Sv: Inte samma häst - återköp? LÅNGT
Ehh förstår inte vad du svarar mig på?
Jag hade skrivit värsta långa inlägget men det försvann så skriver bara lite kort.
Jag frågade vad
syftet med besiktningen var i detta fallet då det inte står skrivet i kontraktet. Man kan ha muntliga överenskommelser utöver det som skrivits i kontraktet även om det inte är så bra då det är svårt att bevisa.
Jag tycker inte, som alla andra här, att det är glasklart att TS måste genomföra köpet då det är kutym vid besiktningar att om inte varan är hel så justeras köpet efter det, antingen genom att avstå köp eller justera priset. Men å andra sidan tog TS hem hästen så det kan hävdas att hon godkände varans skick då men varför ska det då göras en ombesiktning. Det är därför jag rek. att hon kontaktar en hästjurist som kan ge råd, vilket de ofta gör gratis.
Juridiken är inte svart och vit och särskilt inte med hemmagjorda avtal som är fritt för tolkningar.
Det jag menade med att pruta ner priset var att det kan vara enklare att ge med sig ibland om man tror att man kan sälja iväg hästen för samma pris, istället för att sitta med en häst och vänta 1 år på rättegång.
Jag menade självklart inte att man besiktigar för att kunna pruta ned en häst utan det gör man ju för att kolla att hästen/varan är hel.
TS: Är det ett köpt färdigskrivet kontrakt som ni lagt till fri text eller ett eget skrivit kontrakt? Färdigskrivna brukar ha en punkt som man kan kryssa i där det står att hästen ska kunna försäkras för samma summa som köpeskillingen inom 30 dagar, vilket i ditt fall inte kunnat göras eftersom den inte gick igenom besiktningen så där har du en punkt du kan hävda om ni kryssat i den.
Hoppas det löser sig