lite tips om lastning nu

Sv: lite tips om lastning nu

Ta allt lugnt och försiktigt i hästens takt. En bra grej är att ta spån från boxen och lägga in, hästen känner då igen lukterna och det blir mer "hemma". Sen om ni får upp hästen på lämmen och hon sedan börjar backa så ska DU ta komandot och backa hästen ut. Även om hon börjar backa så ska hon tro att det är du som backar ut henne = du som bestämmer.

Lycka till! :)

ja tycker hon är både rädd o bestämd. eftersom hon är rätt stor 173 så tror ja ho tycker de är trångt.

- har provat de och inget i rekomendera ¨på henne.

Vad är det för typer av transporter som man provat då?
Är det små trånga mörka släp eller är det luftiga? Är det små mörka hemmabyggda lastbilar eller stora luftiga?

Sist utvägen är väl att beställa transporten av någon "riktigt" transportör och klargöra från börja att den är svår att lasta. Så att transportören kan vara förberedd och ha med sig medhjälpare. Kommer ju kosta lite men det lär ju inte bli billigare att hålla på själv heller gång efter gång.

vi har provat både luftiga o ljusa transporter. lastbilen va stor o ljus även med andra hästar i. ja har provat anlitat en lastbils chafför.

Min häst gick inte heller att köra, vi tog hjälp av en vän & mycket duktig hästmänniska som tävlat och hållit på med hästar hela sitt liv. Vi själva hade försökt med allt, mat, linor, hästkompis i transporten och mycket mer. Men ingenting bet, så när hon hjälpte oss sa hon först att hästen borde stå brett, och sedan stog en i transporten och höll i hästen, hon stog bakom med lina och jag stog på sidan med en soppkvast i handen ( hon kastade sig helt respektlöst mot en) Hon var inte ett dugg rädd, bara istadig. Men första gången tog det nog en timme och få inn henne, när hon var inne fick hon mat. Sedan tog vi ut henne och skulle in med henne igen, nu tog det en halvtimme. Detta höll vi på med i ungefär en vecka, sen hade vi den turen att hon kunde hjälpa oss och lasta på träning & tävling ett tag. Men numera är hon helt lättlastad :) Denna underbara människa som hjälpte oss var lung och väldigt bestämd. Precis vad hästen behövde. Vi hade ju själva brytit ihop några gånger.. Men inget våld alls, bara, nu går du in, eller står här och glor resten av kvällen. Det gick, underbart! :)

jag provade några gånger att gå på horsemanship och där hade dom en övning för just att gå in i transport.

Han la up två bommar på paddoksstaket så det blev nästan som en transport. Sen fick vi gå in i den.

Jag vet inte men det kanske kan hjälpa :D

nu har vi försökt med lastbil, vanlig transport, linor, ja även vetrinär har vart o gett henne plegg (lugnande) max dosen. hon vägrar gå in i både lastbil o transport.
nån som vet hur man ska göra?

hästen älskar båe sitt stall o stora hage så hon storm trivs här men tanken e att hon ska hem till sin ägare ige men hon v'rka inte vilja det..

ja så yips på hur man ska och kan göra?
hållt på i 3 dagar o hon har vunnit alla gånger så blir ju svårare o svårare.

prova grimma och "hingst grimskaft" dom du sätter ovanpå mulen och andvänd dig av dressyr spö. dra ( inte jätte hårt men ändå dra) och irritera hästen men spöet på bogen inte smälla men "peta" henne hela tiden på bogen.. ;) vet ej om det funkar på din häst men värt ett försök.. eller gör somjag får göra med min ponny vänta ut inte dra eller ngt..:d

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en medryttarhäst som har problem vid lastningen. Lite bakgrund först: Det är en kallblodstravare. Han har gått löp och fick...
Svar
11
· Visningar
1 370
5
Hästhantering Mitt sto har annars gått rätt in i tarnsporten med förra ägaren och även med mig de gånger vi kört, ett par gånger då. Har haft henne i...
2
Svar
20
· Visningar
3 382
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Hade en nära väns häst på inridning hösten 2010-våren 2011 och fastnade otroligt för henne. Då var hon otroligt trevlig att ha och göra...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 689
Senast: Monifa
·
Hästhantering Ja nu är jag villrådig... Har hållit på med hästar hela mitt liv (38 år gammal) Haft några unghästar och utvecklat ett visst system...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 434
Senast: Scilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar