Liten hund,vilken ras??Shiba?

Snobben

Trådstartare
Jag har velat ha hund länge och tänkt mig en större hund,men eftersom vi bor i lägenhet så passar det ju bättre med en liten hund och förutom för hundens skull så underlättar det ju för oss med.

Skulle vara kul & få lite tips om mindre hundar och var man hittar dom.Jag tycker rasen Shiba verkar vara en trevlig hund.Någon som har en sådan?

Sv: Liten hund,vilken ras??Shiba?

Ja jag vill också veta lite mer "personligt" om Shiban!

En av mina bästa vänner har en shibahane på drygt ett år. Det är en jättesnäll och rar liten hund som, SÅ LÄNGE DEN INTE KOMMER LÖS UTE, är hur smidig som helst. Rör sig tyst o smidigt, skäller sällan, är snäll att ha med sig, drar inte i kopplet, gillar att sitta i knät, fixar både långpromenader och dagar då den bara myser i soffan och går ut o går på toapromenader lika bra.

Han gillar nästan katter bättre än andra hundar, och större lite yvigare hundar tycker han är otäcka när de hoppar, far och leker. Han tittar hellre på på avstånd, eller busar lite försynt med en katt. Vi brukar säga att frågan är om han är en hund, eller om han är en blandning mellan katt (uppförande) och räv (utseende)?

Han är dock totalt omöjlig att ha lös ute. Är han okopplad mer än 15 sekunder (eller två med lite otur...) springer han rakt fram dit nosen pekar i full fart och bryr sig inte om något. Han springer inte o nosar runt som hundar brukar, utan kör verkligen en språngmarsh. Det verkar som han har koll på att matte är där, men å andra sidan bryr han sig egentligen inte om att hon är många hundra meter bort... Följden har blivit att han faktiskt aldrig får vara lös, och att man måste vara jätte, jättenoga med dörrar etc, för kan han, så drar han... Har hört att just detta beteende tyvärr inte är ovanligt hos rasen.

Men, som sagt, söt, rar och smidig att ha att göra med på alla andra sätt är han.

vad vill du göra med hunden?
vilket hårlag?
vilken mentalitet?

Blir väl mest en sällskapshund isf,men gärna som man kan träna lite med/lära lite grejer.Kanske testa agility?
Vore bra med en hund som går att ha med sig i stallet.
Behöver inte vara en hund som "älskar alla" men inte heller aggressiv.

Visst vore det bekvämt med en som inte fäller så mkt när man bor i lägenhet & så,men oftast faller man ju för en sötnos full med päls kanske:D

Jag har väl ungefär samma erfarenhet som ako, himla trevliga hundar, men de är halvt omöjliga att ha lösa. Har aldrig träffat en shiba som går att ha lös... Och då går ju agility bort.

De är helt enkelt så självständiga, så de bekymrar sig inte om man springer år andra hållet, ryter eller har världens godaste godis. Annars är de ju charmiga hundar med mycket humor.

//E

JAG har träffar en shiba som tävlar agility OCH går att ha lös!:)
Men hon är väldigt svårmotiverad.
Hon tävlar i lydnad också,men med varierande resultat,då hunden ibland plötsligt när den tycker det är tråkigt bara stannar och vägrar gå(:D ) då hjälper det inte hur mycket man än lockar och pockar, hon står där hon står:smirk:
Tjejen har en till shiba som ho också tävlar agility med. Men löslydnaden sitter inte riktigt än,men hunden är ung,så det kommer väl.
Det som är kul är att hon med sitt tränande och tävlande visar att det visst går att träna och tävla med en shiba! skam den som ger sig!

En klippt Coton de Tuléar kanske?

Så här ser vår ut.
Se bilden längst ner 2 år på bilden. Väger 6,5 kg.
Finns också två bilder med mer päls.
http://photobucket.com/albums/a201/hannaz/

Fäller inte, och älskar att vara med i stallet och äta hästskit. :smirk:

Klipper man dom inte är det mycket pälsvård men nu tycker jag det fungerar bra. Man får spola av "underredet" när det är smutsigt ute men det tar ju inte många minuter.

Väldigt trevlig och sund liten ras.

Snobben skrev:
Blir väl mest en sällskapshund isf,men gärna som man kan träna lite med/lära lite grejer.Kanske testa agility?
Vore bra med en hund som går att ha med sig i stallet.
Behöver inte vara en hund som "älskar alla" men inte heller aggressiv.

Visst vore det bekvämt med en som inte fäller så mkt när man bor i lägenhet & så,men oftast faller man ju för en sötnos full med päls kanske:D

Varför inte en Papillon, en alldeles lagom liten hund som kan vara med i stallet och inte fäller, det räcker att kamma igenom dom ca en gång per vecka. :angel:
Du kan träna agility och lydnad med dom för dom är väldigt lättlärda och det är en hund som är perfekt att ha i lägenhet :bump:

Nu har vi hittat en hund som vi ska köpa!
En blandras(och så ligger det trådar om att man absolut inte ska köpa blandraser,gah!:crazy: )

Det är en korsning mellan springer spaniel och welsh corgi cardigan,vad tror ni om det?;)

Blir väl en mellanstor hund,tänkte ju liten först,men känns ändå kul med en lite större hund.

Dom liknar nog mest springer spaniel,har hängande öron bla.

Min syster har en Shiba. Han är underbar, men precis så som Shiban beskrivs här i tråden. Han är genomsnäll, glad, lättlärd (när han vill) och otroligt mammig men hälsar gärna på andra.
Han spårar gärna, så syrran tänkte eventuellt börja spåra lite smått. Hon planerar också att köra in honom, men det går inte så bra. Han gillar inte selet. Han älskar dock när syrran cyklar med honom.

Tyvärr lite svår med andra hanhundar, men annars en mycket trevlig hund. Dock är dom generellt rymningsbenägna och är jätteduktiga när dom känner för att vara jätteduktiga.

Han tränas agility t.o.f och det går jättebra så länge han är på inhägnat område. Lite korv i fickan kan också göra susen, men bara om han får spåra korven själv och sakta men säkert luras i fällan om han stuckit.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 567
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 510
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 763
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 761
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar