Lite gnäll och tips behöva!

krambanan

Trådstartare
Har min stora pålla i box nu på nätterna eftersom en annan häst skulle blivit själv annars. Och eftersom hon behöver mer mat än hästarna i lösdriften får. Hon står inne ca 18-19 till 7-8. Har halm i boxen.

Nu till problemet. Är bortskämd med en ponny som håller rent och fint i boxen. :love: Högar på ett ställe i kanten och kissar bara lite. Den stora däremot bajsar på massa ställen, helst i mitten så hon kan gå runt i det riktigt ordentligt. Kissar gör hon också i hela boxen. Detta gör att det går åt mkt halm (= massa pengar) och det blir mkt jobb med att mocka varje dag. Känns som om jag fyller upp gödselstacken själv på ett par dagar (mkt jobb för stallägaren med att tömma).

Hur gör ni andra med skitgrisar till hästar? Vill helst att hon ska få ha halm eftersom hon står inne 12 timmar så hon har nåt att pyssla med.

/Maria

Sv: Lite gnäll och tips behöva!

Jag tycker att spån är mer lättmockat så jag hade nog provat med det om jag var du. Bädd är lättast, billigast och dessutom isolerande och luktar "hemma" - om man sköter den. Jag har alltid givit min häst halm att tugga på då han stått på spån på vintern och det har fungerat bra. 1-2 kg/dygn räcker gott och det låg alltid kvar en massa som man fick plocka ut dagen därpå (mao var det inte alls någon större kostnad). Ett tag fick han 1 kg varannat dygn och det låg ändå kvar strån.

Hästar passar olika på olika strö. Vet även en häst som gjorde hela spånboxen till en gödselstack på en natt genom att riva upp bädden och basja överallt. Han fick stå på spån utan bädd - fungerade mkt bättre.

hmmm sitter i samma sits med dig... Har tidigare haft mina grisar på torv, det var det enda som fanns... men tycker ju att halmen är trevligare för hästarna som är tvungna att stå inne på natten... (dom behöver mer mat än dom andra på lösdriften dom med)
Men fy jä**ar vad det ser ut... men jag har märkt att ju mera halm jag har i boxen ju mindre får jag slänga, dvs jag har halm utav bara fan i boxarna, o tar bara ut en kärra piss o träck om dagen, har jag mindre halm får jag skotta ut hela boxen... men vet inte hur det funkar för andra... :D

Lintu skrev:
hmmm sitter i samma sits med dig... Har tidigare haft mina grisar på torv, det var det enda som fanns... men tycker ju att halmen är trevligare för hästarna som är tvungna att stå inne på natten... (dom behöver mer mat än dom andra på lösdriften dom med)
Men fy jä**ar vad det ser ut... men jag har märkt att ju mera halm jag har i boxen ju mindre får jag slänga, dvs jag har halm utav bara fan i boxarna, o tar bara ut en kärra piss o träck om dagen, har jag mindre halm får jag skotta ut hela boxen... men vet inte hur det funkar för andra... :D

Jo så funkar min ponny, har man för lite i halm så blir det skitigt hos henne med men ösar man på som bara den så blir det kanonfint i boxen.

Vet inte om jag vågar testa med den stora. Kommer väl få mocka halva dagen då. Hon har nämligen en tendens att dra ihop allt i mitten så även den rena halmen blir skitig snabbt. Luddig förklaring men ni kanske förstår.

/Maria

tintilar skrev:
Jag tycker att spån är mer lättmockat så jag hade nog provat med det om jag var du. Bädd är lättast, billigast och dessutom isolerande och luktar "hemma" - om man sköter den. Jag har alltid givit min häst halm att tugga på då han stått på spån på vintern och det har fungerat bra. 1-2 kg/dygn räcker gott och det låg alltid kvar en massa som man fick plocka ut dagen därpå (mao var det inte alls någon större kostnad). Ett tag fick han 1 kg varannat dygn och det låg ändå kvar strån.

Hästar passar olika på olika strö. Vet även en häst som gjorde hela spånboxen till en gödselstack på en natt genom att riva upp bädden och basja överallt. Han fick stå på spån utan bädd - fungerade mkt bättre.

Det funkar inte med bädd för stallet är redan på gränsen i takhöjd. :smirk: Nu vet inte jag om en eventuell inspektör räknar från golvet eller bädden iofs. :o

Det jag är rädd för är att spån blir dyrare i längden. Hemma (Gränna) köper vi spån direkt från sågverket billigt (150 :- för en stor kärra) men här (Uppsala) kommer jag inte ha möjlighet till det. Spån kostar ju ändå ca 50-60 :- /bal. Frågan är hur många balar man gör åt på en månad? Som det verkar nu kommer halmen kosta mig ca 300:- /månaden.

En grej jag tänkt på är att ha spån och halm. Det var nämligen både och från den förra hästen när pållan flyttade in i boxen. Spånet suger ju upp kisset bättre och snabbar än halmen så då kanske det blir lite mindre skitigt. Någon som använder sig av båda och?

/Maria

jag hade spån förut. Tjena... never again. Jo visst det suger upp bra osv men inte fan pissar o skiter mina hästar mindre för det, och i synnerhet mr gris, han gjorde ju en sörja av hela spånbädden (han vandrar mellan mat o vattenkopp, rullar sig, sover en stund, går o dricker o ja du vet). Däremot fungerade torv jättebra. Jättelätt att mocka o billgt var det. Men sen tycker jag halmen är trevligare att ha i boxen än torv (iom att inte bara grisar i boxen, han rullar sig frenetiskt o ligger o sover som en liten säl, vilket gör att torv inte tillhör favvoströt, hästen var konstant ur-smutsig).
Men man kan ju ha torvbädden under och halmen ovanpå. Det finkar skitbra för endel hästar, andra gör en röra av torv och halm som inte ser vidare mysig ut (tror samma gäller om man har spån under). Visst är det kul med en äkta gris? :rofl:

Jajamänsan! Speciellt när "grisen" står inne mellan 18-8. :smirk: Undrar om det räknas som dolt fel? :angel: :rofl:

/Maria

Min häst rör också till ströet när hon har legat ner o reser sig upp. Ett tips fick jag av en "gammal bonde" att ta bajstollar från någon annan häst att lägga längst bak i boxen så att ens häst vill bajsa där för att märka sitt revir i sin egen box. Det funkar rätt så bra om jag strör med spån i botten o halm där hon brukar ligga. Inte så lätt med valacker då de verkar dra runt all skit i sin box !! Kanske någon annan som har andra tips !! ;)

Tänkte vara uppdatera och tala om att sen jag flyttade hem hästarna till Gränna (eget stall) så har hon det fint i boxen. Hon bajsar i bakkanten och kissar på samma ställe. Så nu för tiden är hennes box en dröm att mocka den med. :bow:

Antagligen var hon inte riktigt lugn i det andra stallet och gick omkring mycket i boxen.

/Maria

hej! måste bara fråga hur stor kärra spån du får för 150:-!!1

Ingen alls längre. Sågverket är nerlagt så nu har vi halm igen sen några år. :cry:

Vet inte hur stor kärran var men vi brukade kanske göra åt 2-3 kärror per vinter till 2-3 hästar.

/Maria

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
27
· Visningar
2 396
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 113
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 729
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV