lite tips om lastning nu

miamiSwing

Trådstartare
nu har vi försökt med lastbil, vanlig transport, linor, ja även vetrinär har vart o gett henne plegg (lugnande) max dosen. hon vägrar gå in i både lastbil o transport.
nån som vet hur man ska göra?

hästen älskar båe sitt stall o stora hage så hon storm trivs här men tanken e att hon ska hem till sin ägare ige men hon v'rka inte vilja det..

ja så yips på hur man ska och kan göra?
hållt på i 3 dagar o hon har vunnit alla gånger så blir ju svårare o svårare.

Sv: lite tips om lastning nu

Tja, träna på att gå in. Jag hade en häst som var… tja inte lättlastad.

Jag fick hjälp en dag (4h) av en NH-typ människa. På den tiden fick vi inte in henne men jag lärde mig hur jag skulle hantera henne och hur jag skulle agera. Fortsatte sedan arbete mestadels själv och tror det tog ca 10h sammanlagt innan jag hade en häst som stadigt gick in i transporten. Som självmant valde att gå in.
Tyvärr visade mitt problem vara större än så eftersom hon fick totalpanik när man skulle stänga. Det gick bra med att skramla och trycka på baken men när det var fast, fast så sket det sig…

Så min erfarenhet säger att man kan ganska snabbt lära en extremt rädd häst att gå in. Accepterar den då att man stänger kan man säkert åka iväg med den (men ogör säkert de timmarna man lagt ner, men är det kris så är det…)

Kort gick det sättet vi jobbade på ut på ”valfrihet” och trygghet. Det handlade om att visa hästen att transporten inte är farlig utan en lugn plats.

Vi började med att jobba henne runt om transporten. Så fort hon tittade på transporten belönades det med ”paus”. Dvs vi avbröt arbetet och gick bort från transporten. När hon slutat oroa sig för att jobba i närheten så började vi ”skicka fram” henne in i transporten. Dvs just utan för transporten, första gångerna på sådant avstånd att hon inte behövde gå på lämmen. Gick hon mot transporten blev det paus.
Gjorde hon inte som vi sa så gjorde vi inte mer av det annat än av att fortsätta jobba henne utanför transporten. (jag som inte ”kan” NH jättebra, typ longering där man ger täta instruktioner med varvbyte och tempobyte.

Dessa jobb varvades med erbjudande om ”transportjobb”. Dvs skick in. I början belönades minsta lilla antydan till försök av hennes sida att gå fram. I början var det belöning på viktförflyttning. Tror det tog max 20 min innan hon av misstag råkade röra lämmen.
Alla rätta ansträngningar från hennes sida belönades med minipauser (dvs en stunds stillastående och kel). Valde hon att bara ta en hov upp på lämmen och backa så fortsatte vi att jobba. Stannade hon med foten på lämmen fick hon kel. Varje större framsteg gavs en paus där vi lämnade transporten och träningsområdet.

Jag blev väldigt förvånad över hur fort hon greppade att in mot transporten var positivt. Ganska så snart valde hon självmant att visa antydningar på att hellre gå mot transporten än att backa bak och fortsätta ”träningen”. (Efter minipauser gav vi henne yttepytte små, ökande, signaler att backa bak, när hon gjort det fortsatte vi arbetet).
Olydnad som riktade sig in mot transporten belönades :-) Dvs när vi pausat och började önska back och hon antydde att flytta hov framåt blev det ny paus. Ju säkrare hon blev på varje nivå så ökade vi våra krav på vad som vad godkänt för paus.

Så kort blev det inte :-)
Ialla fall så på de fyra timmarna vi jobbade första dagen så gick vi från en häst som började hyperventilera när den såg en transport till en häst som gick upp på lämmen och stack in huvudet i transporten frivilligt. Så frivilligt att hon ofta valde att gå in igen när vi backat henne. Att få henne att gå in hela vägen tog ytterligare lite till.

Jag tyckte detta sättet var bra, hela transporthistorien blev en väldigt lugn och avslappnad övning.

