Inte samma häst - återköp? LÅNGT

Sv: Inte samma häst - återköp? LÅNGT

Problemlösare :confused: Man kollar väll så att hästen är frisk och utan smärta först .... Sen kan man leta andra utvägar .........

Man börjar i fel ände och förstärker ett beteende OM hästen har ont .

Det finns så mycket konstiga djurmänniskor så det gör mig rädd hur man tänker :o:crazy:

Vetrinärbesiktning ??? Hästen ska undersökas för att man anser att den har problem inte anse att den är frisk och ska vetrinärbesiktas .
Det är skillnad på detta ..

Mia

Fast nu skrev hon ju

Hon åker hem imorgon och ska kollas samt åka till så kallad problemlösare sedan ny besiktning när hon är färsig där och 1 månads prövo period.

Det tolkar jag som att åka till veterinären :) Och sedan ny besiktning efter att hon är kollad (och förhoppningsvis åtgärdad om det är nåt fel) och hon vart kart hos problemlösaren så anm kan köpa henne. Jag tycker iafl att det låter som en bra väg att gå. :)

Saxaat ur ditt första inlägg
men hon stegrade, stegrade över, slet sig

Slog hästen över helt och hamnade på rygg? Om så var fallet så kan hästen fått en skada som i sin tur smärtar så mycket och ger hanteringsproblem.

Ja det får man väll hoppas på att pålle ska gås igenom av en vetrinär först för *felsökning* innan den åker till *problemlösare*

Jag såg det sen och hoppas att det är så för annars börjar man verkligen i fel ände .

Dessutom försökte jag ta bort/korrigera mitt inlägg för jag såg hur elakt det såg ut och det _kändes inte okey_ ,men Bukes ändringar fungerade inte och jag försökte massor av gånger men till slut så gick tiden för ändring ut :crazy:

Mvh Mia

kl

Hoppas på att ts uppdaterar efterhand då jag är mycket intresserad av om det är en skada/smärta som spökar eller det bara är dumheter.
Har i stallet två sto efter Camaro M (inte mina) en treåring och ett föl och det är dom knepigaste hästar jag träffat på.
Hur trevliga och sociala som helst men så får dom sina ryck och då undrar man vilken planet dom kommer ifrån?!
Jag har ändå jobbat med hästar från föl till avelshingstar i många år men just dom blir jag inte riktigt klok på.

Camaro är ju allmänt kända för temperamentet. Hon hade sina mindre ljusa stunder innan också men aldrig mot mig :p

kl:

Förövrigt så gick pollan på lastbilen utan problem dagen till ära så nu får vi se vad som är knas.

Slog hästen över helt och hamnade på rygg?

Vet en häst som skadat sig ganska rejält i ryggen vid just ett sådant scenario. Skadade/närapå krossade flera kotor. Är nu återställd och under långsam igångsättning, men det tog en del tid att komma dit.

*Delvis till TS*

(såg nu att tråden avr gammal, kom aldrig till slutet innan jag skrev detta inlägg)

Jag tror Liten är inne på något tankvärt. Smärta.

Att hästar uppför sig "illa" är aboslut inte ovanligt om de har ont. Inte bara för att viss behandling och hantering av/med hästen kan ta ont. Smärta i sig ger dåligt humör, det är inte lätt att vara glad om man har ont. Fungerar likadant på människor, smärta gör oss argare/surare.

Någon annan än en veterinär kanske är ett bätre alternativ för er del då hästen gått omkull? Kiropraktor tex?

Att gå från vitt till svart utan annan anledning låter väldigt märkligt och eftersom du inte haft sådana här problem med hästen tidigare (om jag förstod det rätt) så låter det mindre troligt (även om det Är möjligt) att det är frågan om brist på kunskap hos dig som skapat problemet. Då borde det kommit tidigare och inte gått från näst intill Ingenting till allting på en dag.
Du kanske inte kan reda ut det problem som är idag, men frågan är om det egentligen är du som skapat det, eller om hästen blivit som den är nu pga smärta.
Eller... trauma.
Kan den ha åkt på ordentligt med stryk när den skulle lastas och åka hem från testet? En sådan händelse kan också påverka en häst negativt så pass mycket att det sker en personlighetsförändring hos den.
Är det en häst med temprament så är ett aggresivt beteende inte så underligt om den fått stryk.
Möjligt med en kombination också, att hästen blivit slagen samt har ont och detta medför att den blir aggresiv.

Jag funderar fortfarande på hur mycket av problemen som kan bero på att hästen har ont någonstans.

Senast ändrad:

Nu ligger hon i ägarnas intresse (såklart följer jag det) har dock inte pratat med dom sedan hon åkte hem.
Hur lastningen gick till när de åkte hem från testet kan jag inte uttala mig om efter som jag inte var med men på kliniken var ägaren + medhjälparen som jobbar på kliniken rätt hårdhänta och ja det är att vara delaktig när man bara ser på också.

Hon gick på lastbilen direkt när hon åkte hem.

Uppdaterar tråden när jag fått mer kött på benen av ägarna :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 557
Senast: Derivata
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 360
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345
Hästhantering Min häst vill inte bli lastad längre och jag förstår inte varför. Jag har haft hästen i 4 år och hon har alltid varit lättlastad och...
2
Svar
31
· Visningar
4 994
Senast: ygenda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar