Lite fårgor till er här

Sv: Lite fårgor till er här

Nej det är klart att du inte tycker. Jag kanske inte helles skulle tycka det idag.
Men som ny på ett forum, ställer en fråga (eller som i mitt fall, svarade på en fråga i en "fråge-tråd" tror jag??) och sedan bli påhoppad!

Jag vet att jag skrev väldigt klumpigt men sedan var det kört.. Och ingen av dom som skrev då frågade hur mycket jag aktiverade min hund, hur min livssituation såg ut, vad hunden varit med om tidigare osv osv..

Men men det spelar ingen roll nu längre, men jag skulle bara säga att jag vet hur det känns att komma in ny på det här formet och jag själv tycker det vore trevligt om det försa man gör inte är att måla upp skräckbilder av någon annans hund. Vilket hände i den senaste diskussionstråden där nån köpt en blandras.

Vore väl trevligt?

Precis. Så känner jag också att det är. Och precis som Dig orkar jag inte heller linda in alla ord i bomull innan jag serverar.

Vet inte om det är blandrasdiskussionen om tjejen som köpte en rottis/bc valp du menar.

Men som vi skriver. Man kan inte linda in nackdelarna med denna blandras i massa rosenblad. Det är väl jättebra om ägaren får hör folks erfarenheter av blandrasen så hon kan förbereda sig för vad som komma kan.

Får hon bara höra vilken gullig,snäll liten hund hon köpt så kan det slå väldigt hårt tillbaka när hunden börjar bli könsmogen och bli vuxen. Jag anser att man borde suga åt sig som en svamp för minsta lilla positiva/negativa erfarenhet någon kan dela med sig av. Sedan är det ju bara att ta till sig/använda sig av det råd och tips som behövs. Hunden kanske förblir jättetrevlig och då är det ju jättebra. Men om hunden nu visar sig att bli jobbig i samband med/efter könsmognaden, så har ju ägaren hunnit förbereda sig och blir inte så förvånad/chockad över vad den lilla gulliga hunden har blivit av. Då är hon förberedd.

en hund föds inte elak, den blir det :smirk:

Och som ni sa i den tråden så har det med instinkter att göra. Men det spelar ingen roll, den föds inte elak och aggressiv. Den blir det.

Annars skulle vi inte kunna ha någon hund som sällskapshund idag.

Jag menar, man har ju till och med tigrar och lejon som keldjur. Dock inte i sverige vilket vi ska vara glada för. Men dom har säkert rottis/bc-blandraser i dessa länder också, eller liknande ras-blandningar i alla fall.

Dom är inte farligare än andra hundar, bara man ser till deras behov och behandlar dom väl.

Nej det är klart att du inte tycker. Jag kanske inte helles skulle tycka det idag.
Men som ny på ett forum, ställer en fråga (eller som i mitt fall, svarade på en fråga i en "fråge-tråd" tror jag??) och sedan bli påhoppad!

Så klart jag inte tycker vad ?

När man går bakåt och kikar på de trådar du skapat finns där inga elaka kommentarer eller påhopp utan saklig och konstruktiv kritik.
( kan hända att jag då missat den med alla elaka påhopp )

Jag vet att jag skrev väldigt klumpigt men sedan var det kört.. Och ingen av dom som skrev då frågade hur mycket jag aktiverade min hund, hur min livssituation såg ut, vad hunden varit med om tidigare osv osv..

Då måste jag totalt ha missat den tråden..

Men men det spelar ingen roll nu längre, men jag skulle bara säga att jag vet hur det känns att komma in ny på det här formet och jag själv tycker det vore trevligt om det försa man gör inte är att måla upp skräckbilder av någon annans hund. Vilket hände i den senaste diskussionstråden där nån köpt en blandras.

Men varför ska man linda in allt i bomull för ?

Jag vet nog vilken tråd du syftar till och jag tycker inte alls den tråden spårade, köparen ville inte se vad vissa menade med att det är en otroligt svår kombination, det är väl bättre att folk som är kunniga gör ett uttalabnde så hon kanske har lite kött på benen än att "ljuga" :confused:

Visst, de föds inte elaka. Men man kan aldrig ändra på arvet. Miljön kan vara hur bra som helst, men arvet finns där det finns och det går aldrig att förändra.

