Lite tips på Golden uppfödare mottages.

G

GaurdianAngel

Ja, som frågan lyder. Ska hjälpa en kompis som letar golden, men jag är inte insatt i rasen så lite tips som man kan få, så man slipper sitta och lusläsa om a l l a uppfödare. Utställningsvarianten ska det vara. Tack!

Sv: Lite tips på Golden uppfödare mottages.

Tjaa... Det är visst 67 rekommenderade kullar ute på golden klubbens valplista så det kan det väl inte ta sååå lång tid att gå igenom....:angel: :D

Jag har en klasskompis vars föräldrar har golden... Attigården heter dom:D

Hej!
Det beror lite på vart i landet du/dom bor..Jag skulle rekommendera dom att ringa Skk.s avdelning för att få tips på vilka uppfödare som bor runt omkring er. Det finns många uppfödare som inte är med i goldeklubben oxo. Lycka Till!
lena

Utställningsvarianten... är och har haft större problem med sin hälsa så skulle jag köpa en sån skulle jag var petnoga.

Personligen skulle jag nog titta på hälsostatistik och LUSLÄSA ad/hd resultat Golden har en förfärligt hög andel hd/ad i sin ras och att hitta en frisk kull kan bli knepigt.

Javan

Om SKK får liv i sin avelsdata igen kan ni kolla igenom uppfödarna där så ser ni vilka som har mkt problem veterinärt och vilka som har rena linjer. Gör som Javan säger, lusläs allt ni kan komma över då det gäller hälsostatus och gå inte enbart efter utställningsresultat. Titta på tidigare kullar och vad respektive förälder och tidigare generationer lämnat. Den tid ni lägger ner före har ni igen efteråt då ni förhoppningsvis får tag på en sund hund att ha roligt med i många år. :idea:

Jo, det var just det. Kompisarna var här igår för att be oss kolla upp en kennel som de var på besök hos. Men avelsdatabasen var nerlagd. Men jag hittade tillräckligt på den vanliga hunddata. Kenneln var inte av intresse!

Så visst självklart ska man kolla igenom allt noggrant, men tänkte man skulle få tips här om några bra uppfödare, man kunde börja med.

Har egentligen varken tid eller lust att lusläsa bland goldenuppfödare, men känner mig tvungen då mina bekanta som ska ha hund inte har en aning om hur de ska gå tillväga vid köpet av valp. Så jag måste ju hjälpa dem med en bra start = bra valp.

Har de själva tillgång till internet så kan de ju leta efter tips från dig vad de ska söka efter, så kan ni gemensamt senare gå igenom vad de hittat vad som kan vara intressant. :idea: Minskar din börda lite i letandet. :D Har tyvärr inga åsikter alls när det gäller golden då det inte är en ras som intresserar oss och den bekant jag hade som födde upp vet jag inte om hon är aktiv längre = måååånga år sedan vi hade kontakt.

Det beror ju vad det är du är ute efter?! Ska själv starta uppfödning och har kontakt med en hel del uppfödare och kan försöka rekomendera några till dig/er om du vill. Du får gärna Pm:a mig!

Du använder väl SSRK Rasdata/Goldendata?

För det första så begränsas ni ju av vilka som har/kommer att ha valpar. Så det är ju bara att slå upp kenneln som är aktuell och kolla statistik. Att kolla uppfödare som inte ska ha valpar är ju iaf inte aktuellt.

Ang. något som nån skrev innan att utst.golden skulle ha så mycket fel än jaktgolden kan jag inte riktigt hålla med om. Jaktgolden dras också med mycket HD etc. Kanske mindre, men fortfarande mycket. Det finns jaktgolden uppfödare som har över 30-40% HD.

Tips: skit i skk:s hunddata och gå på www.rasdata.se/golden istället. Mycket mera överskådligt och lättare att se exempelvis en hel kull eller en hel uppfödning så kan man se hur hälsostatusen ligger till mkt enklare.

Javan

Aha...smart. Visste inte att det fanns. Det gör ju saken lite lättare. Tack!

Fakal RD.....?? Någon?

Jag antar att Fokal RD hamnar någonstans här emellan?

LRK:s ögonrekomendationer:

Multifokal Retinal Dysplasi (MRD)

Många små veck eller få stora veck i den övre centrala delen av näthinnan. Sannolikt ärftlig.
I USA finns beskrivet en form av MRD som kan förekomma ensam eller i kombination med skelettmissbildning av frambenen hos field trial labradorer. Denna form av MRD anses ha dominant arvsgång. Inget fall med kombinationen ögon- och skelettförändring är känt i Sverige.
Hund med MRD skall ej användas i avel. Avkomma till hund som lämnat MRD bör ögonspeglas vid en ålder av 8 veckor och 1-2 år.

Näthinneveck/lindrig Retinal Dysplasi

Ett fåtal små veck eller enstaka större veck i andra delar av näthinnan än som nämnts ovan. SKK kodar dessa som "näthinneveck". Det är mängden av förändringar och lokalisationen som avgör om diagnosen blir multifokal retinal dysplasi eller näthinneveck. Näthinneveck hos valpar kan ibland försvinna ("växa bort"). Näthinneveck bedöms med nuvarande erfarenhet inte vara så allvarliga att de ensamma diskvalificerar hunden från avel, även om de skulle vara ärftliga. De är dock defekter som får vägas ihop med hundens övriga fel och förtjänster.
Hund med näthinneveck kan alltså användas i avel. Avkomman bör ögonspeglas vid en ålder av 8 veckor och 1-2 år.

Ok, tack! Är det vanligt på Golden tro?

Ingen aning. Det kanske finns statistik på deras hemsida om det. Alltså rasklubbens hemsida.

RD – retinal dysplasi

Detta är en rubbning i ögats näthinna som förekommer i flera varianter. Sedan den 1 juni 2002 registreras centralt hos SKK fyra varianter:

-Total retinal dysplasi
-Geografisk retinal dysplasi
-Multifokal retinal dysplasi
-Näthinneveck

De former som diagnostiseras på svenska golden är geografisk retinal dysplasi, multifokal retinal dysplasi och näthinneveck. Man vet idag inte om multifokal retinal dysplasi eller näthinneveck kan ge synnedsättningar och arvsgången är inte klarlagd.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
2 504
Senast: Robban35
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 547
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 392
Senast: Troll
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
24
· Visningar
1 369
Senast: Vovve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar