Lite funderingar på fång...

L

Lajz

Min connemara hade fång för ett år sedan, då hade han 5-6 grader på ena benet och 14 på det andra... Nu ett år senare hade han 2-3 grader på hf och 5-6 grader vf. Kan nån säga nåt mer om siffrorna. Är 14 grader jättemycket? Går det att få tillbaka det till det normala? Hur kan det gå tillbaka, det är genom verkningen det eller? Jag försöker att läsa mycket om det men det känns som allt är lite svävande...som om man inte riktigt vet eller att det finns många teorier och jag vet inte vem/vilka man ska lyssna på.
Blev lite galet hos vet. så jag hann inte fråga så mycket...
Tacksam för svar.
MVH Lisa

P:S
Nån som vet någon bra hemsida, bok, föreläsning eller dyl.

Sv: Lite funderingar på fång...

Jag tycker allt över 10 grader är en rejäl ommöblering av hoven. Det är lika med dryga året av sorger och extra resor till kliniken…

Det jag har fått lära är att hovbensrotation/sänkning läker i normala fall av sig självt. Det vi gör med den moderna hovslageri är att ge hästens de bästa förutsättningar för en snabbare återställning av hovens naturliga funktion. Man ger hästen en bekväm och smärtfri tillvaro under konvalescensen.

På alla fång-hemsidor kan man läsa om korta tån och snabbare överrullning, detta görs för att minimera påfrestningen på lamellranden som skulle förvärra rotationen tills lamellranden har växt sig starkt nog att klara sin normala uppgift.
Framhovarna kräver oftast ett större ingrepp än bakhovarna, om det beror på belastningen eller rörelsemönstret är jag ytterst osäker om. Det finns många här på forumet som spjutkompetens i frågan och som kan förklara det bättre än jag.
Teorierna är ju inte så många längre, vi har moderna hovslagaren på en kant (med en falang av extremister som skalar av hela hovväggen) och Natural horse trim-gruppen (med den extrema falangen som skär upp sulorna så att hästen inte kan stå). (OBS! detta är mitt patetiska försök att skämta till detta tragiska ämne… :angel: ).
Där man är helt oense om rör oftast vad som Orsakar fånget. Tänker man efter så faller det helt naturligt eftersom det är så många olika faktorer som kan orsaka fång.
Är du en hejare på engelska kan du googla på Pollit, safergrass och Laminitis. För rättvisans skull så kan du även läsa vad Dr. Strasser skriver om fång-verkning.

Sv: Lite funderingar på fång...

Tack för svaret!
Vi har nog haft tur för det var under förra hösten som det var en hel del ringande till vet. Han fick hovböld och så efter fången annars frisknade han till snabbt och har varit frisk hela våren sen fick han en hälta som kom och gick... ena dagen var han bra och nästa kunde han vara jättehalt. Blev bättre nån månad och sen återkom det nu i augusti. Så vi åkte till kliniken och där konstaterade de att han hade fått dubbelsula så det hade hamnat "skit" emellan men de tyckte att han hade kommit tillbaka väldigt bra efter fången! Skönt att höra.
Nu är han iaf frisk och kry igen, peppar peppar. Till saken hör ju att han är 25 år.. så jag är ju lite orolig. Det jag är livrädd för är att de pga hans ålder inte skulle göra allt som de kan, tack och lov har jag inte råkat ut för det!

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 991
Senast: Habina
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 860
Senast: Hedinn
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Hundhälsa Det fick vi reda på i dag... För att göra en lång historia någorlunda kort: Engelsk bulldog, närmar sig 9 år, pigg, och har varit fullt...
Svar
9
· Visningar
1 969
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama