Lite fårgor till er här

Sv: Lite frågor till er här

Jag tycker väldigt synd om ogenomtänka hundköp. Vilken ras eller blandras det nu må vara. Varför skäller hundjävlen hela tiden och så har de köpt en blandras med 50% jämthund... Man ska alltid vara påläst så att man vet vad man ger sig in på. Vissa korsningar anser jag vara helt galna. (Även renrasiga där föräldrarna inte alls spelar ihop)

Att inte träna sin hund beror ju på hundens behov. Men är det en hund som uppenbart behöver träning, motion och stimulans så tycker jag att det är djurplågeri. Vissa som inte vill tränar är så smarta att de skaffar sig en hund som heller inte kräver nått och de får ingen jobbig och understimulerad hund som mår dåligt.

Sv: Lite fårgor till er här

Har inget emot blandraser, det finns lika många trevliga blandisar som det finns otrevliga renraser - beror väl till stor del på ägarna!
Dock verkar det som att mycket av den oseriösa aveln kommer av blandraser, man korsar hejvilt bara för att en hund är "fin" i ägarens ögon.
Såklart inte alltid, men jag känner så.

Att träna eller ej??
Beror till stor del på hunden - och ägaren! Jag vet att jag vill göra mer än bara gå på promenader med hunden, men jag har själv aldrig varit på nån brukshundklubb tex. och tränat (mer än agility på egen hand).
Dock lär det väl bli mer av nu när jag har min aktiva lagotto! Att träna på klubb ska väl inte bara vara träning, jag hoppas på mycket gemenskap när vi ska dit!

Jag ar varken for eller emot blandraser, for blandraser ar ett sa stort begrepp. Jag ar mot nar man avlar pa icke friska individer (psyke eller fysiskt spelar ingen roll). Att nagon avlar for pengar ar jag helt ok med, bara de avlar pa bra individer.

Man behover inte alls trana seriost med en hund, men det beror pa vilkn hund man har. Ingenting sager heller att bara for att man har en border collie sa ehover den massvis med stimulans, det finns mycket lata border collis som jattegarna bara gar pa promenader och tranar lite hemma, utan storre krav.

Allting handlar egentligen om att det ar vettigt folk som har hunden, att de vet vad de gor osv.
Jag tror att allting blir vad man gor det till, sa ocksa hundar.

Och jag anser att du är väldigt dömande i dina antagande !!

INGEN är är emot själva hunden, utan mot den som avlar .
Hur vore det om man läste på bättre innan man antar ?

Jag är bara ärlig. Är det fel att vara det ? Dessutom är jag inte alls dömande motför vad merparten på detta forum tycks vara. Ni är så snabba att hävda hur duktig ni är med hundar och briljerar med eran hundkunskap...så alla nya som vågar sticka in skallen här blir alldeles nedkörda i botten av era uttalanden. Så...jag dömer när jag anser jag har befogenhet till det...och jag anser jag har det på detta hundforum.

Senast ändrad:

knepiga frågor..

Men, ja jag är faktist mot att hålla på och laborera med blandraser,
tycker att man ska hålla på med seriös avel, tycker även att
blandraser borde mh-beskrivas, så att man kanske kan upptäcka
att vissa blandraser är "sämre" än andra.

Och, ja jag ogillar när folk skaffar sig raser som är uppenbara
tex bruks el jaktraser, och bara låter dem ligga i soffan!

Jag skulle tex aldrig uppmuntra att skaffa sig min ras ( schäfer) om man inte har tänkt låta den jobba...

Om du tycker att merparten är så otrevliga varför spenderar du tid här ?

Eftersom du använder "ni" så antar jag att du tycker så om mig, när briljerar jag med mina kunskaper och när har jag kört någon i botten ?

Senast ändrad:

Jag kan inte se vart jag skulle skrivit *otrevliga*...Så du menar att: bara för jag anser ni/en del kanske briljerar lite med era hundkunskaper i överkant så har jag ingen rätt att vara här eller ?? Jag tycker en del borde tagga ned lite grann och kanske inte ta i med storläggan på en gång om folk inte följer vissa mönster ang träningar/tävlingar eller val av hundraser. Samtidigt är det inte fel att hjälpa istället för att totalt dissa folk som av en eller annan anledning råkat få problem. Det är det jag anser vara brist på i detta forum...snabba är ni på att trycka ned folk.

Senast ändrad:

Nu tycker jag att du läser slarvigt!

Skrev jag att du inte fick vara här? Nej jag ställde en fråga.

Vi ser nog olika på att trycka ned folk, jag skriver alltid ärliga svar och jag framför min åsikt. Är aldrig medvetet elak och har heller ingen besserwisser attityd..

MEN, ibland sticker det i folks ögon om man motsäger sig deras hundval eller annat ..

Det kanske tar hårt att egentligen få veta att man lämnar hunden på tok för länge eller att favorit rasen egentligen inte passar.

Visst ibland blir det hårda ord på detta forum, det håller jag med om.

Men det är ett forum och då får man räkna med mothugg och att inte alltid bli "smekt på kinden"

Men för att klargöra åter igen.

Jag har inget emot blandrashundar, jag är emot oseriös avel !!

Jag har inget emot folk som köper sällskapshundar och enbart använder sin hund till motion, sällskap m.m
( inte håller till på Bruks )

Jag är dock emot att folk bestämt sig för en viss ras och sedan ger blanka FN i att hunden är avlad för en specifik sak!

lånar knapp

och jag håller med mynta2 jag.
Jag vet hur det är att komma in ny på det här forumet :smirk:

( tråkigt på jobbet )

Men förklara då vad för fel alla gör här inne ?

Har vi behandlat dig illa, i vilken tråd ?

Jag vet också hur det är att komma in ny, jag har själv en s.k. blandras. Jag vet att många av diskussionerna kan bli rätt häftiga men jag är inte säker på om det automatiskt är dåligt. För mig är ett forum ett ställe där man får säga sin mening och förr eller senare kommer någon att tycka emot dig men det tycker inte jag är negativt.
Jag tycker det är hur bra som helst att alla får ha en egen mening och raser är ju ett känsligt ämne. Men är det så konstigt att man blir sågad av merparten om man t.ex tänkt köpa en bc att ha i stan endast som sällskapshund, eller en pb bara för att man tycker dom är tuffa, att man har tänkt lämna hunden ensam 10 timmar per dag o.s.v. Då får man ju räkna med att folk säger vad dom tycker och att det mesta inte är positivt.
Ber man om folks åsikter måste man ju räkna med att få dom också, ocensurerade. Personligen värdesätter jag ärlighet och det här är ett väldigt bra ställe att få det. Om jag frågar någonting söker jag ett ärligt svar, annars är det liksom ingen idé att fråga.
Jag har väldigt svårt att tro att folk diskuterar och säger saker bara för att vara taskiga och "briljera med sina hundkunskaper".

Kan bara hålla med!

Till alla:

Jag är i alla fall på forumet för att diskutera hund. Både att få folk att tänka till/lära sig och för att själv lära mig och att hitta nya synvinklar.

Med så mkt kunskap och erfarenhet som faktiskt finns på detta forum, så borde man som riktigt hundintresserad ta till sig istället för att bli sur över att några ska briljera eller verka överlägsna.
Sedan att man har olika åsikter om saker och ting anser jag bara bra, då man får se problem i olika synfallsvinklar.

jag håller med, alla ska få säga sitt.

Det JAG har reagerat på är att om man har en fråga som man ställer om sin hund, så blir det lätt en diskussion som urartar om saker som inte har med bara frågan.
Och då är det en del här som gärna hävdar sig och som hundägare och ev. ny på forumet så blir man regält nertryckt.
Folk som aldrig har träffat ens hund säger saker om hunden.

Alla här inne borde veta att det tar hårt i en om någon kritiserar ens hund eller ens jobb med hunden.

Med min schäfer/collie jag hade så kan jag säga: Ja, det blev mer jobb med den hunden än jag trodde det skulle bli när jag köte honom. MEN jag var villig att försöka hjälpa mig själv och hunden. Jag ställde en del frågor här inne och fick känslan av att vissa här tyckte jag var en hemsk människa och mest synd var det om hunden.
Istället för att ge råd.

Och JA, jag gick på både valpkurs och unghundskurs.
Nu har inte jag den hunden längre men det beror inte på hunden utan på andra saker i mitt liv..

Jag vet inte om trådarna finns kvar, kan ju försöka kolla upp det till dom som nu vill ha "bevis"... :(

Seabaz skrev:
Det JAG har reagerat på är att om man har en fråga som man ställer om sin hund, så blir det lätt en diskussion som urartar om saker som inte har med bara frågan.

Men det är väl lite det som hör ett forum till, att det tar nya vändningar och man finner mer att diskutera.
Det skulle lätt bli ett tråkigt forum om man enbart fick skriva om sådant som trådskaparen bestämt i första inlägget !

Förövrigt så gick jag tillbaka för att se lite av dina gamla inlägg och jag kunde inte hitta något där någon varit elak eller besserwisser ?

Senast ändrad:

Visst kan det bli så många gånger, men om en ägare inte får "rätt svar " som hon förväntat sig, så blir det genast en massa tjafs om att man bara är ute efter att trycka ner och inte vill hjälpa till.

Många frågor på forumet handlar om problem som ägaren har med sin hund. Tex att hunden drar i kopplet eller gör utfall mot andra hundar.

Då får ägaren ofta frågor om hur mkt de aktiverar sin hund. Ett svar som kanske ägaren inte vill ha, då hon frågade om hjälp med att den drar i kopplet. Men allt hänger ju hand i hand. Alllt är inte så enkelt vad gäller hundträning. Bakom ett problem ligger det oftas många olika orsaker bakom. Man kan inte få bort problemet om man inte luskar fram vad som orsakar det.

Därför känns det kanske som att man många gånger "spårar ur" från frågan. Vilka/vilken ras hunden är, är också många gånger avgörande för att man ska kunna hjälpa till med så bra tips som möjligt. Det är inte för att man ser ner på vissa raser. Hundens handlingar avgörs både av arv och miljö.

Problemet är väl också att man kanske kan ha erfarenhet av något som "ser" ut att vara annat. Som hunden som är så glad för att den viftar på svansen och jag drar min erfarenhet att jag inte tror att hunden är glad för att den viftar på svansen eftersom att bla bla. Då är man ju en "idiot och som tror att man vet allt" för att man påstår att hunden säkert inte alls är glad utan rädd eller arg. Men den VIFTAR ju faktiskt på svansen... Sådana saker kan ju vara svåra att tolka om man inte varit med om liknande förrut och har man innan bara haft en hund med jättebra mentalitet så är det ju inte säkert att man behövt att "tänka om" eller tänka steget längre. Ibland orkar jag inte skriva långa fina saker inlindade i massor av blaj bara för att låta trevlig. Ibland blir det bara kort och inget mer och är jag en idiot så tar jag det. Det är iaf inga personer som jag kommer att träffa. :smirk:

jag e inte emot blandraser ( har en själv) så länge som aveln har ett syfte...
och jag anser att man ska träna hunden till det den e avlad för från början el likvärdig träning.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 111
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 679
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 247
Senast: Hermelin
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 986
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30