Men som sagt var så lyckades vi inte lösa det hela vägen i slutändan ändå. Kanske hade det löst sig men min tränare fick ”förhinder” när hästen började slänga sig ut när det skulle stängas.

Hoppas det går bättre för er. Arbetet gjorde i alla fall så att hästen gick att lasta på lastbil in och stäng gick fort och bra, att hon sedan blev minst sagt upprörd när hon insåg att hon inte kom ut är en annan historia.

Lycka till…

Vad säger hästens ägare då?
Hur lastades hästen när den åkte hem till dig?

Några tips:
1. Försök inte allt på en gång (samma dag). Ett steg i taget + massa beröm funkar nog bättre. Typ dag 1: närma sig transporten, dag 2 ngt närmare, dag 3 en fot på rampen, dag 4 två fötter på rampen osv. Sluta omedelbart när det går bra. Hur lång tid det tar beror på dig och hästen - men sluta alltid när det gå bra! Försök se det som "rolig träning" snarare än att ta itu med ett problem.

2. "Monty Roberts" metoden funkar - men då ska man vet precis vad det är man gör och varför, så kolla fimerna & läs boken (Från min händer till dina).

3. Lägg in underlag från hästens box i transporten. Funkar oftare än man tror!

4. TA DET LUGNT;) Inte alltid så lätt - jag VET!

hästen va pleggad och gick in i transporten efter 20 min när ja hämta henne. nu fick hon mera än då o dom höll på i ca 4timmar utan att få hästen med sig hem.

hästen måste bort fortast eftersom den andra hästen fick flytta väldigt hastat, om ja viste att de inte skulle gå o måste ha kvar henne ett tag så lär ja skaffa sällskap men vet ju inte när ägaren kommer igen, de kan ta 1 dag o de kan ta lägre..

Nytt tips (då det hastar - mitt svar var mer långsiktigt....).
Lägg in strö från hästens box. Lägg in foder. Försök sedan med att skicka in hästen själv. Fungerar oftare än man tror......!

Känner du ingen duktig person som du kan ta hjälp av. Om du har försökt i tre dagar utan resultat så lär du inte lyckas själv. Varje gång du misslyckas så förstärks ju hästens oro och motstånd till transporten.

Hur gör du när du ska lasta henne? Vart ställer du transporten? Vem har du till hjälp? Är det en kunnig person?
Litar hästen på dig annars? Kan hon gå över andra hinder tex. broar, pressenningar osv. Stressar hon upp sig och blir stissig i samband med lastningen eller står hon bara "fastväxt" och vägrar gå på?

Det är inte jag som lastar det är ägaren och hennes vänner.
ja står en bit bort iställe.
vi hinner ju inte stå o lastträna länge eftersom hon står själv o måste tillbaka till sin ägare.

Lasta från något utrymme tex loge eller garage! Har lyckats att lära min häst på det sättet, och gå med en pisk bakom som pådrivning när hon backar. Men se till att hon ej kan springa på sidorna vid lastningen och ta det lungt!

Jag har också svår lastad häst.... jag fick tips om att lasta i transport utan luckan! testa det! Det ska jag själv göra så fort jag får tag i en transport!

finns tyvär inte så mycke ställe o svänga in på. jo ska försöka fixa sånt släp.

Backa intill stallingången, se till att det inte finns något mellanrum runt transporten där dagsljus sipprar in(hägn tyg etc för att täcka igen ovansidan), ev öppna lilla framdörren, ta bort mellanväggen och gå raka spåret med hästen in i transporten och ha några som e jäkligt snabba med att stänga lämmen.
Funkar det inte i hemma stallet funkar det garanterat i grannstallet som hästen inte känner igen sig, vet pållen inte vart boxarna är, så vet det inte att den går på ett släp eller kliver in i en box.

Sen får nästa person lastöva från dag ett!
Ställ transporten öppen i hagen, allt foder serveras I transporten, längst in. Är hästen hungrig, går den in förr eller senare och äter.. En frisk häst svälter inte sig själv. Förr eller senare går den in, o fattar således att det inte är farligt att det låter annorlunda när den trampar på lämmen/golvet och accepterara att det är trångt.

