Lite råd tack

T

Tiggertjejen

Nu har det blivit lite fel med tider för utsläpp i stallet.
Då min häst/hästar gärna blir kvarglömda i boxen så ska jag själv släppa ut mina hästar.

Problemet är att jag börjar jobba 07.00 och måste släppa ut dom 06.20 och då ge frukost i hagen. De får gå i hagen tills kl 17-19 ungefär.

Hur kallt det är här i skåne på morrnarna vet jag inte, innan blev de utsläppta vid 09-10.00.

Det är inte för tidigt att släppa ut? De har inget vindskydd och ingen vill ta in dom ifall det skulle bli oväder.

Tror ni att dom kommer att bråka om maten om de får sin frukost i hagen, på höet? Vars en hög såklart.

Vad hade ni gjort?
 
Sv: Lite råd tack

eh, varför kan ingen i stallet fixa?
äger du monster eller :devil:

kan någon ens ge dem mat?

jag skulle inte vilja ha min häst ute så länge.. men hon är å andra sidan inte van vid det... det verkar inte dina heller direk vara?
å inget skydd...

alla "hästar ska va ute-männskor" lär ju tycka det e ok.. jag tycker att det är för sent...

8-16/17 tycker jag e lagom...
 
Sv: Lite råd tack

De möjligheterna finns inte, kan dock få in dom 16.30 då blir det 10 timmar, men jag tror att de blir uttråkade.

Fullblodet är inte alls van vid det medans tvååringen är mera van, fast han vill ju inte ens vara ute 6-7 timmar egentligen.

3 fodringar om dagen får dom.

Fullblodet är lite av ett monster men INTE när han får gå ute i hagen på riktigt och inte har överskottsenergi.
 
Sv: Lite råd tack

testa då!!!!... vi går ju mot ljusare tider om inte annat :D
det värsta som kan hända är att de inte trivs med det, å DÅ får du väl se till å ändra situationen :)
men det kommer ju snart lite gräs som de kan pilla med osv...
lägg ut massa grenar å sånt som de kan bita på...

men hur gör du i höst?! är de 4-ever?
 
Sv: Lite råd tack

det beror väl lite på vad det är för sorts häst och vad dom klarar.
mina ponnyer släpper jag ut vid 4 på morgonen när jag jobbar morgon men då tar jag in dom vid 16 och dom får frukosthö i hagen.
och dom verkar inte lida alls...
(när jag jobbar em går dom ut vid 8 och kommer in vid 20)
 
Sv: Lite råd tack

Jag tycker inte det är för länge, sätt på ett bra regntäcke ev fodrat om det ska bli blötsnö/regn vi går ju mot maj. Kolla på SMHI s länk över dagsvädret där du bor innan du åker ut till stallet- de stämmer nästan jämt!

Lägg kanske ut mer hö än vad de får nu till frukost och i olika högar typ 6 st med långt avstånd emellan så att de rör på sig för att få mat.
Så har de säkert minst lika kul ute som inne i sin box...
 
Sv: Lite råd tack

Hur jag gör i höst är inte planerat men jag har mina små planer men det är inget bestämmt än.

En JÄTTE stor hög med grenar finns i hagen
 
Sv: Lite råd tack

För tidigt? Nej det tycker jag absolut inte!
Min häst och hennes kompis blev förr utsläppta vid 5-tiden för att få det att passa ihop med jobb och så. Dom verkar inte ha tagit nån skada av det;)

Ge dom ordentligt med grovfoder i hagen så klarar dom sig garanterat till kvällen!
 
Sv: Lite råd tack

Det är dessa två pållarna

Fullblodet är som sagt inte van vid så lång hagvistelse, tror inte ens han varit ute i hagen så länge sen han var på något bete för en 3 år sen.

PICT0134.jpg


Tvååringen är en korsning van vid 7 timmar och förr ännu längre men han blir lätt uttråkad och älskar inte hagen jättemycket men lider ingen nöd.
PICT0105.jpg
 
Sv: Lite råd tack

Denna hagen har vi bara tills de andra har torkat upp.
 
Sv: Lite råd tack

jag tror att dom tycker det är skönt att komma ut tidigare nu när det är ljust på morgonen. mina ligger i morgon solen och gottar sig..:) har du ingen fot boll att ge dom.. låter kanske dumt men dom brukar tycka det är roligt eller en basket boll med ett litet hål i som du kan stoppa i tex. kraft?? så det ramlar ut nån då och då. då rör dom på sig å blir inte uttråkade.
 
Sv: Lite råd tack

vilken jättefin häst du har. :love:

liknar jättemycket min, vad är det för stam ?
min är efter homossasa.
 
Sv: Lite råd tack

Fast jag förstår egentligen inte varför de skulle bli mer uttråkade i hagen än i boxen :confused: ?

Mina har tills nyligen kommit ut någon gång mellan 5.00 och 7.00 och kommit in ca 20.00, fast igår fick de sova ute för första gången denna "våren". De verkade helnöjda med det! När jag kom ut vid 5-tiden för att ge dem frukosthö låg de sida vid sida under några småträd och vilade. De kom när jag började sprida ut höet och jag kände på dem. De kändes inte alls kalla fast det var lite frostigt i morse. De ska sova ute inatt också, och får alla sina mål i hagen. Frukost (3kg), lunch (3kg), middag (3kg) och natthö (6kg). Jag sprider ut det i några stycken högar över kanske 4-5 meter. Det fungerar bra.

Visst måste du kunna ha dina hästar ute längre! Det finns ju regntäcken om du tror att de fryser vid dåligt väder.
 
Sv: Lite råd tack

Jo jag har en boll som dom kan få ha, risken är väl att om den rullar ut att tvååringen försöker "rulla" efter men jag har ju visserligen två stycken och dom borde ju inte rulla ut både två.
 
Sv: Lite råd tack

Jo det ska nog gå bra, är väl bara jag som "pjallar" lite
 
Sv: Lite råd tack

jo, men min son är inte hemma och kan hjälpa mig :angel:
men ett kort finns på sidan "min profil."(min gamla avatar)

jättefin pålle du har tycker jag...
 
Sv: Lite råd tack

Tackar, ska berätta för honom imorrn.

Be sonen hjälpa dig när du kommer hem så jag får se en större bild.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Jag har sådan himla beslutsångest. Vi hade tänkt att bygga två uteboxar i kombination med ett vindskydd i den hagen hästarna går i nu...
Svar
12
· Visningar
1 388
Senast: Gimlan
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 928
Senast: Lona
·
Hästvård Lite allmän undran om vad som händer efter ett fånganfall har jag. Hästen får ett väldigt kraftigt fånganfall, riktigt dålig var den...
Svar
9
· Visningar
1 561
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp