Sv: Lite tränarfrågor
1. Skulle du kunna träna för en outbildad tränare, om du nu verkligen tyckte om personen ifråga?
Jag rider ibland för en "outbildad"(i den mening att han inte har någon lärar-skolning, hästar har han skolning i genom alla år av tränande för olika tränare och eget arbete) tränare. Han har elever upp till Grand Prix och har själv tävlat och tränar på hög nivå. Han är även AR-riddare och har flera ringar, även om han inte anser sig rida AR. Jag rider dock mest för hans fru, som är utbildad ridlärare.
2. Vad är en "bra tränare" enligt dig?
Oj, vad svårt att svara på. Men det är väl en tränare som har erfarenhet, kunskap och utbildning nog att hjälpa de flesta hästar och ryttare. De bör ju då också vara något pedagogiska. En lysande tränare är allt detta och bra pedagog.
3. När du ska prova en tränare för första gången, vad har du för krav/förväntingar?
Jag kollar först hur den rider och på någon/några lektioner. Och testar inte rida om jag inte är hyfsat säker på att det är en kunnig(!) tränare. Jag har höga krav på en gedigen kunskap utan luckor. Jag vill ha en bra helhetssyn med hälsosam ridning som även kan funka på banan. Jag förväntar mig att min tränare ska ha god kunskap om hästar och människors psyke och biomekanik, samt god kunskap om utrustning.
4. Vad tycker du är lagom pris t.ex. 1h lektion?
Pris är mindre viktigt om jag är nöjd. Nu betalar jag 350 kr för ca 30-40 min på hemmaplan, 300 hos tränaren. Så klart är mindre trevligt. Men jag kan absolut betala mer också. Att snåla med pengar tror jag lite leder till att tränare inte utbildar sig. För det blir för dyrt för dem att överleva själva och sedan ha råd med någon form av fortbildning jämte sin vanliga träning. Man måste ju räkna in att det vi betalar för är tränarens tid, fortbildning samt resekostnad, pension, semester etc. Det är inte bara en vanlig timlön.
5. Vad tror/tycker du är ett vanligt fel tränare gör?
Jag tycker det är vanligt att det finns kunskapsluckor, att man är för låst vid traditioner utan att eg ha funderat så mycket kring varför saker ska vara på ett visst sätt, att man får veta för lite varför, att man får veta för lite om vad som sker i hästens/ryttarens kropp och varför och varför man rider en övning(vad var ursprungssyftet, det lär man sig ofta en del på att veta), kunskapsbrist rörande bett, att tränare inte ser rörelsestörningar, att en del tränare inte är pedagogiska nog, att man ser för lite till slitage-biten som ridning orsakar i hästens kropp och hur man minimerar den.
En sak jag tycker är märkligt i Sverige är att man accepterar att man ridit i en termin för samma tränare utan att särskilt mycket utveckling skett.
Jag vill att det ska hända lika mycket med mig och min häst på en lektion som det för många gör på en termin. Jag tror man behöver ställa lite högre krav på tränare.