Har man kunnat ändra på arv, hade vi bara behövt en hundras. Då skulle man ju kunna göra en vallhund av denna enda ras eller om man hellre ville ha jakthund, så föder man bara upp den som en jakthund.

Tyvärr fungerar det inte så.

Jag menar, man har ju till och med tigrar och lejon som keldjur
Ja, och där händer det ju aldrig olyckor. :confused: De kan aldrig någonsin lita på dessa tigrar och lejon i fångenskap. Hade tränarna kunnat det hade inte så många blivit dödade av sina skötebarn.

Har Du träffat urhundar som tex kambonjaner, caanandog, thairidge någon gång?

Då hade Du också sett att man inte kan förändra ett arv. Oavsett hur bra miljön är så sitter det så djupt i dessa hundar och det går inte att ta bort vissa beteenden.

Jag välkomnar mig själv till detta forum :bow: (eftersom man blir lite orolig efter att ha läst "vissa personers" inlägg)! :confused:

Måste säga att som en som bara "kikat in" här och läst inlägg mm tidigare, har fått en ganska rå uppfattning om "behandlingen" av diverse medlemar, framförallt nya! :mad:

Nu idag så har jag registrerat mig pga flera orasaker: Jag har aldrig tidigare haft med hästar att göra eller ägt en hund, men NU så har jag en underbar bättre hälft ( :love: ) som är mkt hästintresserad och varit det i större delen av sitt liv, plus att hon har en underbar hund! Så därför har jag känt att jag vill veta mer och lära mig eftersom mitt intresse börjar bli allt större gällande allt ovanstående! :)

De som kommer att störa sig på något jag skriver välkomnar jag med att säga "Ni har redan fel" och vi syns i något inlägg ;)

Och till min älskling som finns här någonstans, Duvan din älskar dig!! :love: :) :bump:

hur är det med dessa varg-mixar då? Det var ju tydligen jättefina hundar? enligt en, inte enligt andra.

Alla har ju olika åsikter. Och jo man kan göra en vallhund av en jakthund om man ger sig fan på det och vet hur man ska göra.

Sen beroende på hur hunder ser ut, om den har exteriör förmåga.

Jo det händer olyckor med dom som har tigrar och lejon, men inte hos alla. Jag har sett dokumentärer där man ser att ägarna ligger och kramas med sina stora kattdjur. Men dom kan ju aldrig släppa lös den.

Men det finns säkert dom som aldrig släpper lös sin bordercollie/rottweiler mix heller. Tror ni den hunden lider mer då?

Välkommen till Buke! :)

Men med inställningen att "ni har redan fel" så kommer Du nog få svårt att ta till och lära Dig något om dessa underbara hästar och hundar. Det är synd!

GuardianAngel, om du tror att jag e så dryg så är det nog DET som är synd! Det kan vara svårt med sarkasm och ironi i ett forum kanske :crazy:

Hursomhelst, tack för det varma välkomnandet :D

Men varför kan ni/du inte bara plocka fram några trådar där det är elak och rå behandling av nya medlemar

T.o.m. dom allra flesta som ägt en varghybrid erkänner att det inte är var mans djur.
Och lika lite tycker jag att rottweilerblandisar är var mans hund. Jag kan inte yttra mig om hur denna person sköter sin hund då jag inte känner henne men hon bör vara (och är säkert) medveten om vad det är för någonting hon har i kopplet. Jag har för mig att det dom flesta störde sig på i den tråden var hennes attityd och inte direkt hennes val av hund.

[QUOTE
De som kommer att störa sig på något jag skriver välkomnar jag med att säga "Ni har redan fel" och vi syns i något inlägg ;)
QUOTE]

Att gå in med den inställningen är ju verkligen moget. Varför inte ta varje diskussion som den kommer, alla kan ju inte tycka som du och ett diskussionsforum är ju knappast till för att man ska hålla käften. Om jag tycker något positivt säger jag det men jag yttrar mig även då det är negativt. Kan man ta positiv kritik ska man även kunna ta negativ kritik. Det handlar inte om att vara medvetet elak.

Aha! Alla hundar som inte blir jaktchampions har alltså dåliga ägare och är inga dåliga hundar *hmm*

Nej man måste inse att alla hundar föds med olika egenskaper. Vissa är äpplen och vissa är päron. Det kan kännas främmande om man aldrig stött på en hund som ligger utanför ramen för vad som är normalt. Det kan ju vara allt från att födas mycket mycket skärpa, en enorm kamplust, vara mycket hård etc.

Min uppfödare har också alltid haft den inställningen att alla hundar är så bra så och de som misslyckas är bara dåliga hundägare. Tills... Jag vad händer? Hon fick sig en egen valp som redan från början visade sig ha dålig mentalitet. Nu hade hon inget att skylla på. Hon har dessutom fått en ödmjukare inställning till att hunden blir inte alltid 100% vad man gör den till utan det genetiska arvet spelar också in.

Är man beredd att tackla problemen redan när valpen är lite så kan man ju dock styra om den enhel del. Men det blir ju en fin balansgång och det är ju oftast nått man måste träna på.

Jag älskar att berätta om en kille jag tränat för. Han hade kört upp flera hundar till BCH i spår och skydd. Han var heltuff och kunde minsan det där om hundar. Så en dag så fick han sig en hund som han inte rådde på. Han gick rakt in i väggen och började fundera. Funderade på hundars mentalitet och hur det spelar in. Han insåg att hsn tidigare hundar hade allihopa varit rätt så lika varandra och hyfsat bra. Det här var nått helt nytt...

Så han förjdjupade sig i det, tänkte om och nu håller han kurser och har alltid en stor del som handlar just om mentaliteten och hur vi kan jobba utfirån våra unika hundar.

Själv har jag en "glidarhund" och det där med hund är ju väldans lätt när man har en sådan i snöret :smirk:

Jag har sett mer eller mindre alla dokumentärer på Discovery, vad gäller att ha vilda djur bland människor. ALLA varnar om detta. Du minns kanske de vita tigrarna som uppträde i L.A. De hade mer eller mindre ihjäl sin tränare och uppfostrare. Han har jobbat och levt med tigrar i hela sitt liv. Han har flaskmatat sina tigrar sedan de var mkt små och ändå väljer de att försöka bita ihjäl honom. Varför?

Alla har ju olika åsikter. Och jo man kan göra en vallhund av en jakthund om man ger sig fan på det och vet hur man ska göra.
Ja, och på vems villkor gör Du detta? Hunden kommer inte må bra. Det strider emot allt den känner och är född till.

Jo det händer olyckor med dom som har tigrar och lejon, men inte hos alla. Jag har sett dokumentärer där man ser att ägarna ligger och kramas med sina stora kattdjur. Men dom kan ju aldrig släppa lös den.
Ja, de ligger och kramas varje dag i 10 års tid, nästa dag ligger husse död. Varför?
Du känner kanske till Jan Lindblad, som hade tigrar här i Serige. Han hade dem lösa på en ö på sommrarna. Även han sa att han varje minut som han umgicks med sina tigrar, lekte med döden.

Det folk störde sig på var att hon i stort sett tog upp det, dvs, folk kände sig träffade och upprepade det som hennes inlägg handlade om från början.

Trist att vissa inte vet med sig OM de skrivit något...
Det jag menar är, stå för det skrivna ordet, strunta i hela inlägget om det inte "borde" röra dig och tänk på människornas helt olika sätt att se på saker!

Jag står helt och fullt för vad jag skriver. Varför skulle jag ljuga?
Men om man lägger upp en tråd här så att alla kan läsa varför ska då inte alla ha rätt att svara?

Måste bara tillägga; klart som korvspad och havssalt att jag inte var allvarlig med "N har fel" grejen! Sökte efter lite likasinnade humorister men där slog man sig blodig mot sitt eget knä igen =/
Kanske man ska sluta skjuta från höften?!

Angående vilda djur som dödar tränare osv, låt dem hållas om djuret inte tar skada. Dör tränaren så måste han ha varit medveten om den risken innan och om inte, begrav karln utan kista! :devil:

Jag tycker att det är lika trist när folk i princip drar alla här på hundforumet över en kant och inte sedan kan hänvisa till vart?

Diskussionerna kan i bland hetta till och vissa komenantarer onödigt hårda, men på er låter det som vi lynchar alla nya medlemar.

Förvövrigt är du välkommen hit ;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 111
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 679
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 247
Senast: Hermelin
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 986
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30