Svårlastad häst! Behöver tips och råd.

Sv: Svårlastad häst! Behöver tips och råd.

:bow:

Tillägg:

Om hästen går att lasta och sedan börjar krångla har man oftast kört fel.

De flesta borde få prova att åka transport själva. Vi fick testa att blunda och lastas med ögonen stängda, åka transport både lugnt så som man borde köra och så ryckigt och med hastiga svängar och inbromsningar och accelerationer som vissa kör. Vi fick inte öppna ögonen förrän vi blev urlastade.
Nu ser ju hästarna. Men vi tar ifrån dem så många av deras andra tryggheter då vi lastar in dem som flyktdjur i en sån liten och skumpande låda där de inte riktigt förstår vad som sker.

Har man problem med sadeln ringer man sadelmakare, har man problem med skoningen ringer man hovslagaren etc etc. Har man så här stora problem med lastning som så många har så finns det experter på området att tillgå. Det är mycket bättre att kontakta expertis än att själva laborera och skrämma upp hästarna så att de skadar sig och så att lastningen blir ett ännu större trauma.

Jag har sett många som hävdar att deras hästar bara är dumma. Jag upplever hästarna som rädda. Och med rätt hjälp av lasttränare, som också ansåg dem osäkra, så går hästarna idag tryggt in.
Folk har ofta så himla stort fokus på att hästen på träning nr ett med transporten ska in och luckan stängas. Oavsett hur stort trauma hästen än kan ha kring lastningen. Istället för att ha fokus på att hästen gör varje steg lugnt och tryggt. Och då låta det ta tid. Kanske kan man inte ens stänga luckan första gången. Man tar bara in hästen. Kanske åker man inte förrän gång 4. Bara hästen är helt trygg.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 060
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 335
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 030
Senast: Sel
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 181
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp