Lite på sidan av allt tränande å så...(Planering)

Chex

Trådstartare
Tjo westernvänner.. jag har bara en liten fundering som cirkulerat runt i huvudet några veckor.
Tänkte bara höra rent generellt om hur western världen kommer se ut nästa år. Med tanke på lågkonjunktur och diverse missöden på börsen. Tror ni att det kommer utvecklas, eller kommer folk vara mer försiktiga med sina planer?

Kanske en djup fråga, men hur mycket slår en motgång i ekonomin mot sporten? :angel:

Senast ändrad:
Sv: Lite på sidan av allt tränande å så...(Planering)

För mig personligen förändrar det ingenting, jag har en stabil inkomst. Jag är för övrigt av den åsikten att hade inte media gapat så mkt så hade det inte varit så farligt heller. ;)

Betänker man klubbmässigt så borde de iaf inte höja sina avgifter för då kommer de nog att förlora på det i slutändan. Bättre att sänka isåfall.

Ja, precis. Media har ju målat med fina färger i grå/svart nyans. ;) Men tänkte på om karusellen kommer fortsätta snurra med dyra hästar och utrustning, eller om folket sliter lite mer på sina prylar innan de kommer byta (både häst och utrustning)? Och att hästpriserna kanske kommer falla något?

Eller det hela kanske inte ger så stora förändrinar för företagen (och klubbarna) runt om som ingår i den här kretsen, då det fortfarande finns stabila människor som har fast inkomst och så vidare... och som är villiga att utveckla sin sport.

Jag är själv lite orolig för själva hästförsäljningen. Väntar mina två första föl till våren och inser att guldläget var i våras. Jag hoppas på att krisen går över till våren. Folk håller nog i allmänhet lite mer i sina plånböcker på hösten, med installning, hö, julklappar och andra kostnader. Hästmarknaden har nog varit lite trög även innan oktober och finanskris.

delvis knapp

Sen har ju dollarn varit så låg också, att många valt att köpa hästar därifrån (Om man ser till westernhästar) och rent generellt importerar folk nog mer nu än förut eftersom Western intresset i Sverige bara stiger. Och därmed höjs standarden på klasserna, och folk köper bättre material utav en standard som inte kan erbjudas i Sverige än.
Men det här är bara spekulationer från min sida..

I övrigt tror jag kanske att vi får se lite mindre starter i början på nästa år, men ingen markant skillnad som sporten tar skada utav. Jag tror också att vi kommer att få se många nya namn både på hästar och människor! (Nu tänker jag inom AQHA)

Jo, men nu när dollarn går upp, kanske folket börjar se sig om efter häst inom Sveriges gränser igen, och då har ju rasen den fördelen att det finns ett bättre utbud att avla på nu än innan.

Det hade varit kul om sporten fortfarande ökade, istället för att stanna av trots alla svarta prognoser på ekonomi fronten.

Det kanske är som du säger Sidekick, att det kommer bli färre som startar i början på våren nästa år, för att kanske öka på mer än vanligt sen efter hand. Våren kan ju vara marig för en del rent ekonomiskt ändå, utan finanskris, och det blir jue inte bättre om det ska fortsätta så här. Men det kanske har vänt tillsammans med att vårsolen tittar fram? :idea:

Jo, men nu när dollarn går upp, kanske folket börjar se sig om efter häst inom Sveriges gränser igen, och då har ju rasen den fördelen att det finns ett bättre utbud att avla på nu än innan.

Tack, känner samma angående vår ras - ett stort antal importer de senaste åren (inkl. mig sj skyldig;)) men nu finns här så många fina hästar att man inte behöver gå över ån efter vatten. Hoppas nu på att de svenskfödda nästa år kommer att säljas, de har MINST lika mycket potential som en utlandsfödd.

Tack, känner samma angående vår ras - ett stort antal importer de senaste åren (inkl. mig sj skyldig;)) men nu finns här så många fina hästar att man inte behöver gå över ån efter vatten. Hoppas nu på att de svenskfödda nästa år kommer att säljas, de har MINST lika mycket potential som en utlandsfödd.

Ja precis. Det hoppas jag med på så att vi får en bra bas att föra vidare här. Det kommer bli spännande att följa utvecklingen, speciellt nästa år tror jag... :bump:

Jag tror att det kommer att gå att "fynda" hästar från sådana som redan innan de svarta rubrikerna levde på gränsen och nu kanske blir av med jobbet och måste sälja snabbt... Tror också att om det inte vänder hyfsat snart kommer det bli en nedgång på antalet betäckta ston nästa sommar.

Själv sitter jag säkert på båda mina jobb och känner inte att finans krisen påverkar mig nämnvärt. Jag kommer både träna och tävla som vanligt nästa år och dessutom förhoppningsvis få 2 ston dräktiga inför 2010!

Malin

Har du rätt kvalitet på hästarna, så säljer dom.
Håller med Hotr, några blir nog tvungna att sälja, då kan den som har pengar köpa till bra pris.
Har själv en del ettåringar, som jag ska rida in, och sälja som ridhästar, (om inte någon vill ha dom innan förstås) Det är viktigt att man har bra marginal(undanstoppat från de goda åren...) i sin verksamhet, så att man klara en nedgång.
Kanske blir det svårare för tränarna (de utan bra meriter) när vi som vill ha hjälp blir lite mer kräsna med vad vi får för pengarna...

Hoppas att lågkonjukturen kan rensa bort de oseriösa! (både tränare och buskavel...)

Ja det var ett nytt synsätt, och jag kan nte mer än hålla med. Det skulle vara kanon om det negativa kunde bidra med lite possitivt istället. :) Jag hoppas sjävklart själv på att det hela utvecklas istället för att det ska bli en nedgående trend. Men hur kan det här visa sig på ungdoms sidan? Får föräldrar mindre pengar kanske det inte blir så mycket över för att kunna hålla på att tävla mm? Tänkte på det nya blodet i sporten kanske inte flödar på med allt det här....

Man kanske oroar sig i onödan helt?

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 159
Övr. Barn Hur gör man? Jag är 22 år fyllda nu och har hittat mannen som jag vill vara med för alltid, bilda familj och köpa den där gården med...
Svar
9
· Visningar
1 605
M
Dressyr Hej! Jag har just börjat träna dressyr igen med min lille häst efter flera års uppehåll p.g.a. små barn. Under tiden har jag ridit en...
2
Svar
29
· Visningar
4 191
Senast: Mayara
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 734
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka