Lite tunn och omusklad

pastejja

Trådstartare
Min nya häst är underbar, men lite tunn och omusklad. Hon kom i förrgår och jag funderar på om jag ger henne rätt mängd mat.
Jag ger henne samma mängd mat som jag fick på listan från säljaren, jag joggar igång henne lungt och behagligt, så det är ingen hårdträning, men det ska vara plats för muskelbyggande. Det är ett halvblod 168 cm, rejäl modell

Jag tror inte hösilaget är analyserat men det ser mycket bra ut.
Hon får
morgon:
4 kg hösilage
0,5 kg hel havre
betfor
mineraler
jäst

Lunch:
2 kg hösilage

Kväll
4 kg hösilage
0,5 kg hel havre
betfor

Planen var att jag skulle hålla henne på detta ett tag för att se om det ger resultat (har för mig att förra ägaren sagt att hon fick 8 kg hösilage om dagen innan)men jag är rädd att hon kommer att falla ur. Hon kan gott klara mer havre för min skull, men är det för tidigt att öka? I så fall vad ska jag öka. Hon har fallit ut ganska snabbt, så det har inte varit något långvarigt.

Tacksam för svar
U

Sv: Lite tunn och omusklad

med hösilaget får man ju tänka på torrsubstansen. min häst är lika stor som din, men han hade blivit skitful i kroppen på så lite hösilage även om det haft "supervärden"

sedan går det ju inte att "se" hur bra hösilaget är och vad det innehåller. har pålle fallit ur så behövs förmodligen mer protein.

jag är iofs. urkass på att "räkna foderstat" men har hjälp av en vännina som är jätteduktig. om det finns en analys så skriv ut den så får du säkert mkt. hjälp med vad som kan fattas din häst, här finns ju jättemånga som är jätteduktiga på foder frågor ;) :D

Spontant utan att veta några värden tycker jag hon får på tok för lite grovfoder. Även med en hög ts så blir det precis över minimigivan. Och hur bra värdena än skulle vara räcker de nog inte för att täcka behovet ändå. Tycker du dessutom att hon faller ur så är det väl inget att tveka på, ös på med hösilaget. 4 kg nattetid är slut före midnatt troligtvis, där finns det garanterat utrymme för ett antal kilo. :)

Lycka till med nya hästen! Minns som igår hur det var att få hem hästen, det blir 7 år sen i slutet av mars. :D

Det verkar vara lite för lite grovfoder till en häst som faller ur. Flytten påverkar säkert hullet ett tag. Mina hästar faller lätt ur hullet, när vi är på kurs eller flyttar. Jag ger alltid Luzernstrå som extra proteinkälla. Min unghäst får tio liter = 1.5 Kg till natten (det tar tíd att äta upp). Bara under betes-säsongen klarar dom sig utan Luzern.
Lycka till med din nya häst. Hon ser flott ut på filmen vid Veterinär- besiktningen.:bow:

Rent spontant tycker jag det låter som väldigt lite grovfoder, 10kg hösilage motsvarar ju 5-7kg hö beroende på ts, det täcker behovet för en d-ponny. Kanske llite Lusern kunde vara å sin plats om den är tunn o omusklad

reagerade på att det var väldigt lite grovfoder... mitt halvblod på 168cm får nog närmare 15kg hösilage om dagen + en halv liter lucern pellets...

hade tidigare svårt att få honom i hull men med lucernet, som jag la till i november så har det gått jätte bra o han är rund o fin nu...

lycka till med nya hästen!!!!

Även om det inte är analyserat kanske du kan uppskatta TS-halten? Är det väldigt blött, lite lagom blött, eller torrare än du är van vid?

Om hästen var tunn innan och det inte går åt rätt håll på en gång så öka på maten. Börja med grovfodret.

