Liten hund till stall och annat

Sv: Liten hund till stall och annat

Fast numera avlas ju inte Jack Russell enbart som jakthund. Den tiden är förbi sedan 10-15 år tillbaka. Jag fick min första Jack Russell 1999 och han var väldigt aktiv, men inte speciellt jaktig även om han alltid tog råttor mm i stallet.

Det har blivit några stycken genom åren och idag har jag en tik som är aktiv och rolig, som gärna kör ner huvudet i varje hål hon ser, som är enormt arbetsvillig och sammarbetsvillig, men speciellt jaktig är hon inte.

Numera skiljer man på de JRT som är jaktavlade och de som är avlade som gårdshundar/brukshundar. Man brukar säga att de strävhåriga har mycket mer jakt i sig än vad de släthåriga har. Och med poppistoppen som var för 5-8 år sedan så importerades det väldigt mycket JRT till Sverige som har helt annan avelshistorik bakom sig än just jakt. De hundarna är mer gårdshundar eller familjehundar.
 
Sv: Liten hund till stall och annat

Numera skiljer man på de JRT som är jaktavlade och de som är avlade som gårdshundar/brukshundar. Man brukar säga att de strävhåriga har mycket mer jakt i sig än vad de släthåriga har. Och med poppistoppen som var för 5-8 år sedan så importerades det väldigt mycket JRT till Sverige som har helt annan avelshistorik bakom sig än just jakt. De hundarna är mer gårdshundar eller familjehundar.

Fast nu vet jag inte om du syftar på "dina" irländska hundar/linjer/importer, vilket ju i så fall innebär en väldigt begränsad del av "russellstammen", för inget av ovanstående är ju något som stämmer alls inom JRTC i alla fall.
 
Sv: Liten hund till stall och annat

Nej, det gör jag inte alls. Det finns ju JRT som är reggade i SKK också som inte alls har samma jakt i sig.

Sen är det ju från uppfödare till uppfödare också. Vissa har mycket skarpare JRT än andra och vissa har mycket starka jaktlinjer, medans andra inte har alls så mycket. Det kom in mycket fina hundar till SKK från England som inte alls har jakten i sig på samma sätt som de högbenta strävhåriga svenska varianterna har.

Men att säga att en JRT inte passar på en hästgård där människorna är aktiva och tränar lydnad och agility förstår jag mig inte på. Det är teoretiskt en väldigt bra miljö för en JRT. Håller du inte med?
 
Sv: Liten hund till stall och annat

*kl*
min första tanke var också dvärgschnauzer, en jättetrevlig och tålig stor hund i litet format. Jag har erfarenhet av mellanschnauzer också med men då är man ju inne på lite större hund. schnauzer har ju en lättskött päls som inte behöver borstas varje dag (som tex am.cocker=mycket pälsskötsel om man inte klipper ner helt + att de har mycket problem med hud, öron mm mm) och de har inga rastypiska sjukdomar heller. En himla käck och härlig ras i mina ögon.
JRT är trevliga men "kan" bli jobbiga , som alla terrierraser.
(nu får jag väl på öronen...)
 
Sv: Liten hund till stall och annat

kl

Åh tack va roligt med så många svar :bump:

Nej Hunden kommer stå på mig, det gör den labben också även om han mest kommer följa med min sambo som hovslagar sällskap på vardagarna.

Både för labben och den kommande lilla hunden kommer det röra sig om kurs ca en gång i veckan och organiserad träning en gång i veckan utöver kurs. Sen lite träning hemma med lite sök och lättare spår och lite lydnad.

En jrt är perfekt i storlek men jag tycker de är så ettriga :o fördom kanske men jag har träffat MÅNGA. Är bla god vän med en uppfödare av rasen. Och det klickar helt enkelt inte.

Dvärg schnauser (stavning) så gör jag mig enormt osams med min mamma. Hon och pappa är tilsammans med min syster de enda jag kan lämna min hund till med lugn i själen, de få gånger vi åker någonstans där han inte kan komma med.
Hon har blivit rejält biten 3ggr! av en riesen (samma hund) och får ångest attacker av alla schnausrar oavsett strl. Det är något jag känner att jag måste respektera. Mycket trevliga hundar dock.


Det viktigaste är inte att hunden älskar att träna. Den ska tycka om att vara med mig på gården och åka med i lastbil på tävlingar och liknande. Vill ha en pigg hund med humor och personlighet och ett inre lugn. Letar efter en riktig liten trogen kompanjon i vått och torrt. :laugh: inte en jakthund:)

Ibland undrar jag om jag är omöjlig eller om det finns en liten ras för oss. :p vi hoppas:bump:

Skulle vara jätte tacksam om någon med erfarenhet av fralla, mops eller boston skulle vilja dela med sig av sina erfarenheter:laugh:
 
Sv: Liten hund till stall och annat

Jag har ju både labbe, schnauzer och mops ;)

När jag läste ditt första inlägg så tänkte jag direkt på mops, och sen avslutade du med att du kan tänka den en sån :D


Jag säger bara, jag älskar min mops :love: Roligare hund får man leta efter.
Hit kommer folk och ska kolla på schnauzer (uppfödning) och alla fastnar för vår mops :D
De är tillgivna, roliga, myshundar, älskar att få vara med mm.
Mopsar är proffs på att sova :D Och då menar jag inte att de är slöfockar, men en mops som sover, sover hårt :D
De är pigga och glad när de är vakna och gillar alla människor, desto mer uppmärksamhet, desto bättre.
Jag tränar med min bara på skoj, och kontakten man får med en mops är härlig :)
Mopsar är matglada, men ni har ju en labbe så ni kanske är vana :D
Mops jagar inte.
 
Sv: Liten hund till stall och annat

Borderterrier är en robust och positiv ras. Vet många hästmänniskor i bekantskapskretsen som har en sån.

Oavsett ras så tipsar jag dig om att träffa båda föräldrarna så mycket som möjligt.(om möjligt) Oönskat beteende BRUKAR man kunna se redan där. Vissa terriers är lugna medan andra vill utmana hela världen.
 
Sv: Liten hund till stall och annat

Dansk/Svensk Gårdshund kan du ju titta på.. inte lika skarpa som JRT

25175292.jpg


/Mimmi
 
Sv: Liten hund till stall och annat

Och vad var det för fel på Aussien ?

Möjligen som Yorkvann skrev - kompisar i torrt, men vått hoppar den gärna över ? Min är för övrigt likadan...regnväder är trist.
 
Sv: Liten hund till stall och annat

Härligt att du tycker mops kan passa oss :D Jag tycker verkligen om rasen men vill kunna erbjuda den vad den vill ha och behöver :)

0jo matglad är jag verkligen van vid, han ter ALLT, och ALLTID. Om han får eller lyckas gömma sig :D:p
Jag vill ha en liten skrutte Harry, eller en Emil kanske :D som glatt följer med om dagarna och sen kryper in under täcket på natten (jo då, mina hundar har alltid fått sova i sängen :o )
Har din haft några bekymmer med hälsan? förutom nosvecket då förstås.
 
Sv: Liten hund till stall och annat

Du menar den australienska terriern och inte Sheepherd antar jag? För en Aussie Sheepherd är en underbar ras och jag vill verkligen ha en. Men jag kan inte akrivera den tillräckligt som det kommer vara många år framöver.

Terriern är det absolut inga fel på, men, nja. Skällig?
 
Sv: Liten hund till stall och annat

Till de som rek en västgöta spets. Himla härliga hundar... super charmiga och goa i humöret. Tycker dock att de är lite för stora... annars passar de bra in på beskrivningen tror jag.

Dansk Svensk har jag fått för mig är i princip samma sak som en släthårig JRT. Kanske inte stämmer?

Tack alla för svar :laugh::bow:
 
Sv: Liten hund till stall och annat

DSG är inte lika skarpa som JRT. Mjukare liksom.
 
Sv: Liten hund till stall och annat

Men en petit brabancon då? Googla på rasen så får du lite mer info.
Tia%20Maria%206%20v%20beige.jpg


De kommer i en strävhårig variant också som de kallar för bruxellois.
 
Sv: Liten hund till stall och annat

Nej, min har aldrig haft problem med hälsan. Och inte med nosvecket heller. Jag kollar det då och då, och drar då bara med ett finger för känna så det känns ok.
Hon är en mops som också andas bra och har inte problem med andningen på sommaren, utan hon är med oss precis lika mycket som de andra hundarna.
Sen får man ju stå ut med att hon snarkar ibland när hon sover. Men då gör jag som jag gör med gubben, putter på henne så hon ändrar ställning. Så kan man sova lugnt igen :D
Min älskar att ligga under täcket :love:
 
Sv: Liten hund till stall och annat

Pudel kanske? En glad och aktiv ras. Dock en del pälsvård.
 
Sv: Liten hund till stall och annat

Nja, min mamma har en dvärg pudel. Och hennes psyke (troligen inte som det ska men ändå) har skrämt mig lite för pudel. Sen tycker jag bara att de är snygga i utst klippning, och det passar ju inte riktigt på en gård :crazy:
 
Sv: Liten hund till stall och annat

oj den var gudomlig:love:... ska genast googla :d
ser ganska liten ut. Pallar den stall och höns tror du?
 
Sv: Liten hund till stall och annat

Vad härlig hund du verkar ha :banana:
ska leta lite efter uppfödare i närheten får se vad som finns :laugh:
 
Sv: Liten hund till stall och annat

oj den var gudomlig:love:... ska genast googla :d
ser ganska liten ut. Pallar den stall och höns tror du?
Javisst, klarar den stall och höns. Liten och behändig i storleken, men relativt aktiv och rolig. Nu är den ju inte JRT-aktiv, men det vill du kanske inte ha heller. Ganska så alert ras, i alla fall de jag har träffat. Trevlig ras.

Men jag gillar bara brabanconen och inte bruxelloisen som är strävhårig. Den tycker jag är ful.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 409
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 075
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 188
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
3 451
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp