Inte samma häst - återköp? LÅNGT

Sv: Inte samma häst - återköp? LÅNGT

Vem som står som ägare i passet har ingenting att göra med vem som verkligen äger hästen. Det är hästens id handling, inget ägarpapper. Kontraktet gäller. Du kan bara hoppas på att ägaren går med på att bryta kontraktet, för du har inte lagen på din sida tyvärr.Hoppas du lärt dig av ditt misstag.

Som Wrangler säger, det var ju den hästen du köpte! Du visste ju om problemen innan köpet, dessutom gick ju inte hästen igenom besiktningen och lastningen var kaos. Om jag förstått rätt?
Jag vill absolut inte låta elak, men med de förutsättningarna, varför ens tänka tanken att köpa hästen?
Rent juridiskt så kan du ju inte säga att hästen var problemfri när du köpte den, så säljaren har ju inte dolt något. Så du kan ju inte åberopa några dolda fel vid köpetillfället.

Visst kan stammen spela in, men en stenhård häst e: hingst som är känd för att ge stenhårt, då är det ju liksom stenhårt från början, och inte som med din häst, alltså att det blir värre och värre!

För övrigt tror jag hästen har ont! Om den är så stirrig vid lastning, inte går att sko och så stökig i övrigt och dessutom inte går igenom en besiktning, då pekar ju allt på smärta, rejäl smärta!

Jag tycker du ska prata med säljaren, försök komma överens vad ni ska göra! Rejäl genomgång på klinik är ju ett måste i min värld, men kanske kan säljaren och du hjälpas åt att göra det?

Lycka till i allafall, och hoppas det reder upp sig till det bästa!

Naturligtvis är det varken bra för hästen eller dig, i längden, om du inte klarar av att hantera den. Att unghästar trotsar och testar är ju ingenting ovanligt, men klarar inte människan av att ta tag i de problem som uppstår, blir det ju knappast slut på dem heller. Där håller jag med dig.

Men. Hästen uppvisar hälta på veterinärbesiktningen. Det är en ung häst som gått och skrotat i hagen en tid ( = den har inte "blivit sliten på"). I det läget skulle jag säga att det är läge att utreda hältan på klinik, för att få reda på var problemet ligger och naturligtvis hur pass ont hästen har. Hästen reagerade ju på böjprov, och jag kan tänka mig att en skoning för hästen innebär ungefär samma sak (belastning på led/leder som i detta fall tycks resultera i smärta). Visar det sig vara ett problem som går att behandla, är det ju fullt möjligt att en stor del av hanteringsproblemen mildras då eventuell smärta försvinner. En del lär antagligen kvarstå att arbeta med, kanske delvis pga tonårstrots och delvis pga hon nu kommit på vad hon kan göra för att du ska "tappa" henne. Men å andra sidan; att unghästar testar och trotsar är ju ingenting ovanligt - det kommer i perioder.

Och så det här med stammen... Mitt sto är efter en hård hingst som dessutom är känd för att ge elaka/mindre trevliga avkommor; Wall street banker (vbl.trav.). Stoet är en mycket trevlig häst bara hon får vad hon behöver; mycket träning och psykisk stimulans, en stabil flock och en bra hage (samt mycket vistelse i sagda hage). Hon är arbetsvillig som få, envis till tusen och, trots att hon kan bli både pigg och stark, väldigt cool i huvudet - hon blir sällan rädd för något. Men visst märks fadern av i henne; hon är en biatch till tusen (:D), en dam med massor av egen vilja som är ett helvete om/när hon sätter sig på tvären, och får hon inte det hon behöver för att vara harmonisk så kan hon bli rent farlig i hanteringen. Vad jag menar är att jag inte köper att en häst blir svårhanterad bara för att ena föräldern är det. Hanteringen och miljön spelar en stor roll. Blir hantering etc rätt, finns det ingenting som säger att hästen blir "dålig i huvudet". Däremot tror jag att vissa situationer (t.ex. där något hästen behöver fattas) kan bli värre, delvis pga arvsanlag. Det faktum att din häst tidigare var mycket trevlig, får mig att tro att "bara" det/de faktorer som ställer till det nu reds ut, kommer hästen att bli trevlig att arbeta med.

Du visste ju om problemen innan köpet, dessutom gick ju inte hästen igenom besiktningen och lastningen var kaos. Om jag förstått rätt?
Ska prata med ägarna, kom på nu när jag satt och grumlade att när hon inte gick igenom besiktningen fick jag frågan om hon skulle åka hem igen eller om hon kunde stå hos mig. Och efter som att shettisen grät synda floder fick hon följa med hem. Tanken var då att hon skulle ombesiktigas då veterinären sa att det såg ut att vara en sträckning eller vrickning, hon markerade inte på böjt spår nämligen. Om hon inte skulle gå igenom då - utredning på hältan. Men nu när ägarens dotter åker till USA om 1½ vecka så beslöt vi oss för att ombesiktiga om 3 månader när hon kommer hem.

Igår när jag pratade med ägaren så sa jag precis som det var och då kom tanken om att lämna iväg henne upp. Hurvida ett återköp kan gå eller inte märker jag när jag pratat med ägaren men efter som att hon inte gick igenom besiktningen och inga mer papper än avtalet är påskrivet så hoppas jag att detta kan gå vägen. Om jag så måste betala en summa så är det bättre för både mig och hästen.

Det faktum att din häst tidigare var mycket trevlig, får mig att tro att "bara" det/de faktorer som ställer till det nu reds ut, kommer hästen att bli trevlig att arbeta med.

Fullt medveten om, men efter som jag inte vet hur jag ska kunna ta över ledarrollen så är det frågan om jag orkar?

Jag funderar fortfarande på hur mycket av problemen som kan bero på att hästen har ont någonstans. Om hästen nu utreds och trots allt visar sig vara fräsch; ta hjälp av någon (det låter ju ändå som att du faktiskt tycker om hästen, om du kan få rätsida på det så att du klarar av den?).

Men vad sades om ombesiktningen? I vilket syfte ska den göras? Självklart förstår jag att det är för att se om hästen är frisk men undrar varför det skulle göras när ägarens dotter kommer tillbaka? Det låter ju då som om köpet inte är klart om de fd ägarna ska vara med?
Ska den vila nu i 3 mån? Känns ju länge att vänta 3 mån om vet rekommenderande ombesiktning tidigare, 2-3 veckor är väl normalt?

Jag skulle hänvisa till att hästen inte gick igenom besiktningen och inte diskutera olaterna alls. Att du hade förstått det som att hästen skulle gå igenom besiktningen för att du skulle köpa hästen. Annars får du försöka pruta ner hästen och sälja iväg den billigt.

Tycker inte avtalet låter normalt alls, i vilket syfte görs besiktningen om inte för att justera priset på varan eller ej genomföra köpet? Känns ju helt meningslöst med en besiktning om den inte påverkar köpet på något sätt (förutom att du ska veta att hästen är frisk men om du redan köpt hästen varför ska det stå med i kontraktet och varför ska tidigare ägare vara med vid besiktningen och betala det). Om hästen varit halt på alla fyra månader med 1 års konvalescens och dystra framtidsutsikter hur hade ni hanterat det då?
Förstår att det inte är lätt när man väl skriver på något och tror att hästen kommer gå igenom, men undrar rent allmänt vad som gäller rent juridiskt ang detta. Det är ju mer regel än undantag att man besiktigar för att sedan fastställa priset (om det är röntgenförändringar kan man t.ex få billigare el avstå köpet) så kolla med en hästjurist vad som gäller med ert avtal, kan det anses oskäligt?

*halvt kl

Eller så besiktigar man för att kunna dra sig ur om hästen inte anses hel och fräsch...
Skrivs kontraktet innan besiktningen, hänger väldigt mycket på vad som står i kontraktet, om köparen har en möjlighet att dra sig ur affären vid ev anmärkning vid besiktningen. Skrivs avtalet så att köparen förbinder sig att köpa hästen, innan bes. u.a. är gjord, kan man nog tolka det som att köparen accepterat hästens skick redan innan bes. I så fall spelar besiktningen egentligen ingen roll för affären i sig - den genomförs ändå, och sedan får köparen utröna var problemet ligger och behandla detta.

Svammel och spånande från Liten.

Ehh förstår inte vad du svarar mig på?

Jag hade skrivit värsta långa inlägget men det försvann så skriver bara lite kort.

Jag frågade vad syftet med besiktningen var i detta fallet då det inte står skrivet i kontraktet. Man kan ha muntliga överenskommelser utöver det som skrivits i kontraktet även om det inte är så bra då det är svårt att bevisa.

Jag tycker inte, som alla andra här, att det är glasklart att TS måste genomföra köpet då det är kutym vid besiktningar att om inte varan är hel så justeras köpet efter det, antingen genom att avstå köp eller justera priset. Men å andra sidan tog TS hem hästen så det kan hävdas att hon godkände varans skick då men varför ska det då göras en ombesiktning. Det är därför jag rek. att hon kontaktar en hästjurist som kan ge råd, vilket de ofta gör gratis.
Juridiken är inte svart och vit och särskilt inte med hemmagjorda avtal som är fritt för tolkningar.

Det jag menade med att pruta ner priset var att det kan vara enklare att ge med sig ibland om man tror att man kan sälja iväg hästen för samma pris, istället för att sitta med en häst och vänta 1 år på rättegång.
Jag menade självklart inte att man besiktigar för att kunna pruta ned en häst utan det gör man ju för att kolla att hästen/varan är hel.

TS: Är det ett köpt färdigskrivet kontrakt som ni lagt till fri text eller ett eget skrivit kontrakt? Färdigskrivna brukar ha en punkt som man kan kryssa i där det står att hästen ska kunna försäkras för samma summa som köpeskillingen inom 30 dagar, vilket i ditt fall inte kunnat göras eftersom den inte gick igenom besiktningen så där har du en punkt du kan hävda om ni kryssat i den.

Hoppas det löser sig :)

Senast ändrad:

Jag skrev "*halvt kl", för att markera att jag spånade utifrån det du skrev. Dvs jag var inte ute efter ett svar/förklaring på något.

*KL* En häst som förändrar sitt beteende efter en olycka som du haft innan och utbildat , skulle jag absolut ta till en vetrinär för en ordentlig genomgång av hela hästen allra helst som hon har gått över (om jag inte minns fel)

Skulle inte ta det för givet att det är trots utan skulle faktiskt utgå från att hästen har ont vid så kraftigt ändrat beteende !

Mia

Senast ändrad:

Som andra redan skrivit, exakt vad står i köpekontraktet?
Står att du köper hästen i befintligt skick, eller att den måste gå igenom besikting UA.
Eller är det ett hemsnickrat avtal där det står: X köper hästen U för summan 000kr. Och inget mer. Tycker det hela är högst förvirrande då storyn har så många delar, trasig häst, tveksamt köpekontrakt, naiv köpare och en ohanterbar häst. Vilket är liksom problemet?

För övrigt existerar inte dominans mellan två arter, det är så tröttsamt att läsa. Hästar reagerar, punkt slut. Att trotsa innebär att medvetet göra tvärtom vad som är tillsagt, så gör inte hästar.

i inlägg nummer två jag skrev i början av tråden står exakt vad som står i avtalet och det är hemma skrivet.

Kl.
Ägarna är iväg och reser men kommer att få kontakt med de imorgon. Jag har ej godkänt att hon inte gick igenom besiktningen ua utan enda anledningen att hon står hos mig är att min andra häst behövde sällskap. De står för ombesiktningen och eventuell utredning. De står för alla kostnader under tiden hon står hos mig fram till ombesiktningen också.

i inlägg nummer två jag skrev i början av tråden står exakt vad som står i avtalet och det är hemma skrivet.