Om hästen gått på denna foderstat innan och är tunn, då får den ju bevisligen för lite foder!
Öka på grovfodret rejält, varför inte fri tillgång? + ge lusern för hullets skull.
I nuläget får ju "bara" hästen energifoder genom sitt kraftfoder, "inget" proteinfoder.
Lusern tycker jag är mycket bra för att få upp hullet o ge de lite protein att sätta muskler av.
Ensilaget jag har till min kuse är mycket torrt o fint (hon är lika stor som din). Hon äter ca 15 kg per dag trots att jag har stora fina gräshagar.
Lycka till med nya pållen :)

Tack för svaret. Jag pratade m några i stallet igår, och de hade räknat på näringsintaget och deras skulle gott o väl klara sig på 6 kg/dag vid normalt arbete. Hösilaget är alltså analyserat, ska bara hitta vem som har hand om lappen ;). TYdligen ska det vara monstermycket protein i höet, och min häst är lös i magen fram o tillbaka, inte så farligt, men hon har gått på hösilage tidigare och samma då. Provade att blanda upp hösilagen med halm igår för att se om det hjälper.
Deras häst är i samma storlek sm min, fast min är grövre. Båda är varmblod (den är travare mitt halvblod)
U

Jag ska se om jag inte får tag i den analysen så snabbt som möjligt så får vi se vad det är för hösilage. Igår fick jag höra att en som de minskat hösilaget på hade gått upp i vikt eftersom den kunnat tillgodogöra sig proteinet. (om jag fattade det rätt)
Stallets tunnaste häst är den som får mest hösilage och det rinner bara rakt igenom honom.
jätteglad att ni är så hjälpsamma!
Det är så spännande med en ny häst så det är inte sant, ,men jag vill ju absolut att hon ska ha det bra
U

Ja, men det är en härlig häst ju ;). Jag vet inte om jag ska ta det lugnt med att lägga på mer hö tills jag fått analysen. Lovar att jag återkommer då. Jag tror alltså inte att det är för lite protein i hösilagen utan i så fall att jag kan smyga på mer med tiden, ska bara veta om det är ok med tanke på alla världen som ska stämma.
U

Rent spontant tycker jag det låter som väldigt lite grovfoder, 10kg hösilage motsvarar ju 5-7kg hö beroende på ts, det täcker behovet för en d-ponny. Kanske llite Lusern kunde vara å sin plats om den är tunn o omusklad

Jag kan hålla med om att det hade varit lite ett normalt år, men iår ska hösilaget ha monstermycket protein. Jag har säkert inga problem att få hästen att äta mer, det är en glupsk madam, frågan är mer om magen klarar det. Jag har som sagt provat att blanda ut hösilaget med halm igår och ska se om det stabiliserar det hela.

Har också börjat ge foderjäst, från i förrgår, och hoppas att det hjälper.
U

reagerade på att det var väldigt lite grovfoder... mitt halvblod på 168cm får nog närmare 15kg hösilage om dagen + en halv liter lucern pellets...

hade tidigare svårt att få honom i hull men med lucernet, som jag la till i november så har det gått jätte bra o han är rund o fin nu...

lycka till med nya hästen!!!!

Ni verkar alla rörande överens om att det är lite grovfoder :).
Vet ni något ställe på nätet man kan prova beräkna fodergivan? Jag har hittat 2 st och de gav mycket olika utslag.
U

Även om det inte är analyserat kanske du kan uppskatta TS-halten? Är det väldigt blött, lite lagom blött, eller torrare än du är van vid?

Om hästen var tunn innan och det inte går åt rätt håll på en gång så öka på maten. Börja med grovfodret.

Det är som sagt analyserat, och jag kommer med analysen så fort jag fått fatt i den.
Det är givetvis min första reaktion att öka grovfodergivan, men hästarna i stallet verkar hålla sig i bättre hull på lite mindre hösilage eftersom kroppen kan behålla det.
Jag är som sagt helt nyinflyttad, och hennes mage kan ju vara lite stressad för det, det blev ju mycket nytt på en gång. Men stallet i sig är mycket lugnt och behagligt.
U

Sen är det viktigt att inte stirra sig blind på siffrorna. Att 6 kg SKA räcka näringsmässigt är inte med verkligheten överensstämmande.

Kanske du har möjlighet att köpa torrt hö och komplettera med några kilo om dan?

Måste ju inflika att det verka ju inte vara ett bra hästensilage om hästarna blir dåliga av det?! Det verklar ju helt klart inte som att de kan tillgodogöra sig proteinet i höt?
Jag hade nog gett pållen hö istället.
Det kanske kan hjälpa att ge lite mag/tarm balans oxå tillfälligt så att kusen blir bättre i magen.

Jag är jätteglad, det var så kul att mocka idag, det var minsann riktiga tollar och allt! :rofl: Hoppas nu det håller i sig..

Har fått analysen nu iallafall:
Per kg hösilage vid TS 0.72
Energi 7,6 MJ
Smältbart råprotein 92g
Ca 5,1 g
P 2,8 g
Mg 1,2 g
K 17 g

Hästen är alltså blank och fin, pigg och glad, så detr är ointe på något sätt att hon är mager. Men hon är tunn och omusklad efter att ha varit mamma. Nu sätts hon igång, och det var lite det jag funderade på. Känns som det är för tidigt att förkasta maten, tror det handlar om tillvänjning och balans.. De flesta andra i stallet har inget problem med maten..
U

Jag är jätteglad, det var så kul att mocka idag, det var minsann riktiga tollar och allt! :rofl: Hoppas nu det håller i sig..

Har fått analysen nu iallafall:
Per kg hösilage vid TS 0.72
Energi 7,6 MJ
Smältbart råprotein 92g
Ca 5,1 g
P 2,8 g
Mg 1,2 g
K 17 g

Hästen är alltså blank och fin, pigg och glad, så detr är ointe på något sätt att hon är mager. Men hon är tunn och omusklad efter att ha varit mamma. Nu sätts hon igång, och det var lite det jag funderade på. Känns som det är för tidigt att förkasta maten, tror det handlar om tillvänjning och balans.. De flesta andra i stallet har inget problem med maten..
U

Det är inte så lätt med foderstater!
Dock ska jag ge dig ett gott råd från hjärtat -den person i ditt stall som sa att 6 kg hösilage räcker gott och väl till hennes häst, den personen har mkt kvar att lära när det gäller foder! Du kanske tycker jag är mindre trovärdig som är ett namn på internet men köper du en bok gärna av C. Planck i ämnet kommer du förstå mig sen.

Varför?
Jo för det första, om man gör misstaget din stallvän gör att bara se till näringen, kan jag ändå inte förstå henne? 6 kg med 7,2 gram energi per kg = 43,2 gram i energiintag per dygn :eek: :crazy: Nu kanske hon lägger till nåt eller några kg kraftfoder, då blir det ju lite mer, men det är ändå grymt lite energi-näring för en stor häst!
Min häst behöver vid promenadridning minst 80-90 gram energi! (å hon är liten, 158)

För det andra är hästen en gräsätare. Det första och viktigaste man ska tillgodose när man gör en foderstat är att tarmen får vad den behöver för att jobba och fungera. Vi har ju tagit hästen ifrån fri tillgång på gräs på stäppen till begränsad fodergiva i stall/hage. Hästens mage är gjord för lite mat hela tiden och kan lätt få magsår annars. Man räknar därför på hur mkt torrsubstans en häst får i sig och fibrer.
6 kg hösilage med ts (torrsubstans) 72% är när man tar bort vattnet i själva verket 4,3 kg mat! Alltså 4,3 kg torrsubstans, den del av höet som innehåller näring och inte vatten.

Det finns rekommenderade MINIMIGIVOR för vad en häst som minst klarar sig på i intaget av torrsubstans, men du ska inte eftersträva en minimigiva, vem vill leva på gränsen till svält?
Det är BRA om du ger 1,5 -2 kg torrsubstans per 100 kg häst.
Alltså, om din häst väger tex 550 kg ska den ha mellan 8,25 - 11 kg torrsubstans per dag!! De 6 kg som din stallvän ger är alltså inte ens hälften av behovet för en vuxen häst på 550 kg! ;)

Hängde du med? :)

Sen kollar man ju också på kvoten, dvs hur mkt protein per gram energi det är? Du har energin 7,6 och protein 92 (gram per kg) per kg FODER (inte per kg torrsubstans) vilket ger en kvot på 12. Det är alltså 12 gånger så mkt protein som energi. Helst brukar man till vuxna hästar vilja ha 6-7 i kvot, men min tex går på en kvot på 9 utan problem.
Men visst, 12 gånger så mkt protein som energi är mycket!
Men för den skull kan man inte strunta i tarmens behov av grovfoder och bara minska hösilaget. Då får man som du, komplettera med halm som bara innehåller lite energi och inget protein eller köpa nytt hösilage.

Tänk bara på att hur du än pusslar ihop det behöver en häst på 550 kg 8-11 kg ts, dvs om hösilaget har ts 72% ger 15 kg hösilage 10,8 kg ts, vilket är bra! Men då kan du kanske byta ut 3-4 kg hösilage emot 2-3 kg halm och ändå vara okej i ts!

Det är rätt krångligt och tar tid att fatta, men det är viktiga grejer.
Å visste du allt detta redan ber jag om ursäkt, ville bara hjälpa! ;)

Tack för ditt långa och utförliga svar! :)
Jag tycker inte alls att du inte är trovärdig, det får du absolut inte tro. Jag har ju bett om hjälp för att jag är osäker på hur jag skulle göra. :)
Jag vet att det är jätteviktigt att hästarna får i sig tillräckligt med grovfoder, och jag vet också att 10 kg hösilage anses soom lite. Tidigare har jag gett mer till mina hästar, men eftersom det är så mycket protein i detta så tyckte jag att det var ett svårt fall.. Framförallt när jag inte var säkert på vad hästen stått på tidigare. Gissar att det inte var samma hösilagem och var osäker på opm de vägt hösilagen till mitt sto.
Nu flyttade ju stoet in i lördags, och jag vet inte om det är möjligt,men jag tycker faktiskt att hon ser lite rundare ut redan. Kan det vara så eller har jag blivit hemmablin redan ;). Blank och fin och pigg och glad är hon iallafall. Helt underbar, har nog aldrig ridit något liknande, känns som hon kan bli hur bra som helst..
Hästen är fortfarande bra i magen! :) Kan bero på att jag blandar ut hösilaget med halm istället fär att lägga halmen sidanom som jag gjorde de första dagarna.
Men om vi struntar i min stallkompis som faktiskt får sköta sin häst själv och fokuserar på min häst (jag är så egocentrisk av mig ;)). Hur ser det ut med 10 kr hösilage med det näringsinnehållet + 1 klyfta halm(har dock inte vägt den, hon äter hog en klyfta, och så får hon lite mer), ser det normalt ut eller är det fortfarande lite ut. Hästen står på spån, men har har alltså halm så det ligger kvar tills nästa dag.
Djungel med mat, problemet är alltså att jag inte känner hästen och vet inte hur hon brukar fungera.. Men hon är underbar..:love:
U

Oj, kan jag få köpa lite hösilage av er? :D Skulle verkligen behöva det till mitt dräktiga sto (arabkorsningen betäckt med Hip Hop som vi diskuterat om på avel) som dessvärre för första gången av mig får ett dåligt hösilage. Just när hon verkligen behöver ett bra som vi haft alla andra år. Jaja, lite off topic... :)

Först bara, bra skrivet veronican!

Vidare.... Tycker du tänker helt rätt med halmen. Med den kvoten på hösilaget som ni har ligger man nära om inte över gränsen för då hästen går ner pga för mycket protein (jfr människans Atkins-diet där man går ner genom att äta mycket kolhydrater, tror jag det är).

Min häst på 1.58, nätt, kräver vid normalträning ungefär 120MJ och 8-900g smrp. Om jag bara spontant såhär skulle säga vad jag skulle ge henne skulle det bli som du, 10kg hösilage, det täcker proteinet, sen halm, så mycket hon vill ha och i kraftfoderväg skulle det nog bara bli betfor med tillägg av olja. Har inte i huvudet nu exakt hur många MJ det är i oljan så exakt dos där vill jag inte skriva men som du säkert redan vet ska man vänja in det försiktigt och jag skulle inte våga ge mer än någon deciliter vid varje utfodringstillfälle vid full giva.
När det gäller minderalerna så täcker de 10kg av hösilaget behovet av både Ca, P och Mg. Skulle inte lägga till något där faktiskt.

Billig foderstat! Om hösilaget ingår i stallhyran.... Till skillnad från min totalt ruinerande pga de låga näringsvärden som jag måste täcka upp. Blir dock inte billigare att köpa nytt med bättre, om nu någon undrar varför jag inte gjort det, redan kollat. ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 325
Senast: ufot
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 290
Senast: isafore
·
Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten...
2
Svar
20
· Visningar
2 617
Senast: akleja
·
Foder & Strö Hej, Min gamlings tänder börjar ge upp och eftersom han är pigg och hel som en 15-åring i övriga kroppen tänker jag inte ge upp så lätt...
Svar
6
· Visningar
1 582
Senast: johanssk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V