Exakt. Min nuvarande skulle ALDRIG kunna gå på lösdrift med fri tillgång. I vinter har han gått på minsta TS/100 kg, och han är långt ifrån tunn. Nu har vi haft en väldigt mild vinter med knappt någon snö, annars så hade jag antagligen lagt på något kilo halm och han skulle behövt mer för att hålla värmen.
Han har ätit 2+1,5+1,5+2 kilo (torr)hö under vintern i år. Så fort det börjar komma upp något ”plockbart” i hagen så får han 1 kilo lunch och mellis. Vi brukar släppa på bete dygnet runt from mitten av juli, men då strippbetar han bara, dvs jag öppnar upp nån meter åt gången. Jag ger hellre något kilo hö på kvällen än öppnar upp större ytor sen när gräset börjar växa saktare. Hans sommarhage blir INTE stor. Förra året höll han sig helt ok i hullet på detta vis, plus att han dessutom fick en liten hälta efter han dragit av sig en sko så vi kunde inte hålla igång fullt ut heller, först helvila i några veckor, sen bara kortare promenader och skrittvändor som vi utökade sakta.
I år hoppas jag på en frisk häst så vi kan rida fullt ut och hålla magen borta. Just nu har han så mycket päls så jag vet inte alls vad som döljer sig där under!
Men här är iallafall en bild från när jag köpte honom sommaren 2018, och bilden nedanför är från 2019 när han stått på vila pga hältan, men endå gått i sommarhage.
Visa bifogad fil 47474
Gräsmage har han absolut, men dom flesta fettdepåerna från året innan är borta. I år hoppas jag att han ser ännu bättre ut till sommaren!