Liten hund

DeCloe

Trådstartare
Hej,

Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen.

Jag och sambon söker en liten hund som eventuell tredje hund. Med liten menar jag någonstans mellan 3 och 10 kg.

Viktigt är att det är en hund med motor som gärna får vara åt det lite tuffare hållet och som är miljöstark. Tanken är att den ska kunna haka på vid springturer (eventuellt kunna dra), nosework och rallylydnad.

Den ska kunna funka väl med andra hundar (i detta fall border collie) och vi vill inte ha en hund som kräver massor av pälsvård (lite pälsvård kan vara okej men vill inte behöva lämna in på trim eller behöva borsta var och varannan dag).

Jag gillar pudlar men de faller bort pga pälsvården. Jag gillar även lancashire heeler och dvärgschnauzer men tror inte jag kan övertyga sambon om åtminstone schnauzer. Kollat på dansk svensk gårdshund men har träffat individer inom rasen som avskräckt mig lite i form av att de varit långt från tuffa och robusta.

Vad gäller terrierraserna så har jag mest träffat JRT och border terrier. Gillat många JRT men befarar att de kommer vara för "hårda" för vår väldigt mjuka BC. Känner kanske att bordern har mer fördelar där. Vad för andra terriers kan vi kika på?

Är verkligen öppen för alla möjliga förslag.
 
Hej,

Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen.

Jag och sambon söker en liten hund som eventuell tredje hund. Med liten menar jag någonstans mellan 3 och 10 kg.

Viktigt är att det är en hund med motor som gärna får vara åt det lite tuffare hållet och som är miljöstark. Tanken är att den ska kunna haka på vid springturer (eventuellt kunna dra), nosework och rallylydnad.

Den ska kunna funka väl med andra hundar (i detta fall border collie) och vi vill inte ha en hund som kräver massor av pälsvård (lite pälsvård kan vara okej men vill inte behöva lämna in på trim eller behöva borsta var och varannan dag).

Jag gillar pudlar men de faller bort pga pälsvården. Jag gillar även lancashire heeler och dvärgschnauzer men tror inte jag kan övertyga sambon om åtminstone schnauzer. Kollat på dansk svensk gårdshund men har träffat individer inom rasen som avskräckt mig lite i form av att de varit långt från tuffa och robusta.

Vad gäller terrierraserna så har jag mest träffat JRT och border terrier. Gillat många JRT men befarar att de kommer vara för "hårda" för vår väldigt mjuka BC. Känner kanske att bordern har mer fördelar där. Vad för andra terriers kan vi kika på?

Är verkligen öppen för alla möjliga förslag.
Dvärgpinscher? Eftersom du gillar terrier och dvärgschnauzer.
Det finns en hel del trevliga exemplar, leta efter sådana som gjort MH och kanske även godkänt MT. Absolut ingen ”blocket DP”.
 
Shipperke kanske? :) Cairn, norfolk och aussie bland terrierraserna? Kan lägga in min egen ras (shiba) som bubblare kanske? :) Många människor som gillar terriers gillar även shibor. :D
Schipperke har vi kikat på, tycker de verkar helfestliga men är lite oroad över deras påstådda ljudlighet. Ska kika närmare på shiba och de teorierna du föreslår 😃
 
Dvärgpinscher? Eftersom du gillar terrier och dvärgschnauzer.
Det finns en hel del trevliga exemplar, leta efter sådana som gjort MH och kanske även godkänt MT. Absolut ingen ”blocket DP”.
Dvärgpinscher kan absolut vara ett alternativ. De känns ju generellt fartiga och tuffa 😊
 
Vad är det hos DSGn som inte är tufft nog anser du fast en terrier kan vara för mycket?
Är det jaktlust, föremålsintresse?

Jag gillar ju DSG och vet rasen spretar lite men det låter ändå som det är en ras som passar in på det du söker 🙂
 
Phalene eller papillon.
Mkt motor, träningsvilliga och minimal pälsvård. De har glatt enkelpäls som det mesta ramlar av.

Gå inte på myten om tanthund. Jag har haft flattar och trodde jag som gamnal och skröplig skulle få en tanthund. Jo pyttsan :laugh:
Jag gillar papillon men tror inte sambon kommer gå med på det. Tycker de är fräsiga 😊
 
Vad är det hos DSGn som inte är tufft nog anser du fast en terrier kan vara för mycket?
Är det jaktlust, föremålsintresse?

Jag gillar ju DSG och vet rasen spretar lite men det låter ändå som det är en ras som passar in på det du söker 🙂
Har hört flera som varit tvungna att omplacera JRT för att de inte funkat i hundflocken. Anekdotisk bevisföring så vet inte alls om det är representativt. Men har fått för mig att just JRT kanske blir för mycket.

Jag har träffat DSGs som inte velat göra någonting och som inte vill gå på gräs om det regnat osv. Men man kan väl säkert hitta tuffare och robustare varianter 😊
 
Jag gillar papillon men tror inte sambon kommer gå med på det. Tycker de är fräsiga 😊
Om det är för det lätt löjliga utseendet - kolla på phalène. Papillon utvecklades ur dem.

1721989796844.webp
 
Har hört flera som varit tvungna att omplacera JRT för att de inte funkat i hundflocken. Anekdotisk bevisföring så vet inte alls om det är representativt. Men har fått för mig att just JRT kanske blir för mycket.

Jag har träffat DSGs som inte velat göra någonting och som inte vill gå på gräs om det regnat osv. Men man kan väl säkert hitta tuffare och robustare varianter 😊

Oj ja jag valde mellan JRT och DSG back in the days men då var de främst jaktlusten jag inte vill ha för mycket av då jag inte jagar.

Men det du beskriver av DSGn är inte alls i linje med hur rasen ska vara tror jag inte.
Min ogillar dock när de regnar men de går att lösa med en jacka 🙂

Här spöregnar de 😅
 

Bifogade filer

  • IMG_2369.webp
    IMG_2369.webp
    633,8 KB · Visningar: 148
Jag har träffat DSGs som inte velat göra någonting och som inte vill gå på gräs om det regnat osv. Men man kan väl säkert hitta tuffare och robustare varianter 😊
Jag har en sån 🙈 Min hund anser sig ej vara vattentät och vill allra helst bara slappa. Regnar det så kan hon lätt hålla sig från att gå ut i 12 timmar om man inte fysiskt drar ut henne 🙄 Passar mig perfekt men förstår om det inte är för alla. Det finns dock mer robusta DSG, så det går att finna men förstår ifall man inte vill riskera att få fel :)
 
Jag gillar papillon men tror inte sambon kommer gå med på det. Tycker de är fräsiga 😊
Sambon himlade mest med ögonen när han insåg att jag hade pappisar. Han var van vid att ha schäfer, rottis och kanske främst BC etc. Nu sitter han och gullar med sin egen pappis och vill aldrig ha annan ras trots att han tidigare trodde BC var hans ras.
De är ju signalkänsliga, intelligenta, atletiska etc båda raser.
Det kan ju vara kört med din sambo, inte vara hans typ. Men de flesta jag känner till, även män som tycker de ser töntiga ut, brukar smälta efter att ha umgåtts med dem. Hittar ni inget som känns hundra kanske du kan få honom att träffa någon och se hur det känns.
Jag har många vänner och bekanta med olika brukshundar som sagt efter att ha träffat mina att det blir pappi framöver.
Mina har varit med överallt och med glädje. Både i stall, på ridturer, på löpturer, i båten, hos folk med och utan djur.
Väldigt lättränade med mkt will to please och energi. Och gosiga kompisar som kan stå ut med att man är sjuk en vecka utan att det blir jobbigt för dem.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 450
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
875
Senast: Nordthor
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 504
Senast: DeCloe
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 058
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp