände aldrig något mer. Senare hovslagarbesök visade inga som helst tecken på fång dock.
Satt igång under hösten igen, tävlade msvbklasser, tränade högre och han var precis så fräsch som vanligt (21år gammal
)
Under våren såg jag en yttepyttegalla på höger has. Även nu skrattade man åt mej att vara nojig. Valde åka till klinik som visade rent böjprov, longeringprov och undersökning. Sänkte vänster kors något mer i trav-galopp bara. That´s it- Vi valde ändå att röntga (om inte annat för att utesluta just spatt eftersom vet faktiskt inte hittade något annat fel och kliade sig lite i huvudet) och hittade aktiv spatt i vänster has mellanleden. Höger has sk utläkt spatt.
Veterinären sa också att sommarens bravad mycket väl kunde stämma med en aktiv spatt (då i höger has) iom symtomen han då hade och kan yttra sig just så.
Vi fick ordination att ta det lugnt men hålla igång under tiden den aktiva spatten i vänster has påverkade honom. Återbesök där skovet gått över och fick då rådet att rida och träna på mer som vanligt. Men såklart vara uppmärksam och träna/rida därefter.
Tränade några gånger (för tränare) och visst syntes en viss stelhet ffa i skolorna/diagonalslutorna, men i övrigt fin som vanligt.
Valde trappa ner tillsammans med min graviditet och pensionera pärlan. Idag går han ute mååånga långa timmar per dag, hobbyrids i skogen lite grand. Kommer sättas igång lite mer sen för att gå lite enklare dressyr och hobbyridas.
Att han hållt såpass bra trots sin spatt(han har alltså gjort fina resultat på tävling med utläkt spatt) är troligen för att han alltid varit igång. Han har aldrig haft långa vilor utan de är isf veckolånga eller aktiv vila om det handlat om en längre tid än bara ett par veckor.