Tänk om hästen blir akut sjuk och man måste transportera för att rädda livet på dito?
Då måste det gå och lasta..

Hej!

Min förra häst var en otroligt stor donna (ca 178 i mkh).
Efter en insident med att det kom in en bålgeting i transporten, så gick hon inte att last!:(
Med hennes styrka och storlek hade man inte mycket att sätta emot när hon blev stressad och skrämd.
I ca 1 år kunde jag inte åka någontans.

Vände mig sedan till ett ställe som heter Stall Stenbro i Eskilstuna.
och efter 45 min jobb var hon inne i transp.

Vi gjorde så här:

¤Först och främst måste du vara cool lugn (A-O i hästhantering)

¤Kör transp. så nära en vägg som möjligt (stallvägg, ridhus eller dyligt) Hästen ska inte kunna komma emellan vägg och transp.

¤I början kan det vara bra att vara minst 3 pers. så att ni kan täcka upp från alla håll.

¤Ta en pinne på ca 1½ meter. Riv en plastpåse i strimlor och tejpa i ena änden på pinnen.

¤ en person ska hålla i pinnen rakt bakom hästen. Gå runt ett tag och varje gång ni vill få fram hästen, ska personen med pinnen vifta med den. Sänk pinnen så fort hästen börjar röra sig.

¤ sen gör ni likadant vid lastningen. En person står bakom hästen med pinnen ca 4 m bort.
Vift med pinnen betyder framåt och börjar hästen backa så vifta till.
Försök att hela tiden hålla dig RAKT bakom hästen med pinnen.

¤syftet med det hela är att hästen ska känna sig "tryggare" i transp. än utanför.

Vet att det låter lite FÖR simpelt.....men för mig funkade det verkligen!!
Till slut kommer du att lyckas....med den stor portion tålamod.....

Jo om de ändå gick o ställa transporten mot stall dörren. då de är en grusväg där de åker bilar så kan man inte riktigt ställa sig för vägen.

hon är 17 år o sto o vet vad hon vill. men man får försöka göra de bästa.

Vad gör stoet? Hur bär hon sig åt när hon inte vill gå in?
Vad och hur gör människorna som försöker lasta henne?

när hon va utan plegg o allt så kan hon inte gå in en bit o slänga sig ut o ibland går hon bara upp på lämmen. så kan hon hålla på hur länge som hellst.
När hon fick nånting av vet 2 olika saker stog on mest gick varken fram eller bak då. om hon gick fram halva henne i transporten så backa hon fort bak igen.
ja dom försökte stå själv o dom andra på sidan av transporten , dom prova även med linor bredvid och bakom. ( går inte alls)
prova snurra på ett rep vid sidan o bakom henne funkar inte heller.
jaa dom har nog försökt de mesta, även ha transporten bredvid en vägg.

Har haft liknande problem med en tidigare häst. Funkade då bra att lasta från stallet, men ett annat tips är att sätta på en huva så hon inte ser och att den hon litar på mest leder in henne, kanske du om du lånat henne länge, sen snabbt upp med lemmen. Låter barnsligt men brkar funka :)

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en medryttarhäst som har problem vid lastningen. Lite bakgrund först: Det är en kallblodstravare. Han har gått löp och fick...
Svar
11
· Visningar
1 370
5
Hästhantering Mitt sto har annars gått rätt in i tarnsporten med förra ägaren och även med mig de gånger vi kört, ett par gånger då. Har haft henne i...
2
Svar
20
· Visningar
3 382
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Hade en nära väns häst på inridning hösten 2010-våren 2011 och fastnade otroligt för henne. Då var hon otroligt trevlig att ha och göra...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 689
Senast: Monifa
·
Hästhantering Ja nu är jag villrådig... Har hållit på med hästar hela mitt liv (38 år gammal) Haft några unghästar och utvecklat ett visst system...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 434
Senast: Scilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar