Lite tunn och omusklad

Sv: Lite tunn och omusklad

Rent spontant när jag läste ditt inlägg....vet inte om någon annan svarat dig detta för jag har inte läst igenom hela tråden, har du kollat hennes bajs. Är där många hela havrekorn i bajset har hon ju inte kunnat tillgodose sig näringen i havren. Hel havre har en hård kärna som om inte hästen tuggar sin mat noga inte kommer hästen till gagn. Krossad havre håller sin näringskvalite endast ett par dagar så har du inte möjlighet att krossa själv är det inget alternativ. Jag fodrar mina hästar hel havre men skållar den vilket gör att kärnan mjuknar upp och gör att det är mer lättuggat. Samtidigt som jag blöter betforn skållar jag havren. Häll hett vatten över havren och låt stå ca 30min-1 timme innan du ger den. Det har betydelse jag lovar. Har själv gått på hästgymnasium i 2år i Skara och haft Christina Plank ( en av de främsta i Sverige vad gäller foder till hästar) som lärare. Hon rekomenderar att göra så här om man har tillgång till varmvatten eller en vattenkokare eller liknande. Lycka till!

för lite grovfoder!!:crazy:

Beräknar jag det på diverse ställen på nätet och inkluderar bara 1 kg halm så ska det vara nog. Jag ska erkänna att jag är en sådan som vill att hästen ska ha riktigt mycket hö, men jag har aldrig haft ett hö/hösilage som är så kraftigt som detta. Ska tillägga att höet ingår i stallhyran, så det är alltså inte för att jag vill snåla. Hennes mage fingerar utmärkt sedan jag blandade upp höet med halm, istället för att ha det sidan om. Jag har haft hästen i en vecka (idag kl.13), coh jag tycker faktiskt redan att hon ser mycket bättre ut. Men som jag skrivit tidigare, det kan ju vara att jag har vant mig. Det har aldrig varit någon katastrof, jag hade kunnat fota henne, men problemet är att mannen tog med kortläsaren på semestern.
Hade det varit ett vanligt hederligt hö så hade jag som sagt lagt in betydligt mcyket mer, men det är krut i det här fodret. Halm får hon dels i höet och dels sidan om och det finns kvar när jag kommer på mprgonen, sedan åker hon ut i hagen. Hon får inte halm i höet i hagen eftersom hon inte går ensam och jag vill att hon ska få sin del av maten i sig.
U

maten ingår i stallhyran, du får bara se till att bli skåning ;). Lycka till med dräcktigheten. Jag är som sagt inte mästare på detta med hästar även om jag försöker lära mig av de som är klokare än mig, men Hip Hops avkommor ser verkligen trevliga ut och det ska bli spännannde att få lite uppdateringar..
U

Jag har inte sett havre i hennes avföring och hon ser alltså ut att gå mpt bättre tider redan. Hon får hel havre som legat i blöt, och det vekar som hon tar vara på det bättre än mina andra hästar har gjort. Där var det inte alls lönt att ge hel havre.

Jag vill tacka för ert engagemang, jag trodde inte hästen skulle se bättre ut så snabbt, och jag återkommer med bild så fort mannen kommer hem med kortläsaren så ni inte tror att jag svälter min stackars häst.
U

Om du lyssnat på C. Planck så sa hon också för att se om för mycket havre går igenom hästen obearbetad ska man slamma ca 1kg bajs och sedan räkna de HELA havrekärnorna och de ska vara uppemot 3-400st i 1 kg avföring för att man bör göra något åt det. Lite OT men något många inte känner till utan hoppar högt när de ser lite skal eller enstaka havrekärnor i avföringen och tror att hsäten ska magra av snabbt som attan.

Om du sen läst hela tråden hade du fått näringsvärdena på hösilaget och då insett att det snarare skulle var till gagn, eller åtminstone göra vare sig till eller från, i det här fallet om havren inte kunde tillgodogöras....

pastejja: Där ser man, trodde du var gammal i hästbranschen med massor av kunskap ffa inom avel. :D Du kommer nog dit snart.
Ja, Skåne var kanske lite väl långt för några kilo hösilage. ;) Ska bli spännande med föl. En "hop"-unge blir det iaf så som morsan studsar omkring ute vid ridning, trots att det bara är två mån kvar. :D

Gammal är jag minsann.. Hela 33 år:rofl: , och fick första ponnyn när jag var 9 ;). Men jag köper så himla sällan häst(har hållt håt i dem jag skaffat och avlat vidare på dem ;)), och har aldrig haft ett hösilage med så mycket krut i på en gång. Det blev helt enkelt för mycket för mig ;).
Som jag skrit innan så är jag absolut ingen av de där kloka inom avel, men jag försöker lära mig så mycket som möjligt tills den dagen kommer när det är tid. Längtar!
U

Min nya häst är underbar, men lite tunn och omusklad. Hon kom i förrgår och jag funderar på om jag ger henne rätt mängd mat.
Jag ger henne samma mängd mat som jag fick på listan från säljaren, jag joggar igång henne lungt och behagligt, så det är ingen hårdträning, men det ska vara plats för muskelbyggande. Det är ett halvblod 168 cm, rejäl modell

Jag tror inte hösilaget är analyserat men det ser mycket bra ut.
Hon får
morgon:
4 kg hösilage
0,5 kg hel havre
betfor
mineraler
jäst

Lunch:
2 kg hösilage

Kväll
4 kg hösilage
0,5 kg hel havre
betfor

Planen var att jag skulle hålla henne på detta ett tag för att se om det ger resultat (har för mig att förra ägaren sagt att hon fick 8 kg hösilage om dagen innan)men jag är rädd att hon kommer att falla ur. Hon kan gott klara mer havre för min skull, men är det för tidigt att öka? I så fall vad ska jag öka. Hon har fallit ut ganska snabbt, så det har inte varit något långvarigt.

Tacksam för svar
U
Hej, Du kan byta ut havren el en del av havren till korn och ge även lite kli. Kraft foder är viktigt för att dom ska kunna bygga muskler men nu har hon inte så mkt fett att ta och bygga muskler av så då måste du först få upp henne i hull.havre är energi och protein och betfor är oxå långsamare energi hon behöver mer fettbildande soja är även bra. Gör en foder ananlys så får du hjälp med allt. kostade mig 500kr och de är det värt. Lycka till.

Tack för att du engagerar dig, som jag skrivit tidigare i tråden så ser hästen redan bättre ut (efter en vecka) så jag har goda förhoppningar att jag är på rätt spår. Jag har skrivit in värdet på analysen på höet, och jag har beräknat med diverse foderstatsberäkningar på nätet, och det verkar faktiskt som det är en vettig foderstat hon får, om än kanske i mesta laget.
Och som jag skrivit tidigare. Jag vill att vi låter den här tråden rinna ut i sanden eftersom jag tycker att det ser ut att gå på rätt håll. Jag tackar för allt engagemang. Kul att så många bryr sig.
Ulrika

Det är en av dem jag har använt mig av. Tack för att du letade upp den iallafall :)
Ulrika

Grattis! Det låter som om du gjort ett bra, och mycket spännande hästköp!! :love: :bow: (å bilder vill jag gärna se när du lyckats ordna det :D )

Alltså egentligen tycker jag (likt dig) också att man ska ge så mycket grovfoder som möjligt, men ibland funkar det inte. Nu har du ju ett lite väl dunderbra hösilage, du bor i Skåne, våren är troligen på väg (om inte april bjuder på snöväder) och i Skåne kommer ju grässtråna snabbt! Jag tycker faktiskt du kan göra som du skrev, ge 10kg hösilage plus så mkt halm hästen vill peta i sig och se till att hitta ett bättre hösilage till hösten ;) Å sen lite havre och betfor till det. Man får göra det bästa av situationen!

Själv har jag dåligt samvete för mitt lilla odjur till häst som behöver äta upp sig efter skadeperiod börjar nu lämna massa hösilage, tydligen lockar 2-3 uppvuxna grässtrån i hagen så mkt att magen blir mätt?! :mad:
Hon får nu 12 kg hösilage per dygn av ts 60%, men har senaste dagarna inte ätit mer än 10 kg... fick i höstas uppåt 15 kg/dag, men nu får jag inte i henne mer! Vad gör man?!

Skönt att din hästs mage hållt sig fin, hoppas nu det funkar bra med denna foderstaten å framtiden med din nya kompis :love:

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 325
Senast: ufot
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 290
Senast: isafore
·
Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten...
2
Svar
20
· Visningar
2 617
Senast: akleja
·
Foder & Strö Hej, Min gamlings tänder börjar ge upp och eftersom han är pigg och hel som en 15-åring i övriga kroppen tänker jag inte ge upp så lätt...
Svar
6
· Visningar
1 582
Senast: johanssk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V