Kl.
Ägarna är iväg och reser men kommer att få kontakt med de imorgon. Jag har ej godkänt att hon inte gick igenom besiktningen ua utan enda anledningen att hon står hos mig är att min andra häst behövde sällskap. De står för ombesiktningen och eventuell utredning. De står för alla kostnader under tiden hon står hos mig fram till ombesiktningen också.

Då så då är väll saken löst .

Mia

Jag har inte lusläst alla inlägg men har fattat det så här;
Du hade hästen på inridning och allt fungerade mycket bra. Ägarna tog henne till 3-årstest som gick mindre bra. Hon stegrade och slog över. Men vad hände sedan? Åkte hon till sina ägare eller till dig?

En sak jag har lärt mig efter 25 år med hästar är att ett plötsligt förändrat beteende har en orsak, ofta smärta. Hur länge ska hon SKRIKA och tala om att saker och ting inte står rätt till?

Vi har "världen snällaste" sto, verkligen en häst som var som en gammal labradorhund. En dag skrämdes hästarna ur sin hage och hon skadade benet. Hon blev sydd och allt var frid och fröjd. Efter ett tag började problemen - hon stod på bakbenen, hon som ens inte spakat bakut någon gång! Det gick inte att sko henne bak för hon smällde ner benen hoppade och for runder.
Långt om länge hittade veterinären en ligametskada i ryggen som hon antagligen fått när hon skadade benet. Inget som syntes och inte som märktes förrän flera månader senare. En sådan plötslig temperamentförändring kommer inte bara för att det är en unghäst som ska testa. Vad har egentligen hänt när hon slog runt. Har hon blivit ordentligt undersökt för den vurpan?

Eller har hon varit hon ägarna och det har hänt något där? Vi har haft en ponny utlånad som kom hem som ett fullkomligt vrak, psykiskt störd skulle jag vilja säga. Det tog oss ca 6 månader innan vi ens kunne leda henne normalt. Hon, som sprungit upp i transporten för att få åka med, stod på bakbenen, kasta sig omkring och var helt panikslagen bara hon såg en transport. Det fick vi aldrig riktigt bukt på så till vida att hon var tvungen att stå brett. Hos oss hade hon tidigare åkt med hästkompis och aldrig brytt sig på att hon stod smalt.

Så här kan finnas flera olika förklaringar till hästens förändrade beteende. Innan jag uteslutit något veterinärt hade jag inte gjort någonting med en så ung häst. Har den ont och man försöker "uppfostra" den tappar den lätt förtroendet och blir evigt misstänksam mot vad man ska göra med den.

Se nu till att inte gå i fällan att vila hästen symtomfri. En ordentlig utredning måste till för att få reda på bakgrunden till hur det kan blivit som det är. Och det är ju troligt/sannolikt att hästen faktiskt slagit sig i tumulten du beskrivit.

Har sagt det till ägarna och de ska kolla upp om något är fel.

Kl.

Hon åker hem imorgon och ska kollas samt åka till så kallad problemlösare sedan ny besiktning när hon är färsig där och 1 månads prövo period.

Problemlösare :confused: Man kollar väll så att hästen är frisk och utan smärta först .... Sen kan man leta andra utvägar .........

Man börjar i fel ände och förstärker ett beteende OM hästen har ont .

Det finns så mycket konstiga djurmänniskor så det gör mig rädd hur man tänker :o:crazy:

Vetrinärbesiktning ??? Hästen ska undersökas för att man anser att den har problem inte anse att den är frisk och ska vetrinärbesiktas .
Det är skillnad på detta ..

Mia

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 557
Senast: Derivata
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 360
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345
Hästhantering Min häst vill inte bli lastad längre och jag förstår inte varför. Jag har haft hästen i 4 år och hon har alltid varit lättlastad och...
2
Svar
31
· Visningar
4 994
Senast: ygenda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar