Lite tips tack!!!

P

Pula

Den gamla fjordingen här hemma behöver ha lite mer hull på kroppen inför vintern, hon är 28 år och bara skrotar i hagen med kompisarna :)
Men ...hon har blivit så tunn och behåller inte sitt gamla hull som hon te x gjorde förra året, tänkte man kunde ge henne lite kraft av något slag men jag kan inget om kraft foder så tänkte höra om någon har en ide?

Sv: Lite tips tack!!!

Kollat tänderna?
Du kan ge tillskott av fett, antingen i form av foder med extra fett tillsatt, eller genom att hästen får cirka 0.5 dl rapsolja eller annat fleromättat fett om dagen.. eller så finns det ju färdiga foderblandningar just för äldre hästar. De är lättsmälta, fettrika och har massa mineraler och vitaminer. :) dessutom har jag för mig att äldre hästar får försämrad salivproduktion så man kan blöta all mat.

Steg ett: Kolla tänderna, har man otur med sin gamling så är tänderna så nedslitna att de är blanka och då kan de inte mala fodret och tillgodogöra sig det ordentligt.
Är tänderna ok, är ett bra hö gärna i fri tillgång utgångsläget precis som med alla andra hästars foderstat. Sen får man lägga till vad som behövs. Är tänderna lite sämre är kanske luzernpellets uppblötta till gröt lämpligt som extra proteintillskott.

hennes tänder är faktiskt -tro det eller ej- förvånandsvärt fina för åldern...

Ger min 28-åring (med nedslitna tänder) och bristande aptit:
Blötlagd lusernpellets
Blötlagd Krafft rehab (som verkligen gjort stor skillnad)
Spillers condition mix senior müsli( mest för att han gillar smaken och därför gärna äter det ihop med all blötlagd gröt)
Betfor och 1/2 dl olja.
Han får även fri tillgång till hö men delvis pga. tuggproblem med tänderna och samtidigt måttligt intresse av att äta ( den glupande aptit som en yngre häst har finns inte längre), räcker inte grovfoder utan ganska mkt. kraftfoder krävs för att han ska hålla hullet.

Min häst blev extremt mager efter en skada. Han har tidigare vart väldigt svår att hålla i hull. Men nu har han perfekt hull och har nog aldrig vart så fin i kroppen han är nu vid 19 års ålder.

Jag ger han Hippo Alfa, ett super foder verkligen :idea:
Sen korn på det.
Sen foderjäst för att stabilisera magen och det är inte alls dyrt och räcker bra länge!

Sen under den perioden han var som magrast så åt han även 3 dl olja.

Han återhämtade sig snabbt och han har hållit sig där, jag är jätte nöjd och skulle inte kunna byta bort det fodret nu.

Värt ett försök enligt mig!! :idea:

Jag rekomenderar att ge ensilage istället för hö.
Vår gammelfjording har också fina tänder, men hon orkar inte tugga lika ivrigt som hon gjorde när hon var ung.
Ensilage brukar vara mer lättuggat och på så sätt får de i sig mer.
Fri tillgång givetvis.

Sen lucern pellets, uppblött, så det sliter så lite som möjligt på tänder och är lätt att få i sig.
Soja, vetekli, olja är saker som är mer koncentrerade och behöver inte tuggas så mkt.
Hippo Alfa är också bra, men personligen ger jag hellre lusern.

tack för tipsen alla!!
Vi har köpt Kraft Rehab åt henne nu, ska även få glucosamin för hon är såååå stel....

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
927
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 361
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Nu under de senaste veckorna har jag haft folk här som tittat hästar, bete och uppstallning. Är ju lite så när man bor på ett ställe...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 895
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar